Nincs időnk – írta egy július végi, a munkatársakhoz intézett levelében Kovács Tibor elnök-vezérigazgató, aki a példányszám tízezerrel – 122 ezerre – való zsugorodását röviden és tömören drámainak nevezte.
Az előfizetők és a vásárlók fogyatkozását ráadásul ma már nem magyarázza a tavaly bevezetett terjesztési rendszer gyermekbetegsége: Kovács szerint a reklamációk aránya alapján a terjesztés színvonala „rendkívül sokat javult, ma már megközelíti, vagy jobbnak is mondható, mint a postai időszakban”. Ráadásul a tévémagazintól várt extra hatás is mind gyengébb – ezek eredőjeként pedig tizedével, mintegy 160 millió forinttal maradnak el a lapárbevételek a tervezettől.
Az olyan, ma még újnak számító üzletágak, mint a könyvkiadás vagy a konferenciaszervezés ugyan szépítenek a helyzeten, de ezek hozadékával szemben ott áll a MediaLOG vesztesége. A cég – áll a vezérigazgató levelében – az idén is mínuszban zár.
Az első fél év szolid, negyvenmillió körüli mínuszát talán még elviselné a cég, de a menedzsmentet aggasztják a második három hónap történései. Ha ugyanis a második negyedév stílusában folytatódnak az események, akkor a társaság súlyosan elmarad üzleti tervétől, ráadásul a negatív tartományban zárja az évet.
Fejlesztés és felelős hozzáállás – adta ki a jelszót július végén a vezérigazgató. Hogy a második elvárás mennyire teljesül, azt a következő hónapok mutatják meg. Az átalakítások terén azonban komoly lépésekre készülnek a Bécsi úton. Először is arra, hogy szedik a sátorfájukat.
A vezérigazgató szerint ugyanis másfél évtizede szerzett helyük „egy háromdimenziós labirintus”: két épületszárny négy-négy szintjét lakják. Tény, hogy a szerkesztőségbe tévedők nyakába a maliciózusabb helyiek akár GPS-készüléket is akaszthatnak, hiszen valóban komoly feladat a kiigazodás a számtalan, két-háromszemélyes iroda rengetegében. Hasonló nehézségek elé kerülünk az ingatlan telekkönyvi kivonatát nézegetve, amelyen a Népszabadság Zrt. mellett még vagy egy tucat tulajdonos neve olvasható.
Annyit Kovács mindenesetre elmondott: a tulajdonosi felhatalmazás birtokában tendert írnak ki az el- vagy bérbeadásra, a többi „lakóval” pedig már hónapok óta egyeztetnek a kérdésben – lévén a telek és a ház osztatlan közös tulajdon. Szerinte optimális esetben egy év alatt nyugvópontra juthat a kérdés.
A nagyközönséget ennél minden bizonnyal inkább lázba hozza a nyomtatott és az online szerkesztőség összevonása. „A Népszabadság nincs abban az életszakaszban, hogy az integrációval visszafogjuk a kiadásainkat, inkább az újabb munkatársak felvételét takaríthatjuk itt meg” – érvelt a vezér, aki szerint a folyamat csak 2009-ben zárul le, de már az idén beindul.
Az integráció lényege, hogy a mostaninál pörgősebb legyen a Nol.hu, közeledjen egymáshoz a két csapat szemlélete és nyelvezete, illetve kényelmesen pingpongozhassanak a sztorikkal: ami nem fér be a lapba, az kapjon helyet a neten. Ugyanakkor a honlapbúvárok a jövőben többször találkozhatnak majd a tájékoztatással: a világhálón csak az anyag töredéke olvasható, a többit is magában rejtő, papíralapú változatért tessék a standokon sorba állni.
A lap továbbstrukturálása is terv, noha újabb melléklettel az idén várhatóan nem, jövőre azonban biztosan jelentkeznek. Hasonlóan szórványosak az információk a vasárnapi Népszabadságról is. A hírek tavaly nyári felröppenése után egy évvel is csupán annyi tudható, hogy a hetedik szám profilja – nyugat-európai mintára – merőben eltér majd a többiétől.
A koncepció „alakul”, a főszerkesztőt meghívásos pályázaton keresik, az indulás céldátuma pedig annak a függvénye, hogy mikorra áll össze a stáb és a koncepció – ennyit tudni a jelenlegi állásról.