Annak érdekében, hogy Magyarország minél előbb elkezdhesse a Kohéziós Alapból 2007-2013 között ránk jutó mintegy hatezermilliárd forintnyi támogatás elköltését, a kormány úgy döntött, hogy idén és jövőre összesen 27,5 milliárd forintot ad olyan nagyberuházások előkészítésére, amelyek szinte biztosan számíthatnak az unió támogatására, kivitelezésük pedig már 2007-2008-ban megkezdődhet – írja a Népszabadság.
A Világgazdaság szerint a beruházások hazai társfinanszírozási része olyan magas lehet, hogy sok politikusnak már most fő a feje: a következő hét évben gyakorlatilag kiürül az államkassza.
Ki lesz a befutó?
(Fotó: MTI)
A támogatandó beruházások csak a kormány döntése után válnak nyilvánossá, a lap azonban úgy tudja, az egyes minisztériumok szeretnék a nyertesek között látni például a budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztését, az M9-es gyorsforgalmi út Pereszteg-Nagycenk-Kópháza-Sopron-országhatár közötti szakaszának előkészítését, az M3-as autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény közötti szakaszának megkezdését, Debrecen villamos hálózatának bővítését, a budapesti 1-es, 3-as villamos meghosszabbítását. A Duna, a Tisza, a Dráva, a Balaton esetében a holtágak rehabilitációját, a vízgyűjtő területek, vízpartok rendbehozatalát, de számos nagyváros szennyvízhálózatának kiépítése is sürgető.
A Világgazdaság úgy értesült, hogy a projektek kiválasztásánál biztosra mentek az illetékesek: csak olyan tervekre összpontosítanak, amelyek minden további nélkül támogathatók közösségi forrásból, és olyan előrehaladott állapotban vannak, hogy 2007-től gond nélkül megkezdődhet a megvalósításuk.
E lap szerint a kiemelt projektek között szerepel a szennyvízprogram, a közutak megerősítéséről szóló tervezet, a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése, az ivóvíz arzénmentesítése, a szelektív hulladékgyűjtés kialakítása, továbbá az európai közlekedési folyosók kiépítésében való magyar részvétel és a megújuló energiaforrásokból származó energia részarányának növelését célzó beruházások is.
Versenyezni kell
A támogatásokért persze versenyezni kell. Tavaly decemberben mintegy kétszáz fejlesztési javaslat érkezett a minisztériumoktól a Nemzeti Fejlesztési Hivatalhoz (NFH). A 105 közlekedési, a 81 környezetvédelmi és 12 egyéb beruházási javaslat harmada felelt meg a formai követelményeknek. Közülük a 20-30, legmagasabb pontszámot elértek kerültek fel a kormány jóváhagyására váró listára.
A nyertes nagyberuházásoktól elvárás, hogy az előkészítésre fordított összeg legalább 10-15-szörösének megfelelő EU-támogatás felhasználását tegyék lehetővé. A 20-30 beruházás a második nemzeti fejlesztési terv pénzeinek legfeljebb öt százalékát teszi ki, tehát más elképzelésekre is marad pénz.