Rövid ideig tartott az Xbox, a Microsoft játékkonzoljának magyarországi gyártása. A sárvári üzem – ahol a szoftveróriás a 2000 legvégén meghozott stratégiai döntésének megfelelően tavaly novembere óta szerelik össze az Xboxokat -, az erősödő forint, a munkaerő drágulása és nem utolsósorban a konzolgyártók közötti fokozódó árverseny hatására júniusban leáll. A Microsoft az összeszerelés munkálatait koordináló Flextronics céggel együttműködve a gyártósorokat a kínai Doumenbe költözteti.
“A kapacitás áthelyezésével az Xbox előállítási költsége jócskán mérséklődik” – mondja Gaál Péter, a Microsoft Magyarország kommunikációs igazgatója. Így többek között az olyan fix kiadások csökkennek, mint az energia-, a közmű-, a szállítási- és nyersanyagárak vagy a bérköltségek. Arról nem is beszélve, hogy a doumeni üzem abban a régióban található, ahol az Xbox egyéb komponenseit is gyártják, így a logisztikai költségterhek is lejjebb mennek.
KICSAVAROZHATÓ GÉPSOROK. Gyakori “vád” a multinacionális vállalatokkal szemben, hogy magyarországi beruházásaikkor a gépeket nem betonozzák le, általában csak csavarokkal rögzítik. “A csúcstechnológiai iparban, ahol a fejlődés hatására félévente változnak a körülmények, nehéz egy cégnek körültekintőnek lenni” – magyarázza ezzel szemben a tiszavirág életű magyar gyártás körülményeit a Microsoft szemszögéből Gaál Péter.
Az itteni üzemek dolgozói érthetően nem viseltetnek túl nagy megértéssel a szoftveróriás döntése iránt, amely Sárváron és Zalaegerszegen 800 embert érint. Az üzemeiben több mint 10 ezer embert foglalkoztató Flextronics – amely ezzel a 7. legnagyobb munkaadó Magyarországon – jelenleg is megoldást keres a problémára. Peter Baumgartner, a Flextronics európai igazgatója lapunknak elmondta, a cég következő hetekben munkaerőt toboroz Nyíregyházán és Tabon, s előnyt élveznek a sárváriak. Ismerve a magyar munkaerő mobilitási szokásait, vélhetően kevesen lesznek, akik élnek a lehetőséggel, ezért a cég a Vas és Zala megyei munkaügyi hivatalokkal, valamint a környékbeli cégekkel is felveszi a kapcsolatot. Dénes Tibor, Sárvár polgármestere szerint a városban létesülő új munkahelyek – így a nemrég alakult varroda, a baromfifeldolgozó üzem, az ipari létesítmények hulladékfeldolgozó-üzeme vagy az épülő gyógyfürdő – megoldást jelenthetnek a település munkanélkülivé vált dolgozói számára.
Nemzetgazdasági szinten is okoz problémákat a sárvári üzem leállítása. Gaál Péter is elismeri, hogy az Xbox távozásával 100 millió dollár nagyságrendű exportbevétel-kiesés jelentkezhet a magyar külkereskedelmi mérlegben. Azt az állítást viszont már távolról sem tartja megalapozottnak, hogy nemcsak a magyarországi üzem, de az egész termék megbukott volna. A Microsoft továbbra is vezető szerepre tör a játékkonzolok piacán, s ha úgy állnának a dolgok, elismerné, hogy egy terméke nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mint tette azt a Photodraw esetében. “Erre azonban a konzolok piacán nem kell számítani” – véli optimistán Gaál.
VilágversenyA konzolpiac fő színterei Észak-Amerika, Japán és Európa. Amíg a PlayStation 2 mindhárom piacon tarol, addig a Nintendo főleg Japánban és Amerikában, az Xbox pedig szintén az Egyesült Államokban ad el nagy mennyiséget termékéből. Ez utóbbi cég Európában a hardverár csökkentésétől várja az Xbox felfutását. A kezdetek óta piacon levő Nintendo Japánban sokat köszönhet a márkahű lakosoknak, illetve a hallatlan népszerűségnek örvendő és csak a Nintendón elérhető Super Mario sorozatnak. A Sony eszközének felhasználói bázisa és programkínálata jócskán felülmúlja versenytársait (hiszen kompatibilis a “régi” PlayStationnel), ráadásul ez a konzol befogadja a DVD filmeket is.
Pedig az új szereplőként piacra lépő Microsoftnak erős versenytársakkal kell megküzdenie – s egyelőre ezt mérsékelt sikerrel teszi. Jóllehet, a két versenytárs, a Sony PlayStation 2-je és a Nintendo Game Cube-ja csupán a hamarosan megjelenő kiegészítőkkel válik képessé audio CD-k, illetve DVD-k kezelésére, valamint a hálózatban játszható programok futtatására, a Microsoft mégis csak a vártnál nehezebben tudja megvetni a lábát a 20 milliárd dolláros piacon.
A szoftvercég megjelenése ugyanis öldöklő árversenyt váltott ki, ráadásul először a redmondiaknak “remegett meg a kezük”. Sokatmondó, hogy bár a berendezés amerikai debütálásakor a régóta piacon lévő, 299 dolláros PlayStation2-höz igazították az Xbox árát, az első negyedév végén 37 százalékos árkorrekciót hajtottak végre. Az ok egyrészt a Microsoft konzoljának gyenge európai startja, másrészt az öreg kontinensen debütálni készülő Game Cube fenyegetése volt.
ÁRHARC. Mivel ezt a Nintendo sem nézhette tétlenül, válaszlépésként pár hete árcsökkenést jelentett be. Így a PlayStation 2-nél és az Xboxnál technikailag és grafikailag fejletlenebb, DVD meghajtóval sem rendelkező konzol a tervezett 250 dolláros ár helyett 199 dollárért került forgalomba. Ennek hatására a Nintendo csak Nagy-Britanniában 50 ezer előrendelést vett fel a termékre, s a videojáték-fanatikusok is szép számmal vásároltak a berendezésből.
A piacvezető, 30 millió eladott PlayStation 2 konzollal büszkélkedő Sony sem tétlenkedett, s szilárd pozíciójára alapozva drasztikus árcsökkentést jelentett be: termékének árát 100 dollárral mérsékelte. Több se kellett a redmondi óriásnak, egy nappal a japánok döntése után hasonló lépésre szánta el magát, s a riválisok áraihoz igazította az Xbox árát.
Amerikában mindhárom gép 199 dollárért kapható. A vásárlók dolga innentől fogva csupán annyi, hogy az elhamarkodott döntés előtt győzzék kivárni az ezen a héten Los Angelesben kezdődő szórakoztatóelektronikai vásárt, az Electronic Entertaintment Expót, ahol a cégek további árengedményeket is bejelenthetnek.