Bíróságon támadja meg a BKV a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága (KDB) által a közösségi közlekedési reklámhelyek hasznosításával kapcsolatos törvénysértés miatt kiszabott bírságot – közölte Karácsony Gergely főpolgármester a csütörtökön közzétett Facebook-bejegyzésében.
Az előző városvezetés utasítására nem sokkal az októberi választás előtt a BKV közbeszerzést írt ki a vállalat…
Közzétette: Karácsony Gergely – 2020. január 23., csütörtök
A bírságot azért szabták ki, mert Karácsonyék visszavonatták azt a tendert, amit még nem sokkal a tavalyi választás előtt, Tarlós István idején írtak ki a BKV reklámfelületeire. Ha nem vonják vissza a közbeszerzést, akkor sem az új városvezetésnek, sem az új összetételű Fővárosi Közgyűlésnek nem lett volna beleszólása az értékes reklámfelületek hasznosításába.
Tudom, ez sérti egyes gazdasági és politikai körök érdekeit, szolgálja viszont a budapestiekét, és én ez utóbbihoz ragaszkodom
– indokolta döntését a főpolgármester. Mint a fent beillesztett cikkből is kiderül, a Fideszhez sok szálon kötődő vállalkozók nevei tűnnek fel a kedvezményezett cégek vezetői, tulajdonosai között.
A főpolgármester posztjában jelezte, hogy ez „feltűnően és szokatlanul magas bírság”, ezért támadják meg bíróságon a döntést.
Megnéztük a KDB bírságolási adatait, hogy valóban igaza van-e Karácsonynak abban, hogy kiugró a BKV-t sújtó bírság. A számokból nagyon úgy tűnik, hogy igaza van.
A KDB az elmúlt években összesen ennyi bírságot szabott ki:
- 2018-ban: 701,8 millió Ft
- 2017-ben: 829,1 millió Ft
- 2016-ban: 499,1 millió Ft
- 2015-ben: 107,8 millió Ft
Az átlagosan egy eljárásra kiszabott bírságok összege évről évre nőtt, de a a legutóbbi egész évre rendelkezésre álló, 2018-as átlag mindössze az 1 százaléka volt a BKV bírságának:
- 2018-ban 1,6 millió Ft
- 2017-ben: 1,2 millió Ft
- 2016-ban: 477 ezer Ft
- 2015-ben: 113 ezer Ft
– így alakultak tehát egy eljárásra vetítve a bírságok.
A BKV-ra kiszabott bírság kontextusát az is jól mutatja, hogy a hop on hop off városnéző buszok hasonló módon lezárt eljárása után 40 millió forint volt a bírság. Pedig annak az eljárásnak a becsült értéke a BKV-tender tízszerese volt, ráadásul nem is külső fél hatására, hanem a főváros jogalap megjelölése nélkül, maga döntött a közbeszerzés lefújásáról. A városnéző buszok és a turistabuszok félszabályozottsága pedig elég nagy közlekedési problémákat is okoz.
Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Róka László