Mint minden évben 1997 óta, az idei nyár sem telt el anélkül, hogy valamelyik utazási iroda fizetésképtelenné ne váljon. A sorozatot ezúttal a West Magyar-Osztrák Lapkiadó Kft. (WMOL), illetve a tulajdonában lévô West Travel Utazási Iroda (WT) folytatta. Ennek lehetôségével egyébkén szakmai körökben már korábban számoltak, sôt az utazáskedvelô emberek között is akadtak olyanok, akiknek nem okozott meglepetést a cég bezuhanása.
Petrusné Sárvári Krisztina augusztus 27-én, kedden azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy cégük felfüggesztette az idegenforgalmi tevékenységet. Ez nem felelt meg a valóságnak, már csak azért sem, mert a felfüggesztést az illetékes hatóság rendelte el, s nem akkor, hanem már augusztus 14-én. Andor Györgyné, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Engedélyezési és Közigazgatási Hivatalának illetékes fôosztályvezetôje ráadásul arról számolt be, hogy ezt követôen, augusztus 23-án törölték a WT utaztatási tevékenységét. A rendelkezés fellebbezési határideje 15 nap, s ha a cég nem él ezzel a lehetôségével, a határozat jogerôre emelkedik.
KÁRFELMÉRÉS. Szerencsére úgy tűnik, a mostani eset nem okoz akkora károkat az utasoknak, mint két évvel ezelôtt a HTC és a Jorgos bedôlése. B. Ildikót például akkor a csoport többi tagjával együtt kitették Ibizán a szállodából, saját pénzébôl kellett az új szállást kifizetnie, s a csôd szenvedô alanyai azóta sem kaptak kártérítést. Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító Rt. kommunikációs igazgatója arról tájékoztatott, hogy a WT összeomlásakor az iroda ügyfeleként külföldön tartózkodó utasok száma elérte az 500, az el nem utaztatott károsultak száma pedig a 400 fôt. A héten megkezdték az elsô olyan összesítést, amelynek során már a konkrét kártérítési igények jogosságának egyenkénti ellenôrzését is elvégzik. Ezt követôen a jogosultaknak megküldik az ôket megilletô összeget.
A cég anyagi gondjaira már tavaly fény derült. A WT 2001-ben már negyedik éve indított közösen chartereket az Eurotours Nemzetközi Utazási Iroda Kft.-vel. A kapcsolat azzal zárult, hogy az Eurotours a múlt év decemberében felszámolási kérelmet nyújtott be a WT ellen, amiért az utóbbi nem fizette ki a 2,1 millió forintos elismert tartozását. Válaszként 4,9 millió forintos adósságra hivatkozva a West is felszámolási kérelmet adott be korábbi partnerével szemben, ám két hónappal ezelôtt a Fôvárosi Bíróság elsô fokon az Eurotoursnak adott igazat. A West a szakítás óta zömében felhagyott a charterüzlettel, s utazásszervezés helyett szinte csak utazásközvetítéssel foglalkozott. A múlt év novemberében az offshore-paradicsomként jegyzett Belizében alapított Rodeo International Inc. és a (két Petrus György – apa és fia – által 90, illetve 10 százalékos részesedéssel tulajdonolt) WMOL februárban létrehozta a West Travel Magyarország Idegenforgalmi Kft.-t, amelynek Kiss Péter Gábor lett az ügyvezetôje. Márciusban a WMOL már ki is szállt az új cégbôl – amely áprilisban a nevét Relax Holidayre változtatta -, s 8 százaléknyi üzletrészét a Rodeo és Kiss Péter Gábor szerezte meg.
VIZSGÁLAT. A WT utaztatási tevékenységének felfüggesztése után a Relax Holiday továbbra is folytatja az utazásközvetítést, s kérdés, a West Travel mikor hagyta abba az utaztatást. Andor Györgyné ezt is tisztázni akarja, mert augusztus 14-én a WT-nek a határozat értelmében be kellett volna szüntetnie az idegenforgalmi tevékenységét.
“A történtek beleillenek abba a piaci tisztulási folyamatba, amelynek során az ágazatban a kilencvenes években felbukkant szerencselovagok szép sorban elvéreznek” – sommázza a szakma véleményét Kurucz János, a Vista Utazási Irodák Kft. igazgatója. A charter üzletág az utaztatási ipar Bermuda-háromszöge, hiszen az ülés- és szálláshelyekre vonatkozó kötelezettségvállalások miatt a legnagyobb kockázatok épp itt vannak. A szakmában az Eurotours tönkremenetelével is sokan számolnak. E kft. az idén az egyik multinacionális társaság leányvállalatával, a TUI Magyarországgal kötött stratégiai szövetséget. Csákány Csaba, az utóbbi cég ügyvezetô igazgatója úgy véli, partnerük biztosan áll a lábán, hiszen a közösen indított chartereken meg tudja tölteni a számára fenntartott helyeket, s mindig pontosan fizet, a 16 busza pedig folyamatosan úton van. Ifjú Kenessey Gábor, az Eurotours egyik ügyvezetôje elismerte, hogy akadtak korábban gondjaik, de ôk nem 98, hanem 400 millió forintos vagyoni biztosítékot tudnak felmutatni, s hiába jósolgatják már vagy hat éve a végüket, két konkurensük, a Jorgos és a WT tönkrement, ôk viszont 13 éve a piacon vannak.