Mintegy 35-40 köznevelési intézmény bevonásával tesztelik a pedagógusok munkájának vizsgálatára kidolgozott új rendszert – írja a Népszava. Az új rendszer bevezetésről még nem született döntés. A lap azt írja, a „próbaüzem” elindulását a Belügyminisztérium (BM) is megerősítette. A tesztelés jelenlegi, előkészítő szakaszában a tárca folyamatosan gyűjti és elemzi a tapasztalatokat.
A BM által készített tervezet szerint a pedagógusoknak, intézményvezetőknek minden évben át kell majd esniük egy belső értékelési folyamaton. Ehhez tanévenként személyre szabott teljesítménycélokat is teljesíteniük kell, valamint több, a minisztérium által meghatározott kompetenciaterületen – egyebek mellett eredményesség, hatékonyság, terhelhetőség, szakmai minőség, munkafegyelem – is meg kell felelniük.
A lap egy korábban megszerzett minisztériumi dokumentumra hivatkozva azt írja, a tesztelés előkészítő szakasza két lépésből áll: először tájékoztatják a résztvevő intézmények vezetőit a feladatokról, bemutatják a koncepciót, felkészítik a pedagógusokat és a vezetőket a személyes teljesítménycélok megfogalmazására. A második lépésben konkrét teljesítménycélok meghatározására kerül sor az intézményekben dolgozó pedagógusokkal közösen. Ilyen személyes cél lehet például diákok sikeres indítása országos tanulmányi versenyeken, fejlesztési tervek készítése, kulturális és más külső programok szervezése. A tanév végén próbaértékelést is tartanak.
A korábbi tervek szerint már idén szeptembertől elkezdték volna az új rendszerben értékelni a pedagógusok munkáját, ez azonban később módosult. A legutóbb nyilvánossá vált javaslat szerint erre a 2024/2025-ös tanévben kerülhet sor.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője, Nagy Erzsébet elmondta, jövő hét szerdán lesz újabb egyeztetés a minisztériumban, ahol a mostani próbaidőszak tapasztalatairól is szeretnének többet megtudni.