Belföld

Elkészült a Szent Jobb aranyvonatának fele, ráfekszenek a befejezésre

1938-ban még a Szent Jobbot hordozta a Kárpát-medencében, most állandó kiállítás gördülhet benne. 130 millióból, sok csúszással épül a díszes vasúti kocsi, aminek második ütemére most írták ki a közbeszerzést.

Úgy tűnik, kész az Aranyvonat néven emlegetett vasúti kocsi megépítésének első fázisa, legalábbis erre utal a Napi.hu híre, miszerint a Magyar Nemzeti Múzeum december végén kiírta a közbeszerzést a második ütemre.

A 24.hu több cikkben is foglalkozott a vonattal. 1938-ban, az Eucharisztikus Világkongresszus évében, Szent István király halálának 900. évfordulóján díszes vonat ment körbe az országban a Szent Jobbal. Minden nagyobb városban közszemlére tették az ereklyét, méghozzá a vonat egyik speciális, a korban kifejezetten modernnek számító vagonban.

Horthy Miklós örvendhet, felépül az Aranyvonata
Lelkes koronaőrök kis csapata évtizedek óta harcol egy 1938-as valóra vált, majd elpusztult álom újbóli megvalósításáért: egy fantasztikus vasúti kocsiért, amiben egykor Szent István jobb keze járta az országot. Itt a közbeszerzés, épülhet az aranyvagon.

Ezt akkor is a koronaőrök kísérték és vigyázták, az ő (civil) utódszervezetük az egyik nagy akarója a második világháborúban elpusztult kocsi újjáépítésének. A Napi.hu megjegyzi, 2020-ban ismét világkongresszus lesz az országban, így benne van a pakliban, hogy a vonat újra bejárja az országot (akár a határon is túlra menjen), de Csorba László múzeumi főigazgató 2015-ös szavai szerint a Szent Jobb nélkül, egy állandó kiállítást hordozva.

A felépítést a Dunakeszi Járműjavító Kft. és MÁV Nosztalgia Kft. végzi Dunakeszin, 2016-ban választotta ki őket az állam, nettó 78,7 millió forintért. Ekkor egy 1900-ban gyártott favázas személykocsi alapjait építették át a közbeszerzési kiírás szerint: acélvázas és acéllemez borítású szekrényváz készült el szoknyalemezekkel és teljes külső fényezéssel, valamint nyílászárókkal és padlószerkezettel egészítették ki azt.

A mostani közbeszerzés nyertesének meg kell építenie a járműszerkezetet, a többi között a forgóvázzal, tartószerkezetekkel, átjárókkal, a fékrendszert be kell szerelnie, kialakítania a belső tereket a gépészettel, riasztóval, tűzjelzővel és persze a díszítés is a feladata lesz. A kocsira 12 hónapos jótállást kell vállalni. Az ajánlattételi határidő január 29.

Felújítási terv Forrás: Magyar Koronaőrök Egyesülete/ archív

Rögös vágányokon

Legutóbb 2017 szeptemberében írtunk arról, hogy 2018 tavaszára elkészülhet az Aranyvonat, de ez nem történt meg. Woth Imre, a Magyar Koronaőrök Egyesületének vezetője akkor azt közölte, 70 százalékban kész a kocsi, de sok probléma merült fel, így pótköltségvetésre is szükség volt. A koronaőrök felelnek majd egyébként a díszek elkészítésének, elvileg pont egy éve kezdték el ezeket megcsinálni.

Mindezek előtt, 2017 februárjában még őszre taksálták a (79 millióról indult, de már) 130 milliós projekt befejezését. Akkor a következőket írtuk: a cél az volt, hogy a nyertes ajánlattevő létrehozza a 33 tonnás, 18,21 méter hosszú, 4,65 méter magas, 3 méter széles, 10 ülőhelyes, 120 km/órás vontatási sebességű kocsit. A közbeszerzést a Magyar Nemzeti Múzeum írta ki, az övé is lesz a kocsi, amit várhatóan a Vasúttörténeti Parkban állítanak ki. A keretet az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosítja, tehát a kormányzati akarat megvan a projekt mögött. Fontos tudnivaló, hogy a kocsi ékei, díszei, berendezése már a Budakeszi Kultúra Alapítvány és a koronaőrök gyűjtéséből jöhet össze, azt nem fedezi az állam.

Anno képeket is kaptunk a koronaőröktől a vagonról, ami az egész aranyvonat alapját képezi.

Kiemelt kép: Fortepan/Erky-Nagy Tibor

Ajánlott videó

Olvasói sztorik