A szavazás végeredménye
1. Ford S-M AX 235 p
2. Opel Corsa 233 p
3. Citroën C4 Picasso 222 p
4. Skoda Roomster 189 p
5. Honda Civic 148 p
6. Peugeot 207 144 p
7. Volvo C30 141 p
8. Fiat Grande Punto 138 p
Egyszerűen értelmezhető szabály nincs, ami szerint a zsűri meghozhatja ítéletét. Az újságíróknak mérlegelniük kell az autó újdonságerejét, a környezetvédelmi, biztonsági és a gazdasági megfelelőségét. Szerepet játszik a pontok kiosztásában az is, hogy milyen gazdag az autó karosszéria- és a motorválasztéka, és persze számít, mit nyújt az áráért. 25 ponttal gazdálkodhat minden újságíró, azt oszthatja szét ki-ki belátása szerint.
Bátor egyveleg
Tavaly a Renault Clio III nyert, mert a döntnökök biztonságát, kényelmét és helykínálatát nagyra tartották a kiskategória egyéb autóihoz képest. Sokan úgy nyilatkoztak a szöveges értékeléskor – mert ezt is meg kell tenni -, hogy a Clio III új mércét állít a kiskategóriában.
Idén nem egy hasonlóan sziporkázó kisautó, hanem egy érdekes egyterű kapta a legtöbb pontot. Gajdán szerint azért, mert a Ford S-MAX bátor autó. Képes volt feláldozni az utastér rugalmas variálhatóságát, az ülések könnyű kiszerelését annak fejében, hogy az autó kényelmes legyen és sportosan vezethető. El mert térni a konvencióktól. Elfelejtették a lapos padlót, amihez a többi gyártó konokul ragaszkodik. Azt mondták, legyen kényelmes az ülőhelyzet, az se baj, ha nem lehet kiszedni a székeket. Vagyis a Ford azzal nyert, hogy kevésbé praktikus egyterűt készített.
Gajdán Miklóst nem lepné meg, ha a következő években valami crossovert, vagyis kategória nélküli autót választanának év autójának. Egyre nagyobb divat több kategóriából kinyerni azt a fajta pluszt, ami miatt kedvelni lehet őket, majd a sokféle vonást egy autóban egyesíteni. Kicsit ilyen az S-MAX is, mivel az egyterűbe egy sportautó génjeit is beleölték. Nem annyira újszerű a Corsa. Ezért maradhatott le két ponttal. És persze az is benne lehetett sok zsűritag fejében, hogy tavaly is kisautó nyert, nehogy már idén is így legyen.
A szakma nem értékeli a Puntót
Nagyon megoszthatja a közönséget a mezőny, de ugyanez igaz a zsűrire is. Sokféle ember osztja a pontokat. Van, aki a hagyományos normatívákhoz ragaszkodik, ennek megfelelően szavaz. Náluk a Corsa jött be. Formailag megfelelő, kétféle kasztni, temérdek motor, puccos extrák (pl. kormányfűtés). A franciák pedig egy emberként szavazták meg a Picassót. Mind a hat tag saját nemzete termékét tette az első helyre. Ezért is lehetett a harmadik hely a C4 Picassoé. A németeknél és az olaszoknál ez másként volt, ők nem tartottak ennyire össze.
Minket meglepett a Punto utolsó helye, szakértőnket cseppet sem. Bár a piac elismeri az új Puntót, szépen szaladnak az eladások, szakmai szempontból nincs meg benne az a löket, ami miatt nyernie kellett volna. Talán majd jövőre az új Bravónál másként lesz.
Gyengének mondható a Volvo C30 hetedik helye. Nincs ebben semmi érthetetlen. A kategória nem új, extravagáns megoldások, sziporkázó ötletek nélkül született meg a kis Volvo. A Honda Civic sem hódította meg a szakma szívét. A design volt az egyetlen ütőkártyája, de ez kevésnek bizonyult.
A középmezőnyben végzett a Skoda Roomster. Úgy próbálják bemutatni az autót, mintha csodát teremtene, pedig a csehek csak ugyanazt a bevált receptet követik, mint annak idején a Citroën a Berlingóval, csak 10 évvel később. Kisteherautó formájú családi autót készítettek, ravasz részletekkel. Olyan pontszámot kapott, amit megérdemelt.