Dagad a botrány
Magyar Bálint a nyilvánosságra került érettségi tételek ügyét “politikailag motivált bűncselekményként” értékelte. “Mélyen felháborító, hogy 100 ezer gyermek sorsával játszanak egyesek, mert úgy gondolják, hogy ezzel valamit el lehet érni” – nyilatkozta az MTV-nek adott interjúban. Ha valaki a minisztériumban, vagy más szervezetnél hibázott, “a büntetőjognak le kell sújtania rá”, és ugyanez áll bárki másra is, aki ezen a körön kívül van és vétkes az ügyben. Mindezek ellenére az MDF azonnali lemondásra szólított fel a szakminisztert, és a kétszintű érettségi pontszámítási módszere ellen eddig is tiltakozó Tüskevár Egyesület szerint fel kellene függeszteni az idei érettségit, amíg ki nem derül, hogy a magyar mellett az összes többi tétel nem került-e ki a diákokhoz.
A kétszintű érettségi szemléletében is másfajta számonkérést jelent a diákok számára, akik a hétfői irodalom érettségit mindkét szinten könnyebbnek értékelték, mint amire számítottak. Az első érettségi nap minden magyar középiskolában rendben lefolyt, a tanárok és tanulók az adminisztrációs többletre és a dolgozatra is tökéletesen felkészültek a megelőző években. Az oktatási tárca vezetése viszont belebukhat az új rendszerbe: eddig a televízióban vagy a rádióban ismertették az érettségi feladatokat, míg most kinyomtatva juttatták el az iskolákba, ahol páncélszekrényben őrizték a feladatsorokat. Az egyik irodalom érettségi sort azonban valahogyan sikerült kicsempészni, mert a hétfői vizsga előtti napon felkerült egy fénykép formájában az sg.hu oldal fórumába. Egy középiskolai tanár beszámolt róla: ő már látta a matematika és történelmi érettségi feladatokat is, melyeket a diákok mutattak meg neki. Az oktatási tárca szerint azonban az internetre került matematika sorok nem egyeztek meg az idei érettségi feladatokkal, hanem korábbi vagy próbaérettségi feladatokat tartalmaztak.
Kilopott sorok, késik a nyomozás
Magyar Bálint oktatási miniszter az MTV-nek adott hétfő esti interjújában kijelentette, hogy a botrány akár az ő fejébe is kerülhet. Az MDF azonnali lemondásra szólította fel őt, mivel meglátásuk szerint a miniszter felelőssége, hogy a tárca nem tudta biztosítani az érettségi tételek megfelelő tárolását. A minisztérium a botrány ellenére sem rendeli el a magyar érettségi megismétlését, mert tudomásuk szerint csak a feladatok egy része vált ismertté a hétfői vizsga megkezdése előtt.
Kővári Ádám, a www.sg.hu internetes portál szolgáltatásfejlesztője az MTI-nek megerősítette: kint volt a fórum rovatban a magyar tételről egy fénykép. Egy képfeltöltő programról küldték el hozzájuk a tételt ábrázoló képet. Miután ezt észlelték, reggelre törölték az oldalról a fényképet, mert úgy gondolták, hogy esetleg a törvénytelenség gyanújába keveredhetnek. Kővári Ádám kedd reggel az MTI-nek elmondta, hogy a rendőrség egyelőre nem kérte annak a fórumozónak az IP-címét, aki feltette az irodalom sort a portálra. Kővári Ádám “szinte biztos” abban, hogy az IP-cím alapján “személyesen meg tudják találni azt, aki ezt beszúrta”.
Az MTI megkeresésére a Nemzeti Nyomozó Iroda szóvivője nem volt hajlandó megindokolni, miért nem kérték el a címet, illetve közölte, hogy a nyomozás részleteiről az iroda nem nyilatkozik.
Sipos János helyettes államtitkár nem tudta megerősíteni az MTI azon értesülését, miszerint valamennyi középszintű tétel elérhető lenne az interneten, és hogy “kereskednének velük” a diákok. Az MTI úgy tudja: 30-50 ezer forintért kínálják a középszintű matematika tételeket is. A tételek a postai szállításnál kerülhettek ki, vagy középiskolákból juthattak ki.
Nem hivatalos információk szerint a matematika és a történelem érettségi sorok is ismertté váltak, az oktatási tárca azonban hétfő este folyamatosan ellenőrizte keresőprogramokkal az internetet, az általuk gyanúsnak talált esetekben azonban korábbi, vagy próbaérettségi sorokat tettek nyilvánossá a világhálón.
Szlovákiában a megoldást is postázták
Szlovákiában a miniszter utasítására április végén meg kellett ismételni az emelt szintű matematika érettségit, miután a tesztlapok mintegy felét hibásan nyomtatták, és azokon a példák mellett a megoldás is szerepelt. A jó feladatlapot kapó diákok az utcán tiltakoztak Martin Front miniszter döntése ellen, majd a megismételt vizsgán nemtetszésüket kifejezendő tréningruhában vettek részt. Az oktatási miniszter leváltotta a feladatok nyomtatásáért felelős Állami Pedagógiai Intézet vezetőjét, és közölte: nem kizárt, hogy szándékosan zavarták meg az érettségi menetét. A szlovák ellenzék az érettségi botrány, a tandíj bevezetése és az általuk zavarosnak tartott oktatási reform miatt a miniszter távozását követeli, de a koalíció egyelőre kitart a politikus mellett – derül ki az Új Szó híradásaiból.
Hétfőn reggel, még a botrány kirobbanása előtt több mint 87 ezer tanuló ült neki a középszintű, s alig 3 ezer az emelt szintű magyar nyelv és irodalom vizsgának. Az új érettséginek, úgy tűnik, egyelőre nagyobb volt a füstje, mint a lángja. Az irodalom érettségi feladatokat látva Kolarics Katalin, egy szombathelyi szakközépiskola német-magyar szakos tanára, az irodalom érettségit úgy értékelte: más volt, de nem nehezebb, mint korábban. A kétszintű érettségivel egyfajta szemléletváltásra is sor kerül a középiskolákban, a korábbi poroszos számonkéréssel szemben most az angolszász oktatási módszerek felé tolódik el a hazai gyakorlat. „Az idei érettségi sokkal inkább a gyerekek készségeit és gyakorlati tudását igyekezett lemérni” – mondta Kolarics Katalin.
Emelt szinten a diákoknak már tárgyi tudásukról is számot kellett adniuk. Versrészleteket olvashattak például Vörösmartytól, és meg kellett mondaniuk, kihez írta az adott verseket. „A diákok felkészültek az újfajta számonkérésre. Iskolánkban gyakorlatilag majdnem mindenki részt vett egy próbaérettségin, és a tanárok is mindent elkövettek a megfelelő felkészítés érdekében” – mondta Angyal Zsuzsanna, az Eötvös Gimnázium földrajz szakos tanára. A FigyelőNet által megkérdezett érintettek állítják: az első kétszintű irodalom érettségi mindkét szintje könnyebb volt, mint amire számítottak a diákok. A korábbi minta sorok jóval nehezebbek voltak, mint végül a tényleges megmérettetésnél kiadottak.
A szombathelyi iskolában a legtöbb gyerek a szerdai történelem írásbeli érettségitől tart, mivel korábban e tárgyból nem volt írott számonkérés, csak a szóbeli tételeket kellett tudniuk a diákoknak.
Új rendszer
A kétszintű érettségi bevezetésével a vizsgatárgyakban nincs változás, ezek továbbra is a magyar nyelv és irodalom vagy nemzetiségi nyelv és irodalom, a matematika, a történelem és az idegen nyelv, illetve egy szabadon választható ötödik tárgy. Viszont több tárgyból kell szóbeli és írásbeli vizsgát is tenni, a történelem írásbelit például szerdán teljesítik az érettségizők.
A felsőoktatási intézmények azonban az érettségi eredményekre adnak pontokat, s azok alapján döntenek a felvételről. Az egyetemek és főiskolák továbbra is a hagyományos, (többletpontok nélkül) 120 pontos rendszerben díjazzák a teljesítményt, ahol 60-60 a hozott és a szerzett pontok aránya. A végleges pontszám vagy ezek összege, vagy a szerzett pontok kétszerese, s ehhez jönnek a nyelvvizsgáért, tanulmányi versenyekért adható többlet pontok.
A középiskolából hozott pontokat a magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, egy idegen nyelv és egy választott tantárgy utolsó – tanult – két évvégi osztályzatainak összege adja, maximum 50 pont, ehhez jön az összes érettségi osztályzat átlagának egész számra kerekített kétszerese, ami legfeljebb 10 pont.
A szerzett pontokat nem a felvételin kapják meg ezentúl a diákok, hanem meghatározott vizsgatárgyaikat számolják át, azt, amit a felsőfokú intézmény kér. Ezek lehetnek közép- vagy emelt szintűek is, de előfordulhat, hogy egy intézmény csak egy vizsgatárgyat jelöl meg.
Amellett, hogy kiváltja a felvételit, az idei vizsgák másik sajátossága az, hogy a diák saját maga eldöntheti, közép- vagy emelt szinten vizsgázik-e egy-egy tárgyból. Értelemszerűen az emelt szint valamivel nehezebb, tehát itt nehezebb jó jegyet elérni, csakhogy az emelt szintű eredményeket a felsőoktatási intézmények pluszpontokkal díjazzák. Kivéve persze, ha nem az a bejutás feltétele, hogy az adott tárgyból emelt szinten vizsgázzon a leendő hallgató.
Több adminisztráció – fokozott felkészülés
Miközben botrány kíséri az érettségit, az iskolákban tovább folyik a vizsgáztatás. Kedden reggel elindult a matematika, szerdán reggel pedig a történelem érettségire kerül sor. Az idei évben élesben először lefolytatott kétszintű érettségire a tanárok is fokozottan készültek. A budapesti Eötvös József Gimnáziumban előző héten egy teljes napot azoknak a tanároknak a felkészítésére szántak, akik felügyelik az írásbeli érettségiket. A kétszintű érettségivel az adminisztráció is megnövekedett: idén nem a nevüket, hanem egy központilag meghatározott kódszámot írnak a diákok az érettségi dolgozatukra, és az ültetés is ezek alapján történik. Az írásbelit befejező tanulók egy borítékban adják le papírjaikat. Középszintű érettségit tevők esetén a dolgozatokat az a tanár javítja, aki tanította őket a négy év során, míg emelt szintű érettségi dolgozatokat csak azok a középiskolai tanárok javíthatnak, akik korábban erre képesítést szereztek. Az emelt szintű dolgozatokat tehát összegyűjtik és kisorsolják az ország összes, adott szakos tanárai között, akiket felkészítettek a javításra.
Idén ugyanúgy kellett regisztrálni, hogy ki és mikor, mennyi időre hagyja el a termet, mint a megelőző években, de idén nemcsak az első 1,5 óra leteltével mehettek ki a diákok, hanem akár az érettségi írásának kezdete után azonnal.