Ma tette közzé az Inspira Media Resarch kutatócég a magyarországi megyeszékhelyi rádiókra vonatkozó legfrissebb rádióhallgatottsági adatainak eredményeit. Ez alapján kiderült, mely vidéki helyi rádiókat kedvelik leginkább a magyarok.
Az Inspira adatai alapján továbbra is a szegedi Rádió 88 és a kecskeméti Gong Rádió áll az élen a 18 és 59 év közöttiek korcsoportjában. Mindkét rádió hallgatói elérése meghaladja az 50 százalékot. A harmadik helyen az Andy Vajna által megszerzett debreceni Best FM végzett.
Nem üldözte el Mészáros Lőrincék megjelenése a hallgatókat
Az adatfelvételre idén januárban került sor, vagyis már azután, hogy tavaly november közepén kiderítettük, hogy 300 millió forint körüli összegért megszerezte Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester több mint kétszáz cégének egyike, a Talentis Group a kecskeméti rádiót. Azóta egyébként, mivel a Gazdasági Versenyhivatal versenyjogi problémát tapasztalt a felvásárlás kapcsán (a GVH szerint sérülne a verseny a reklámpiacon az ügylettel), Mészáros átpasszolta a Kecskeméten és több más városban is fogható rádiót a Szőke Tisza Invest Kft.-nek, melynek Mészáros Lőrinc üzlettársa, az útépítési tendereken jeleskedő Duna Aszfaltot is tulajdonló Szijj László a tulajdonosa. A Gong tehát nem került túlságosan messzire Orbán Viktor miniszterelnök barátjától. A hallgatókat azonban a mérés alapján ez nem különösebben érdekelte egyelőre.
Sokat vesztettek a Vajna által megszerzett helyi rádiók
Felcsút polgármesterével szemben a rádiós piacon ugyancsak gőzerővel nyomuló Andy Vajna kormánybiztosnak nem volt ekkora szerencséje. Kiderült ugyanis a mostani mérési adatokból, hogy a kormánybiztos Rádió 1 hálózatától független helyi rádiók, valamint az állami Petőfi Rádió elég sok hallgatót elvittek a Rádió 1 csoportba tartozó rádiók tagjaitól az elmúlt egy évben.
Egerben például a budapesti Rádió 1-hez csatlakozó helyi rádió hatalmas visszaesést szenvedett el, korábbi hallgatóinak közel egynegyedét elvesztette, és a hallgatottságát növelő FM 7 Rádió vette át a piacvezetést, legalábbis az Inspira szerint.
Pécsett és Szombathelyen a Petőfi Rádió volt a nyertese annak, hogy a helyi tartalmakat hálózatosra cserélte a korábbi Rádió 1 Pécs és a Szombathelyi Friss FM. A mérések azt mutatják, hogy egyre nagyobb mértékben csökken a hálózatos adók hallgatottsága, a Szombathelyi Rádió 1 például a piacon ritkán látott drámai visszaesést szenvedett el, hallgatói mintegy ötöde választott más rádiót.
Békéscsabán a Vajnától független, sőt Vajnával egy ideje névhasználati perben lévő Rádió 1 Békéscsaba tovább erősödött és megtartotta piacvezető pozícióját, miközben a másik Csabán is fogható Rádió 1, a hálózatos Rádió 1 napi hallgatottsága visszaesett.
A Rádió 1 térvesztése történt a második legnagyobb városban is, Debrecenben a tavalyi évhez hasonlóan a Petőfi Rádió népszerűsége nőtt, míg a hálózatos Rádió 1 napi elérése csökkent.
Nyíregyházán a korábbi hallgatóinak közel egyötödét vesztette el a Retro Rádió nevű helyi rádió, és ezzel a piacvezető pozíciót a Sunshine Rádió szerezte meg, amely helyi tartalmakat sugároz.
A kutatásból kiderült az is, hogy a helyi lakosok közel fele választja naponta a szekszárdi Rádió Antritt, a tatabányai Forrás Rádió és a miskolci Rádió M műsorait is.
Budapestre az Inspira jelenleg nem mér, mivel azután, hogy a médiahatóság állami megbízást adott egy másik rádiós mérőcégnek, az Inspira elvesztette a budapesti rádiókat megrendelői közül.