Belföld

A GKM szerződéskötésig nem ad információt az M5-ös hitelügyletről

A gazdasági tárca az M5-ös kivásárlásával kapcsolatos szerződések aláírásáig nem ad információt, az ÁAK pedig hivatalosan még nem értesült arról, mely hitelintézet lesz az autópálya-ügylet finanszírozója. A Népszabadság értesülései szerint HVB adta a legelőnyösebb ajánlatot.

A kormány február 19-i határozata szerint az állami tulajdonban lévő Állami Autópálya Kezelő Rt. (ÁAK) maximum 83 millió euróért 39,48 százalékos részesedést vásárol az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben (AKA), amit a társaság a Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) közvetítésével felveendő hitelből finanszíroz, melyre garanciát vállal.


A Népszabadság hitelfelvétellel kapcsolatos értesülései szerint az állami autópályacég a HVB Bank Hungary Rt. 83 millió euró – hozzávetőleg 21,5 milliárd forint – hiteléből vásárolhatja meg az AKA részvényeinek 39,48 százalékát. A lap úgy tudja, hogy az MFB-nek kifejezetten jó feltételeket sikerült kialkudnia: a HVB Banktól kapott hitel uniós bankközi kamatlábhoz (Euribor) kötött éves kamata jelenleg a 4,3 százalékot sem éri el.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) sajtóosztályán azt közölték: az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-vel (AKA) kötött hallgatólagos megállapodás értelmében az M5 kivásárlásával kapcsolatos szerződések napokban várható aláírásáig nem adhatnak információt.

Az ÁAK szóvivője, Béni Gyöngyi közölte: a társaságnak még nincs hivatalos értesülése arról, hogy eldőlt volna, ki lesz a finanszírozó, s amíg a hiteltárgyalások folynak, nem kívánnak nyilatkozni.


A korábbi megállapodás szerint az M5-öst az AKA építi tovább, a beruházást 2005. december 31-ig be kell fejezni. A Kiskunfélegyháza – Szeged közötti szakasz megépítésének várható költsége – ezt az AKA hitelből finanszírozza -, 365 millió euró.

Az M5-ös már megépített szakaszát a kormány szándékai szerint március 12-től bevonja a matricás rendszerbe. Az állam az autópályát üzemeltető AKA-nak korábbi információk szerint az idén mintegy 12 milliárd, jövőre 17 milliárd, 2006-tól pedig évi 25 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet.

Az AKA az új szakasz építésének megkezdéséhez maximum 80 millió euró összegű kölcsönt vehet fel az MFB garanciájával, illetve közvetlenül az MFB-től is. A fejlesztési bank garanciát vállal az AKA Rt. fennálló, 205 millió euró összegű hosszú lejáratú hiteléhez is, ami azért szükséges, mert a társaság hitelezői csak ezzel a feltétellel járultak hozzá a díjfizetés megszüntetéséhez és a matrica bevezetéséhez az M5-ön.

Az AKA fennmaradó 60,52 százalékos tulajdonrészét az állam 2009 végéig vásárolhatja ki. Az erre vonatkozó adásvételi szerződéshez az MFB szintén garanciát vállal maximum 189 millió eurónak megfelelő összegben. A garancia lehívására a kormányhatározat szerint akkor kerülhet sor, ha az M5-ös autópálya második szakaszának megépítésére és a fennálló hitelek refinanszírozására vonatkozó banki finanszírozás 2005. január 5-ig nem jön létre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik