Belföld

Magyar Audi – csökken az összeszerelés, nő a gyártás

Az Audi tovább növeli beruházásait Magyarországon. A győri autógyárban kevesebb gépkocsit szerelnek össze, de bővülnek a motorgyártáshoz kapcsolódó tevékenységek.

Az Audi Hungaria Motor Kft. – saját közlése szerint – sikeresen zárta 2003 első felét. Az év első hat hónapjában összesen csaknem 689 ezer motort
Magyar Audi – csökken az összeszerelés, nő a gyártás 1

gyártott. Ez az előző év azonos időszakához hasonlítva 6,3 százalékos növekedés. Az első fél évben több mint 19 ezer jármű hagyta el a szerelőcsarnokot, ez viszont csaknem tízezer darabos visszaesést jelent.

 Autógyárakat figyel az EU

Az Európai Unió versenyügyi biztosa, Mario Monti a német Handelsblatt értesülései szerint megfigyelés alá helyezte az európai autógyárakat. Az olasz biztos ugyanis meg akarja akadályozni, hogy a konszernek a gépjármű-forgalmazás kontinentális szintű liberalizációja ellen lépjenek fel. Az október elsején életbe lépő új uniós szabályozás szerint liberalizálnák az autókereskedelmet: az üzlettulajdonosok ezentúl nemcsak egyetlen gyártó termékeit árulhatnák, és szervizelésre sem lennének kötelezve. Ennek hatására a gyártók és a kereskedők között óriási küzdelem indult meg, egyes hírek szerint a kereskedőket a gyárak igen nehéz helyzetbe hozták. Az EU versenybiztosa figyeli a helyzetet, minthogy a BMW- és a Mini-kereskedők máris panasszal fordultak hozzá. A BMW ugyanis oly módon kívánja meghatározni a szalonokban elhelyezendő autók kiállítását, hogy gyakorlatilag a kereskedőknek nem lenne más választásuk, mint csak BMW-t vagy Minit árulni. Azzal is fenyegetőzött a BMW a Handelsblatt szerint, hogy idő előtt felmondja a disztribútori szerződést azokkal a kereskedőkkel, akik más gyártók termékeit is árulni szeretnék. A Citroen ellen is több kifogás érkezett: a francia cég állítólag egy bizonyos építész megbízását kötötte ki az autószalonok berendezésekor. Mario Monti szóvivője szerint ezekben az esetekben az új uniós szabályozás megsértéséről lehet szó, ezért jelenleg a bizottság a helyszínen ellenőrzi a panaszokat.

Kevesebb A3-as, nagyobb árbevétel

A csökkenés elsősorban az Audi A3-as modell termelésének csökkenéséből adódott. Idén eddig 1616-ot szereltek össze ebből a típusból, tavaly viszont még több mint 11,3 ezer készült belőle. A TT Coupéból idén csaknem ugyanannyi, 10,84 ezer készült, mint tavaly ilyenkor, a TT Roadsterek termelése is csak kicsivel esett vissza, 7027 darabról 6765-re.

A vállalat nettó árbevétele 2003 első felében elérte az 1,89 milliárd eurót. Ez a tavalyi időarányos adathoz (1,79 milliárd euró) képest 5,1 százalékos növekedésnek felel meg.

Mindebből látszik, hogy a motorgyártás negyvenezer darabos felfutása képes volt ellensúlyozni az autó-összeszerelés tízezer darabos csökkenését. Ez egyébként része annak a stratégiának, mely szerint a közeli években megszűnik, illetve visszaszorul a győri Audinál az autó-összeszerelés, és a Rába-parti város inkább a motorgyártás központjává válhat a konszernen belül.

Folytatódnak a beruházások

A 2003 végéig tervezett 250 millió euró beruházási értékből január elejétől június végéig 88,5 millió euró összegű valósult meg, ez 11,5 százalékos emelkedés az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ezzel a beruházások összértéke a vállalat 1993-as alapítása óta 2003. június végéig 1,596 milliárd euróra növekedett – közölte az Audi Hungaria többek között a FigyelőNettel is.

2003 első felében a vállalatfejlesztés keretében további vállalati funkciók létesültek. A sorozatgyártást támogató Motorfejlesztő Központ projekt első kiépítési fázisa lezárult. Ezen túlmenően a vállalat megkezdte a gyártástechnológia-tervezés felépítését. A meglévő gyártósorok helyben történő tervezői támogatása, továbbá az új gyártósorok és -berendezések koncepciójának győri tervezése a fejlesztés, a termelés és a minőségmenedzsment szoros együttműködését teszik lehetővé.

Az első fél év beruházásai elsősorban a motorgyártásban valósultak meg. A négyhengeres motor gyártásának területén megtörténtek az előkészületek a hidegteszt-eljárásos motorvizsgálat bevezetéséhez és a közvetlen benzinbefecskendezéses technika (FSI) kiterjesztéséhez további motorvariánsokra.

 Az Audi Hungariáról

Az Audi Hungaria Motor Kft.-t, az Audi AG 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalatát, 1993-ban alapították. A győri székhelyű vállalat az Audi Konszern központi motorszállítója. A vállalat az Audi AG-val kooperációban gyártja az Audi TT Coupé és TT Roadster sportautókat. Az Audi Hungaria évek óta Magyarország legnagyobb exportőre és az ország egyik legnagyobb árbevételű vállalata.

Itt gyártják a világ legerősebb dízelmotorját autókhoz

Új gyártósorokat állítottak fel egy új hathengeres motorgeneráció számára, beleértve az FSI- és a dízeltechnológiát is. Az elmúlt évben üzembe helyezett nyolchengeresmotor-gyártás a forgattyúsházak gyártásával bővült.


Különlegesség, hogy ez a terület gyártja a világ legerősebb nyolchengeres, személygépkocsiknak szánt dízelmotorját, mely 4,0 literes hengerűrtartalmú, 202 kW (275 LE) teljesítményre képes 650 Nm forgatónyomaték-maximummal. A hathengeres Audi TT-k sorozatgyártását július közepén kezdték meg. Ezen túlmenően új direkt-sebességváltót (DSG) kapnak az autók.

Az Audi Hungaria Motor Kft. 2003 június végén 4888 munkatársat foglalkoztatott. Ez több mint kétszázas bővülést jelent a 2002-es számhoz (4669) képest.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.