Gazdaság

Négy évig totojáztak, most hirtelen fontos lett a BKV-s reklámtender lezárása

A 24.hu információja szerint hirtelen felpörgették és még az önkormányzati választás előtt lezárhatják a BKV Zrt. hirdetésre alkalmas felületeire kiírt, már több mint négy éve húzódó tendert. A közlekedési vállalat a metróban elhelyezett, vihart kavart Coca-Cola-hirdetések miatt kiadott magyarázkodó közleményben jelentette be, hogy az

új reklámtender lezárása heteken belül várható.

A tét komoly, a BKV Zrt. és a BKK Zrt. ugyanis 2600 busz, troli, villamos és metrókocsi oldalának, valamint a vállalat ingatlanjain, közterületein kialakított plakáthelyeknek, összességében több mint 12 ezer négyzetméternyi reklámfelületnek a 4+4 évre szóló kiadására kért árajánlatot, ami sokmilliárdos bevételt hozhat évente a majdani nyertesnek vagy nyerteseknek.

Az „új reklámtender” valójában 2016-ban indult, de azóta valahogy senki sem sietett lezárni az eljárást, amely leválthatta volna a ’90-es évek óta fennálló, meglehetősen átláthatatlan helyzetet.

A BKV-s reklámhelyeket néhány különleges kivétellel 1999 óta a Peron Reklám Kft. hasznosítja. A társaság a hatályos bérleti szerződése alapján jogosult reklámcélú felületek hasznosítására, amiért évente fix összeget, jelenleg félmilliárd forint körülit, kell befizetnie a fővárosi közlekedési vállalat kasszájába. A Peron Kft. nem közbeszerzésen nyerte el a szerződést, hanem a BKV saját cégeként kapta meg a reklámügyi feladatok bonyolítását.

A Peron Kft. a különleges helyzete ellenére csak egy, a jogi követelmények miatt szükséges közvetítő a közlekedési vállalat és néhány kiváltságos magáncég között. Az Opten cégadatai is erre utalnak:

a kft. egyetlen alkalmazottal működik, bevételeit nagyjából a BKV-nak fizetendő éves díjak teszik ki, számottevő nyereséget egyáltalán nem termel.

A BKV az elmúlt két évtizedben tulajdonostársként beengedett maga mellé néhány reklámcéget, amelyek aztán felosztották egymás között a hasznosítható felületeket. Erre a felállásra hivatkozva hárította el magától a felelősséget a Coca-Cola-botrány kezdetén a közlekedési vállalat sajtóosztálya, azt állítva, hogy az azonos nemű párokat ábrázoló italreklámokhoz nincs közük, az ügyben a külsős reklámcégeket kell keresni. A budapesti tömegközlekedési járművek belső felületei a JCDecaux Hungary Zrt., a külsők a Publimont Kft., az ingatlanok pedig a Hajdú Vagyonkezelő Kft. reszortjába tartoznak.

A JCDecaux egy francia központú világcég, amelynek magyar leányvállalata az elmúlt években főszereplővé vált a hazai plakátpiacon. Amióta Simicska Lajos reklámos vállalkozásai nem részesedhetnek az állami megrendelésekből, a JCDecaux lépett a helyükre. A cég a konkurencia kiesése nyomán az utóbbi években jelentősen növelte piaci részesedését, amit nagyban segített, hogy egymást érték a kormányzat milliárdos kampányai.

A Publimont Simicska Lajoshoz köthető cég volt, majd az Orbán Viktorral vívott személyes háború lezárulta után rövid időre Nyerges Zsolthoz került, de tavasszal Mészáros Lőrinc lett a 100 százalékos tulajdonosa. A Hajdú Vagyonkezelőt a Peronba elsőként beszálló ESMA régi tulajdonosa, Bleuer István irányítja.

A 24.hu megkereste Tarlós Istvánt, de a főpolgármester azt mondta, hogy ez a téma a BKV-hoz tartozik. A BKV a közbeszerzés aktuálisan tervezett menetrendjére vonatkozó kérdésünkre azt írta, legkésőbb októberre lezárhatják az eljárást. A vállalat várható bevétele viszont csak a szerződéskötés után lesz publikus.

Kiemelt kép: Kummer János /24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik