Interjút adott a Médiapiac című szaklap most megjelent szeptember-októberi lapszámának Dirk Gerkens, az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos érdekeltségében lévő TV2 Média Csoport vezérigazgatója. A beszélgetésben szóba került a Tények című műsoruk is: többek között az, hogy nemrég azt állították ebben, hogy a naptej rákot okoz. Az interjút készítő M. László Ferenc, a lap nemrég kinevezett főszerkesztője erre azt mondta, felelőtlenség ilyen szakmaiatlan műsorokat készíteni, megtéveszteni a nézőket, és nem is ez volt az egyetlen ilyen eset a csatornán, mire Gerkens újra csak azt ismételgette, hogy nem szakértője a témának, ezért nem tudja megítélni az ügyet, majd reményét fejezte ki, hogy a szerkesztőség alaposan körbejárta az ügyet.
Az interjú készítője rákérdezett arra is, hogy miért hagyják ott egyre többen a Kökény-Szalai Vivien vezette Tények stábját.
Gerkens erre úgy felelt, hogy a piacon az a bevett, hogy ha új vezető érkezik, akkor részben vagy egészben kicserélődik a csapat. Hozzátette, „nem hiszi”, hogy politikai megfontolások állnak a felmondások mögött, majd hozzátette, hogy még a Tényeken belül is csak keveseknek kell politikával foglalkoznia, mert ők alapvetően szórakoztatni akarnak a tévénél. Azt is mondta, hogy egy új vezetőnek meg kell adni a lehetőséget, hogy összeállítsa a csapatát, Gerkens is élt ezzel a lehetőséggel.
Volt munkaadója miatt nevezte régen óvodásnak a 18-59-es kommunikációt
A TV2 vezérigazgatóját egyébként szembesítette az újságíró azzal is, hogy amikor még az RTL Magyarország vezérigazgatója volt, azt mondta a Kreatív című szaklapnak, hogy „óvodás” dolog, hogy az akkor még Simon Zsolt vezette TV2 a 18-59-es nézettség kommunikációjára állt át a kereskedelmileg kiemeltnek tekintett 18-49 helyett, most viszont az interjúban Gerkens azt mondta, hogy ő a legjobban a 4 éveseket is magába foglaló (4+) nézettséget kedveli, illetve – gyakorlatilag egykori önmagának ellentmondva – kiállt a 18-59-es kategória létjogosultsága mellett, mondván, nem véletlenül használják ezt a német piacon is, beleértve a német RTL-t is. Gerkens állítása szerint van ugyanis egy masszív réteg, amelyet a reklámok nagy hatékonysággal értek el az utóbbi évtizedekben, formálták a fogyasztási szokásaikat, befogadóbbak is lettek a hirdetésekre, de e társadalmi csoport tagjai mostanra léptek át az 50-es éveikbe, ezért nagy hiba lenne őket kihagyni a számításból. Másrészt vannak olyan műsorok, állítólag ilyenek a hírműsorok is, melyek kereskedelmileg irrelevánsak, ezek esetében pedig igenis indokolt Gerkens szerint a teljes népesség vagy a 18 évesnél idősebbek körében mért adatot figyelembe venni.
Az egykori Kreatív interjúval kapcsolatban elismerte, hogy régen az RTL főnökeként valóban óvodás dolognak nevezte a 18-59-es kommunikációt, de kérte az újságírót: „vegye azt is figyelembe, hogy a 18-59 bevezetése óta eltelt öt év, és azóta jelentősen megváltozott a piac. (A TV2 egyébként 2013-ban bővítette a kereskedelmi célcsoportját 18-49-ről 18-59-re).
Ezúton is elnézést kérek Simon Zsolttól
– folytatta Gerkens.
Tavaly még 7,2 milliárd forint veszteség, idén már nyereség
A vezérigazgató az interjúban abbéli reményének is hangot adott, hogy már az idén meg tudják előzni az RTL Klubot, sőt Gerkens azt is mondta, hogy a TV2 Média Csoport már az idei évben EBITDA szinten nyereséges lesz, jövőre pedig jól látható profit lesz a cégben. Hogy hogyan tudják a legutóbb még 7,2 milliárd forint veszteséget kimutató céget ilyen gyorsan nyereségessé tenni, azt mondta, úgy, hogy igyekezett húsz hónappal ezelőtt a társaság két súlyos problémáját is megoldani.
Az egyik, hogy jóval kisebb bevétele volt, mint amit szerinte a piac helyzete indokolt volna, de a reklámbevételeik idén 30 százalékkal nőttek tavalyhoz képest, másrészt ott vannak a kábeldíjból származó bevételek is, amit a TV2 fizetőssé tétele óta kérnek, illetve az új kábelcsatornák kábeldíja is plusz bevételt jelent.
A másik gondunk az volt, hogy a korábbi vezetés előnytelen szerződéseket kötött a stúdiókkal.
Ezek a szerződések azonban mostanra kifutottak, a veszteségeket leírták, ez látszott meg a tavalyi pénzügyi beszámolójukban is.
Nem piactorzító a sok állami reklám
A beszélgetést készítő újságíró ezek után azt firtatta, hogy a reklámbevételek növekedésében mekkora szerepe volt abban, hogy az állami hirdetések két és félszeres mértékben növekedtek a piacon, és ezek jelentős része a TV2 Csoportnál landolt, illetve ezt nem tartja-e piactorzítónak.
Gerkens azt mondta, nem ért ezzel egyet, nem arról van szó ugyanis, hogy volt egy csomó eladatlan reklámidejük, aztán beestek az állami hirdetések.
Volt piaci vásárló bőven, de mi mégis úgy döntöttünk, hogy befogadjuk az állami hirdetéseket.
Arra, hogy piaci szempontból miért logikus, ha egy kormány felügyelte állami vállalat csakis néhány kiválasztott tévéadón hirdet, megismételte, hogy mindenképpen eladta volna a TV2 ezeket a GRP-kat a piaci hirdetőknek, mert lett volna rá kereslet. Azt is mondta, szerinte az egész vita mögött az van, hogy egyesek nem tudják elfogadni, hogy annak ellenére estek a bevételeik, hogy közben nőtt a piac.
Kiemelt kép: Dirk Gerkens vezérigazgató a TV2 Csoport tavaszi műsorait bemutató tájékoztatón a budapesti High Note Sky bárban 2017. február 8-án. A vezérigazgató ekkor azt mondta, hamarosan, valamikor az idei évben behozhatják a kereskedelmi célcsoportban meglévő hátrányukat az RTL Magyarországgal szemben. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt