A Klubrádióban az egyetemi tanár arról beszélt, 10 éve az oktatásnak még önálló kutatóintézete volt, amelynek kétévente jelent meg átfogó tanulmánya. Ez megszűnt, Trencsényi László ezért tartja hézagpótlónak a minapi kutatást, amely elméletek, benyomások helyett statisztikákra, tényekre támaszkodott, és megdöbbentő képet festett a magyar oktatás helyzetéről.
A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint a földrajzi eloszlásból látszik, a községekben a legalacsonyabbak az iskolázottsági adatok, amihez hozzátartozik, hogy a társadalom- és gazdaságpolitika egyre több szegregátumot hoz létre.
Ahova busz se jár, ahol már kocsma sincs, onnan, aki teheti, elviszi a gyerekét más, nem állami, hanem egyházi iskolába. A propaganda dacára egyébként néhány településen már annyi gyerek sincs, hogy a tornatanár egy focicsapatot össze tudjon állítani – tette hozzá.
Az iskolakutató szerint a hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek és a felnőtt tanulók a szakképzésbe csoportosulnak, de az egyszer használatos szakmunkások képzése sehova se vezet, mert érettségi nélkül ideig-óráig lehet érvényesülni a munkaerőpiacon.
A tanárhiányt az elhibázott intézkedésekkel magyarázta, szerinte sorscsapás, hogy a tanárok megöregednek, kivonulnak a pályáról, olyan fizikai, mentálhigiénés állapotban vannak, hogy nem tudnak teljesíteni, mert a megélhetésért küzdenek.
Trencsényi László példának is hozta a tanárt, aki a Deák téren koldult. Ő szerinte szimbólum. A pedagógusról Tompos Márton momentumos képviselő készített fotót, a kétkedőknek pedig azt írta, leellenőrizte a tanár történetét.