A Samsung napjaink egyik legjelentősebb tévégyártója, és a vállalat nem riad vissza az innovációtól: néhány éve megalkották a hagyományos LED-es LCD tévék továbbfejlesztett változatának számító QLED modelleket, idén januárban bejelentették, hogy jönnek a microLED technológiát használó képernyőik, emellett ők szállítják a lehető legpraktikusabb okostévéket, arról nem is beszélve, hogy a dél-koreai vállalat állt elő azzal a kiegészítővel, ami a legjobb dolog, ami egy tévével történhet.
Ami a The Frame néven futó új készüléküket illeti, technológia szempontjából semmi újat nem mutatnak, ugyanakkor előálltak egy olyan menő koncepcióval, ami egyedinek ugyan semmiképp nem nevezhető, de a kivitelezés és a funkcióit illetően tényleg őszintén lehet lelkesedni érte. Méghozzá azért, mert ezt a tévét kifejezetten azoknak tervezték, akik nemcsak egy hatalmas képernyőt akarnak a lakásukba, hanem egy olyan stílusos kütyüt, ami tényleg ízlésesen modern része lehet a nappalinak.
A névválasztás (The Frame, avagy A Keret) sem véletlen, hiszen a tévé használaton kívül lényegében dísztárgyként funkcionál: valódi képkeret hatást adó szegélyek szerelhetők rá, a képernyő pedig nem feltétlenül egy hatalmas fekete téglalap, hanem rengeteg valódi műalkotás, gyönyörű fotó, grafika, vagy akár családi fotók is megjeleníthetők rajta – abszolút testre szabhatóan.
A FELSZÍN ALATT
Mielőtt viszont rátérnék a speciális kialakítás részleteire, gyorsan vegyük át, hogy pontosan milyen technológia rejtőzik a különleges dizájn alatt: a képernyő alapja a Samsung MU8000 szériájánál is használt 10 bites, 4K felbontásra képes panel, ami Edge-LED technológiával van felvértezve.
A hagyományos háttérvilágításra, színszűrőkre és folyadékkristályokra épülő modellek tekintetében kifejezetten szép színekkel operáló, kellően kontrasztos (4186:1) képet kapunk, főleg Full HD vagy 4K források esetében, ugyanakkor az OLED-kijelzőkre jellemző tökéletes feketére, és az átlagosan 245 cd/m², maximum 400 cd/m² fénysűrűség okán értékelhető HDR-élményre itt egyáltalán nem lehet számítani.
Következik mindez abból, hogy a magas dinamikatartományú tartalmak (pl.: filmek, sorozatok, játékok) normális megjelenítéséhez minimum 800-1000 cd/m² fényerő szükséges, erre viszont jelenleg csak az OLED panelek, vagy a Local Dimming technológiával felszerelt drágább LCD képernyők képesek.
Ami a mozgásmegjelenítést illeti, az alapbeállítások mellett messze nem tökéletes az élmény, ugyanis a jobbára mozdulatlan háttér előtt suhanó alakokat és tárgyakat olykor furcsa aura kíséri, amit csak az Elmosódáscsökkentés és Torzításcsökkentés funkciókkal lehet valamelyest csökkenteni.
A kísérletezés ugyan tényleg képes megszüntetni az anomáliát, ugyanakkor ez nagyban növeli az input lagot, és a készülék hiába rendelkezik Játék képmóddal, videojátékra nem feltétlenül alkalmas, hiszen vagy a lassú válaszidő problémáját kell elviselni, vagy a villámgyorsan mozgó karakterünk körül megjelenő, olykor egész zavaró torzulásokat.
Ami a csatlakozókat illeti, a The Frame mellé is jár egy One Connect Box, ami egy vékony optikai kábelen kapcsolódik a tévéhez, magán a dobozon pedig megtalálhatunk mindent, amire szükségünk lehet: 4 HDMI, 3 USB 2.0, optikai hangkimenet, Ethernet-csatlakozó, foglalat a tuner kártyának, továbbá a koax-kábel és az antennákhoz tartozó vezetékek bemenetei. A különálló box ráadásul akár el is rejthető a szem elől, így tökéletes kiegészítő ehhez az átlagnál jóval szofisztikáltabb készülékhez.
FANCY FESTMÉNY HELYETT
A nálam járt 55 colos kivitel mellett a The Frame 65 colos méretben is kapható, és a tévéről érdemes tudni, hogy kifejezetten arra tervezték, hogy a falra helyezzük. Ugyan kapunk hozzá diszkrét talpakat, de a jelenleg kapható okostévék között egyedülálló módon az alapcsomag része egy speciális fali konzol is, amivel a tévé úgy szerelhető fel, hogy szinte semennyi hézag nem lesz a hátlap és a fal között.
A képernyőt alapból egy visszafogott fekete káva fogja közre, viszont ha ezzel nem vagyunk megelégedve, mert nem passzol a nagy műgonddal kiválasztott festéshez/tapétához, esetleg a többi képünkhöz/bútorunkhoz, akkor a tévére külön vásárolható fára emlékeztető, de valójában műanyag keret, méghozzá sötétbarna, bézs és fehér színekben.
Mondjuk ezért a pénzért legalább pofonegyszerű megoldást kapunk: a kiegészítőket csak fel kell pattintani, apró alkatrészekkel rögzíteni, és a művelet végeztével a tévénk máris egy méretes festményre emlékeztet, legalábbis akkor, ha emellé még az úgynevezett Művészeti módot is használni kezdjük.
OKOSKÉPKERET
Az Art Mode persze egy pofátlanul egyszerű, és egyedinek semmiképp nem nevezhető megoldást takar (a QLED modelleken is van hasonló), aminek hála a tévé hagyományos faliképként is funkcionál, ha éppen nem használjuk, azaz a nagy fekete téglalap simán egy művészeti alkotásra „cserélhető”.
A Samsung zsenialitása abban rejlik, hogy a már létező „digitális képkeret” megoldást kifejezetten praktikus funkciókkal turbózta fel: a tévén több témába sorolva festmények, fotók és grafikák tucatjai találhatók, természetesen tölthetünk fel saját fotókat is, és ezeknek nemcsak virtuális paszpartut állíthatunk be, de a lakásnak/berendezésnek megfelelően ennek még a színét is variálhatjuk, sőt arra is van lehetőség, hogy a képernyőt több részre osztó, különböző elrendezésű mintákat használjunk.
A válasz: valamennyi pluszfogyasztás biztosan jár egy ilyen funkcióval, de (és ez egy hatalmas de) a Samsung mérnökei erre is gondoltak, és készítettek egy külön mobilalkalmazást (Smart View), amivel nemcsak a képek cserélhetők, de testre szabható a megjelenés is, azaz ha nem tartózkodunk otthon, vagy a tévével egy helyiségben, akkor a készülék szépen kikapcsol magától.
Az applikációban külön állítható a Művészeti mód fényereje, a színhőmérséklet, az alvó mód bekapcsolásának időintervalluma, sőt azt is „kérhetjük” a tévétől, hogy automatikusan kapcsoljon ki, ha nincs fény a helyiségben (Night Mode), illetve variálható a mozgásérzékelő érzékenysége is – ha tehát elhagyjuk a szobát, akkor a tévé egy idő után nagyon okosan kikapcsolja a Művészeti módot.
Persze arra is van lehetőség, hogy teljesen leállítsuk az egész képmegjelenítős funkciót, ehhez csak pár másodpercig nyomva kell tartani a távirányító power gombját – ebben az esetben semmilyen körülmények között nem aktiválódik a fentebb ecsetelt funkció.
A KÖRNYEZETÜKRE IGÉNYESEKNEK
A The Frame nem átlagos tévé, és nem is a hétköznapi embereket célozzák vele. Aki a lehető legkedvezőbb áron akarja a legnagyobb képernyőt, azt egyáltalán nem fogják lázba hozni az itteni extrák, akik viszont nemcsak normális képminőségre, 4K-ra és okosfunkciókra vágynak, de azt is szeretnék, hogy a tévéjük beleolvadjon a gondosan kialakított nappalijukba, azoknak ez a készülék csábító ajánlat lehet.
A Samsung különleges tévéje ugyanakkor nem is olcsó mulatság, de a 600 000-es árcéduláért cserébe nemcsak egyedi kialakítást, speciális fali konzolt, extra funkciókat és a technológiához mérten remek képminőséget kapunk, de elfogadható beépített hangrendszert, jól működő és átgondolt szoftvert, továbbá két különböző (klasszikus és modern), eltérő igényekhez passzoló távirányítót is.
és attól függetlenül, hogy valaki lelkesedik-e a Művészeti módért és a testre szabhatóságért, azt el kell ismerni, hogy mindenképpen pozitív, hogy a Samsung már nemcsak a kütyübolondok és a videojátékosok igényeit igyekszik kielégíteni, de azokét is, akiknek még a tévévásárlás során is fontos, hogy a készülék minden tekintetben passzoljon a stílusukhoz, és az ennek fényében kialakított lakhelyükhöz.
Az egyetlen igazán fájó pont, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, az a külön megvásárolható kiegészítők ára, hiszen ezekkel a gyártó érthetetlenül pofátlan módon húzza le a vásárlókat. Már a 70 000-es keret is hajmeresztő, viszont a 179 000 forintért kínált három lábú Studio Stand állványra már nincsenek szavak. Ne feledjük, ennyi pénzből már 4K felbontásra képes okostévét is lehet kapni.