A Malév-jeggyel rendelkező utasok tájékozódtak a lehetőségekről – mondta Hardy Mihály, a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) kommunikációs igazgatója. A szombati nap egyébként sem forgalmas, összesen 13 Malév-járat indult volna. Hardy Mihály közölte, hajnalban visszatért a lízingelt repülőgépeket az írországi Shannonba, az International Lease Finance Corporation (ILFC) központjába visszaszállító gépek személyzete. A tranzitban péntek este összesen 29 külföldi Malév-utas volt, nekik a konzulátusok nyújtottak segítséget a továbbutazáshoz.
Róna Márta, a Malév szóvivője felhívta a figyelmet a cég honlapján közölt elérhetőségekre. A légitársaság folyamatosan és megerősített ügyfélszolgálattal tájékoztatja az utasokat a tennivalókról. Hozzátette, hogy a Malév-jeggyel rendelkező utasoknak egy másik járatra kell jegyet venniük, és a számlát kell benyújtaniuk a Malévhez. A légitársaság feladata most a tájékoztatás és az utólagos elszámolás – tette hozzá. Összesen 7.200 pénteki utas már nem tudott Malév-géppel utazni, nekik több légitársaság kedvezményes árú jegyeket ajánlott. A légitársaságnál hamarosan csoportos létszámleépítéssel válnak meg a dolgozók nagy többségétől. A Malév leánycégeit a leállás nem érinti.
Nehezen érhető el a légitársaság call centere
Továbbra is nagyon nehezen lehet elérni a Malév telefonos ügyfélszolgálatát. A légitársaság ugyan megerősítette a call center létszámát, de péntek óta nem csökkent érezhetően az érdeklődők száma. Az MTI tapasztalata szerint a Malév telefonos ügyfélszolgálatának száma általában foglaltat jelez, és többszöri hívás után automata tájékoztat arról, hogy minden vonaluk foglalt. Az ügyintézőkre nagyon sokat kell várni. Az érdeklődők száma nem csökkent péntek óta. Továbbra is folyamatosan érkeznek tájékoztatást kérő emailek és hívások a társasághoz. A főbb tudnivalókról és elérhetőségekről a Malév honlapján közölt információkat a légitársaság.
Malév: lehet új cég, de csak hónapok múlva
Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára Az Estében azt mondta: lenne mód arra, hogy “egy irányított folyamat révén működtessék a társaságot, a Malévval szemben azonban elfogyott a hitelezői bizalom, és több légitársaság azonnal rászervezte a Malév járataira a sajátjait. Ezekkel nagyon nehezen bírná a cég a jelen szerkezetében a versenyt – hangsúlyozta.
Jelen feltételek között az EU-s szabályok miatt az állami szerepvállalás nem képzelhető el a korábbi szisztéma szerint, ezért meg kell nézni néhány hónap múlva, hogy alakult piac, milyen befektetőt tudnak találni. Az lehet a megoldás, hogy egy meglévő cég budapesti hálózatként felvegye a céget. Ha ez nem lehetséges, egy fapados cég is szóba jöhet. A legfontosabb szempont, hogy üzleti alapon működő cég jöjjön létre – fűzte hozzá az államtitkár.
Völner Pál hangsúlyozta: a cég legnagyobb értékét az emberi erőforrás a szürkeállomány a szaktudás jelenti, ám saját flottája, repülőtere nincs. Ennek a légitársaságnak tartozásai vannak, az EU-s határozat szerint 100 milliárdot kell visszafizetnie. A cég dolgozói már jövő héten számíthatnak állásbörzére, a piac felszívhatja a pilótákat, légi utaskísérőket, a földi kiszolgáló személyzet pedig a reptéren megjelenő többi légitársaságot is kiszolgálja.
Az államtitkár a Malévnál dolgozók helyzete kapcsán derűlátó, mert magasan kvalifikált munkaerőről van szó, akik valószínűleg könnyen el tudnak majd helyezkedni. A cég beszállítóinál is komoly csődspirált jelenthet ez a döntés, a többi légitársaság jelentheti nekik a megoldást, azonban fél-egy év alatt visszaállhat az utasforgalom, sőt növekedhet akár a Malév nélkül is – vélekedett az államtitkár. Hozzátette: hisz abban, hogy lesz magyar légitársaság.
Az MSZP szerint elkerülhető lett volna a légitársaság leállása
Az MSZP szerint elkerülhető lett volna a Malév leállása, ha a kabinet figyelembe veszi azokat a megoldási javaslatokat, amelyeket a Bajnai-kormány Oszkó Péter vezette pénzügyminisztériuma kidolgozott. Józsa István frakcióvezető-helyettes azt mondta: a Malév újabb bizonyítéka annak, hogy a Fidesz gazdaságpolitikája csődtömeg. Ezután nehezebb lesz egy nemzeti légitársaság alapítása, mint ha az Orbán-kormány az elődje alatt született forgatókönyveket követve időben előkészíti egy olyan új társaság létrehozását, amely azonnal átvehette volna a Malév feladatait.
Józsa István érthetetlennek nevezte, hogy a kormány nem okul a Malévval történtekből, nem rendezi sürgősen a BKV helyzetét, azt kockázatja, hogy hamarosan a budapesti tömegközlekedés is leáll. Az MSZP arra szólítja fel a kormányt, hagyjon fel gazdaságpolitikájával és vegye figyelembe az ellenzék javaslatait, például a BKV működtetéséről. A politikus bírálta a kormányt azért is, mert nem számolt be a Mol-részvénycsomag visszavásárlásának következményeiről.
Kormos Kata, az MSZP szóvivője arról beszélt, hogy az Orbán-kormány politikája nemcsak a Malévot, hanem családok sokaságát is csődbe viszi. Az egykulcsos személyi jövedelemadóval és az adójóváírás megszüntetésével az alacsony keresetűek havonta több mint tízezer forintot veszíthetnek havonta 2010-hez képest, és hasonlóképpen csökkent a gyed összege is a kiskeresetű családok esetében – jelentette ki.