Úgy tűnik, kész az Aranyvonat néven emlegetett vasúti kocsi megépítésének első fázisa, legalábbis erre utal a Napi.hu híre, miszerint a Magyar Nemzeti Múzeum december végén kiírta a közbeszerzést a második ütemre.
A 24.hu több cikkben is foglalkozott a vonattal. 1938-ban, az Eucharisztikus Világkongresszus évében, Szent István király halálának 900. évfordulóján díszes vonat ment körbe az országban a Szent Jobbal. Minden nagyobb városban közszemlére tették az ereklyét, méghozzá a vonat egyik speciális, a korban kifejezetten modernnek számító vagonban.
Ezt akkor is a koronaőrök kísérték és vigyázták, az ő (civil) utódszervezetük az egyik nagy akarója a második világháborúban elpusztult kocsi újjáépítésének. A Napi.hu megjegyzi, 2020-ban ismét világkongresszus lesz az országban, így benne van a pakliban, hogy a vonat újra bejárja az országot (akár a határon is túlra menjen), de Csorba László múzeumi főigazgató 2015-ös szavai szerint a Szent Jobb nélkül, egy állandó kiállítást hordozva.
A felépítést a Dunakeszi Járműjavító Kft. és MÁV Nosztalgia Kft. végzi Dunakeszin, 2016-ban választotta ki őket az állam, nettó 78,7 millió forintért. Ekkor egy 1900-ban gyártott favázas személykocsi alapjait építették át a közbeszerzési kiírás szerint: acélvázas és acéllemez borítású szekrényváz készült el szoknyalemezekkel és teljes külső fényezéssel, valamint nyílászárókkal és padlószerkezettel egészítették ki azt.
A mostani közbeszerzés nyertesének meg kell építenie a járműszerkezetet, a többi között a forgóvázzal, tartószerkezetekkel, átjárókkal, a fékrendszert be kell szerelnie, kialakítania a belső tereket a gépészettel, riasztóval, tűzjelzővel és persze a díszítés is a feladata lesz. A kocsira 12 hónapos jótállást kell vállalni. Az ajánlattételi határidő január 29.
Rögös vágányokon
Legutóbb 2017 szeptemberében írtunk arról, hogy 2018 tavaszára elkészülhet az Aranyvonat, de ez nem történt meg. Woth Imre, a Magyar Koronaőrök Egyesületének vezetője akkor azt közölte, 70 százalékban kész a kocsi, de sok probléma merült fel, így pótköltségvetésre is szükség volt. A koronaőrök felelnek majd egyébként a díszek elkészítésének, elvileg pont egy éve kezdték el ezeket megcsinálni.
Mindezek előtt, 2017 februárjában még őszre taksálták a (79 millióról indult, de már) 130 milliós projekt befejezését. Akkor a következőket írtuk: a cél az volt, hogy a nyertes ajánlattevő létrehozza a 33 tonnás, 18,21 méter hosszú, 4,65 méter magas, 3 méter széles, 10 ülőhelyes, 120 km/órás vontatási sebességű kocsit. A közbeszerzést a Magyar Nemzeti Múzeum írta ki, az övé is lesz a kocsi, amit várhatóan a Vasúttörténeti Parkban állítanak ki. A keretet az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosítja, tehát a kormányzati akarat megvan a projekt mögött. Fontos tudnivaló, hogy a kocsi ékei, díszei, berendezése már a Budakeszi Kultúra Alapítvány és a koronaőrök gyűjtéséből jöhet össze, azt nem fedezi az állam.
Kiemelt kép: Fortepan/Erky-Nagy Tibor