Tudomány

Boldog születésnapot Google! (1998)

Menlo Park, California, 1998. szeptember 4. – Két stanfordi diák egy barátjuk garázsában belekezd a világtörténelem legjövedelmezőbb internetes vállalkozásába.

A Google, a legtöbb technológiai mérföldkőhöz hasonlóan egy egyetemi kutatási projektként kezdte: a Stanford University két doktorandusz hallgatója, Larry Page és Sergey Brin a Stanford Digital Library Project keretében kezdtek el egy újgenerációs keresőmotoron dolgozni. A céljuk az volt, hogy az akkori keresőktől eltérően (amik az alapján adták ki az eredményeket, hogy a keresett szó hányszor szerepel egy oldalon) egy olyan technológiát hozzanak létre, ami a weboldalak egymás közti kapcsolatát, a keresett kifejezéshez kapcsolódó relevanciájukat méri – ezzel pedig végeredményben „sorba rendezi” a kapott találatokat.

A projekt neve eredetileg BackRub volt, ezt változtatták meg később a googol szám (10100) direkt helytelenül leírt változatára – ezzel is utalva arra, hogy a két stanfordi srác nem elégedett meg az akkori keresőtechnológiák hatásfokával, ők a teljes internetet kereshetővé akarták tenni. Ebben a makacsságban állt végül a Google sikerének (egyik) kulcsa: az új technológiával elérhető plusz tartalmak ugyanis a korábbi versenytársakat nem foglalkoztatták (mondván, így is elég dolgot lehet megtalálni az interneten), a felhasználók azonban hamar észrevették, hogy ha releváns választ akarnak kapni a kérdéseikre, akkor a Google keresőjére van szükségük.

A siker másik kulcsa az innovációkra való fogékonyság volt, illetve az a cégfilozófiának is beillő megállapítás, hogy ha életben akarnak maradni a digitális dzsungelben, akkor valamilyen módon mindig meg kell újítaniuk magukat. Ennek köszönhetően a Google már közel egy évtizede kitartóan vezet a keresőmotorok között, míg a régi jó vetélytársak lassan eltűntek a süllyesztőben – elég csak az AOL-re vagy a Yahoo!-ra gondolni.

A Google mára sokkal több lett, mint egyszerű keresőrendszer – hiszen többek között levelezünk (Gmail), böngészünk (Chrome), telefonálunk (Android), videót (YouTube) és fényképeket (Picasa) osztunk meg, közösségesdit játszunk (Orkut, Google+), fordítunk (Translate) és orientálódunk (Maps) vele. A cég folyamatosan arra törekszik, hogy valami mást, valami újat adjon a felhasználóknak – és a hosszú távú siker érdekében még azt is hajlandó lenyelni, ha egyes termékei éppen akkor nem nyerik el a tetszésünket (Wave, Buzz).

A cég fejlődését jól mutatja az a tény is, hogy a virtuális életünk behálózásán túl már az offline világban is helyet követel magának – például az utakon, önműködő autóival. És ez még csak az első 13 év volt…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik