Az iskolák közel felében, körülbelül 1500 intézményben ma már az állam által kifejlesztett új kísérleti tankönyveket használják. Illetve kéne használniuk. Az Index által megkérdezett pedagógusok szerint baj van a könyvek újszerűségével és taníthatóságával.
Már be sem viszik a kísérleti tankönyvet, mert nincs értelme. Folyamatosan hibákba ütköznek, a mindennapi munkájukat lehetetlenítik el, csak kapkodják a fejüket – mesélte a lapnak egy vidéki iskola igazgatója, amely két évfolyamon a kísérleti tankönyveket használja.
Hozzátette, hogy a szülői munkaközösség kérte, hogy hívjanak össze egy értekezletet a tankönyvekkel kapcsolatos problémák megoldása miatt.
Példaként említi, hogy a tantárgyi integráció sehol nem valósul meg, a tananyag felépítése több helyen logikátlan. Kérik, hogy a gyerek egészítse ki a metaforát, de a könyv csak öt leckével később tárgyalja a metafora fogalmát. Egy másik budapesti iskola alsós tanára is niylatkozott a lapnak: “Már alig használom őket az órán. Sem én, sem a kollégáim nem ebből tanítanak, de a kukába azért mégsem dobhatjuk őket” – fogalmazott.
Így alakulhatott ki az a helyzet, hogy noha az állami iskolák az új tantervek szerinti évfolyamokon csak a kísérleti tankönyveket vagy egy másik ajánlott könyvet használhatnak, sok helyen a renitens (vagy inkább autonóm) tanárok valójában nem ezekből tanítanak, hanem inkább a Klebelsberg-központ által nem ajánlott, régen bevált tankönyvekből.