A közoktatás indikátorrendszere címmel adott ki tanulmányt a Magyar Tudományos Akadémia, mely a tanári kar öregedésével is részletesen foglakozik. A Népszava összesítéséből kiderül, hogy a 2008 és 2018 közötti időszakban átlagosan egyre idősebb pedagógusokat foglalkoztatott a közoktatási rendszer. Az 50-59 éves tanárok aránya jelentősen, 27-ről 35 százalékra nőtt, a 60 évesnél idősebb pedagógusoké pedig 2-ről 9 százalékra.
Ezek után nem meglepő, hogy a 30 évesnél fiatalabb tanárok aránya nagy mértékben csökkent, 9-ről 6 százalékra. Jelentősen csökkent a 30-39 éves korcsoport aránya is a tanárok körében, 27 százalékról 18-ra. Az állami intézményekben dolgoznak a legkisebb arányban fiatal, 20-29 éves és 30-39 éves pedagógusok – írja a Népszava.
A lap megemlíti, hogy az MTA kiadványa a szegregációs index – ami az iskolai szegregáció egyik széles körben használt mutatója – változásáról is beszámolt. Kiderült: 2008-2018 között több mint tíz százalékkal nőtt a hátrányos helyzetű (hh) és a halmozottan hátrányos helyzetű (hhh), többségében roma gyerekek elkülönített iskolai oktatásának mértéke. A hh-s gyerekek esetében 27,7-ről 40-re, a hhh-s gyerekek esetében 26,6-ról 37,1-re emelkedett. Minél magasabb az index értéke, annál nagyobb iskolai elkülönítést jelez.
kiemelt kép: mti