Belföld

Sárdagasztó luxusautó

Nevével ellentétben már a második presztízsjárművét készül bemutatni a Volkswagen -konszern. A Phaeton luxuslimuzin után egy szabadidő-autóval is megpróbál utat törni a vastagabb pénztárcájú vásárlóközönség tudatalattijába.

Tuareg néven leplezik le a szeptemberi Párizsi Autószalonon a Volkswagen első terepjáró-szabadidőautóját, amellyel már a vásárlók felsőbb rétegét igyekszik megnyerni a német konszern. A recept, akárcsak a Phaeton esetében, ezúttal is az, hogy műszaki tartalommal és minőségi kivitelezéssel próbálják ellensúlyozni a presztízsmárkák között még idegenül csengő Volkswagen nevet.

A cél érdekében gyakorlatilag az összes extrafelszereltséget és technikai újítást felhasználták, ami csak a cég tarsolyában volt. Ezért a Tuareg már alapkivitelben is a kategória felső lécét súrolja.

Sárdagasztó luxusautó 1Külcsín

A karosszéria 4,75 méter hosszú, 1,93 méter széles és 1,72 méter magas, amivel a Tuareg túlnőtt a BMW hasonló kategóriás üdvöskéjén az X5-ön, és éppen akkora, mint a Porsche hamarosan megjelenő terepjárója a Cayenne. Az egyezés természetesen nem a véletlen műve, ugyanis a Volkswagen és a Porsche közösen fejlesztette ki szabadidő-autóit a költségek csökkentése végett, így a Cayenne és a Tuareg azonos padlólemezre és karosszériaelemekre épül.

A tervezők szerint az elsődleges cél az volt az autó megalkotásakor, hogy sikeresen ötvözzék a komfortot és sportosságot a sárdagasztó menettulajdonságokkal, ami első hallásra azért erős kompromisszumokat sejtet. Szerencsére a Volkswagen mérnökei úgy oldották meg a helyzetet, hogy semmiről sem kellett lemondani a tervezés során, ugyanis nemes egyszerűséggel építettek egy robusztus terepjárót, amire egy luxusautó belterét és karosszériáját húzták.

A Tuareg stílusának kialakításakor felhasználták a Phaeton formavilágát is, így nem véletlen, hogy szemből a limuzin fényszórói, lökhárítója és jellegzetesen barázdált motorházteteje néz vissza. Az ajtók aljánál végigfutó jellegzetes vonal erőteljességett ad az autónak, amit finoman ellensúlyoznak a szépívű kerékjáratok és lámpatestek.

Tudja-e Ön, hogy……a tuaregek a Szahara centrális részein letelepedett népcsoport, populációjuk a mai Algéria, Líbia, Mali, Niger és Burkina Faso területén található. Legendásan híresek a szívósságukról és alkalmazkodóképességükről, amely segítségével túl tudják élni a sivatag mostoha körülményeit is. A legújabb becslések hárommillió tuareggel számolnak, ebből 1,5 millió Nigerben, 1 millió Maliban és további 500.000 a másik három ország területén él.

Ha elfogy az út

A Tuareg nevét ugyan nem, de konszolidált külsejét mindenképpen meghazudtolva képes a terepen mozogni, ezért leendő tulajdonosainak az sem okoz majd túl sok fejtörést, ha a legrövidebb út a rekettyésen át vezet. A karosszéria rövid kinyúlásai, a 30 centis hasmagasság, 60 centis gázlómélység és a 45 fokos kapaszkodási képesség a biztosítékok arra, hogy ne kelljen traktorosért szaladni, ha apura éppen rájött a sárdagasztási roham.

A kellő meghajtásról állandó összkerékhajtás és kézzel kapcsolható differenciálzár gondoskodik, továbbá egy automata kuplung, amely a terep és haladási viszonyoktól függően osztja el a motor erejét a kerekek között. A kátyúk és úthibák elnyeléséről dupla lengőkaros felfüggesztés, légrugózás és elektronika által vezérelt futómű gondoskodik. Külön figyelmet érdemel a futóművet felügyelő rendszer, ez ugyanis az útviszonyoktól és haladási sebességtől függően automatikusan állítja a rugózás keménységét és a karosszéria magasságát. 125 km/órás sebesség fölött a Tuareg 25 milliméterrel kerül közelebb a földhöz, hogy még stabilabban tudjon száguldani.

Sárdagasztó luxusautó 2Belbecs

Az autó belterét – akárcsak a Phaeton esetében – egyértelműen a vastagabb pénztárcájú vásárlóréteg igényeinek megfelelően alakították ki, ezért szinte természetes dolognak számít a bőrkárpitozás, a rengeteg króm és fabetét továbbá az a technikai arzenál, amely láttán még maga Pirx kapitány is elégedett csettintgetésbe kezdene. Az automata légkondíciónáló négycsatornás, így még a hátsó utasok is külön klímát tudnak maguknak belőni kánikula esetén. A műszerfal közepén egy nagyképernyős, színes kijelző trónol, amelyen adott esetben az autó helyzete és a helyes útirány is lekérhető.

Mivel egy vérbeli világjáró autóról van szó, a figyelmes tervezők számtalan tárolórekeszt “rejtettek” az utastérbe. Ám az igazi hangsúly az alaphelyzetben 555 literes csomagtartón van, amely a hátsó ülések előrehajtásával, 1570 liter befogadóképességű raktérré növelhető.

Ami a motorháztető alatt van

A gyár információi szerint a Tuareg őszi megjelenését követően kezdetben kétfajta motorral lesz rendelhető: a benzines a Volkswagen konszern már ismert és jól bevált 3,2 literes V6-osa lesz, míg a dízel a világ egyetlen tízhengeres gázolajjal működő erőforrása. Az autó stílusából fakadóan a későbbiekben valószínűleg rendelhető lesz a Tuaregbe a Phaetonból már ismert 12 hengeres W12 és egy kisebb V8-as benzines erőforrás is.

Biztonság

Sárdagasztó luxusautó 3Az alváz és a karosszéria robusztus felépítéséből fakadóan a tervezőknek az a ritka feladat jutott a biztonságosság kialakításánál, hogy ne erősítsék, hanem gyengítsék a felépítményt a forgalom többi résztvevőjének érdekében. Ennek szellemében a lökhárítók energiaelnyelő műanyag és habszivacs keverékéből készültek, a motorház pedig lágyabb alumíniumból préselt borítást kapott. Az utasok védelméről elektronikai berendezések garmadája (ABS, ESP, elektromos fékasszisztens) és légzsákok hada (első, oldal, függöny) gondoskodik.

A Tuareg a szeptemberi Párizsi Autószalont követően jelenik meg a szalonokban Európa-szerte, amit némi késéssel az amerikai bevezetés követ. Presztízsjellegéből adódóan az autó ára nem megy a konkurencia alá, ezért vélhetően itthon nem fogja letaszítani a Polót a márka eladási csúcsáról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik