Média

Fasisztázva és Fidesz-konyhát emlegetve vesztek össze a TV2 munkatársai

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2017. 09. 28. 14:45

Újabb két ember távozik a Tényektől. Egyikük azután, hogy sokak előtt keményen összeveszett Kökény-Szalai Vivien hírigazgató helyettesével és a Tények stábjának egyes tagjaival. Ez tovább növeli az egyre súlyosbodó emberhiányt, ami miatt átcsoportosítással és egy vallási csatornától érkező személlyel próbálják elkerülni a teljes összeomlást.
Korábban a témában:

A 24.hu több forrás által is megerősített információi szerint újabb két riporter távozik a TV2 Tények című műsorától, ahol az elmúlt hetekben már számos egyéb távozásra került sor, többek között szinte egyszerre távozott a Tények két társszerkesztője, Tuka Nikoletta és Kiss András, de rajtuk kívül több riporter is elment: volt, aki inkább buszvezetőnek. A mostani legújabb távozó egyike Polgár Géza, aki körülbelül egy évig dolgozott a Tényeknél, bár karrierje kezdetén, még gyakornokként egyszer már volt a műsornál. Ő az a riporter egyébként, akit egyszer rabosított a rendőrség, amikor a budapesti parkolási társaságoknál tapasztalt visszaélésekről forgatott oknyomozó anyagot közel tíz évvel ezelőtt az RTL Fókusz című műsorának, illetve aki egyszer az X-Faktor című tehetségkutatóban is fellépett.

Polgár Géza távozására azután kerül sor az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos által 2015 végén megvásárolt tévétől, hogy a riporter először csúnyán összeveszett a Tények egyik felelős szerkesztőjével, az egyébként akkor már felmondási idejét töltő Kiss Andrással azon, hogy Polgár 17:58-kor még belenyúlt volna a 18:01-kor adásba kerülő egyik anyagának feliratozásába, ám a napi szerkesztő úgy ítélte meg, hogy mivel a riport elsőként szerepel az adásmenetben, inkább nem kockáztatják meg, hogy egy belenyúlás miatt esetleg összeomlik az adás, amire korábban már volt példa a Tények történetében. Polgár ezután a történetet közelről látó emberek elmondása alapján meglehetősen indulatos volt a szerkesztőjével szemben, állítólag még fasisztázta is kollégáját. A történet azonban itt még nem állt meg, Polgár Géza ezután többoldalas körleveleket írt e-mailben, melyet a Tények teljes stábjának elküldött, és ezekben már nem csak az adás szerkesztőjének ment neki keményen, de Tóth Tamás Antalnak, Kökény-Szalai Vivien hírigazgató helyettesének is. Hozzánk kiszivárgott levelében azt írta, hogy ő már 16 éve televíziózik napi hírműsornál, ami sokkal nagyobb tapasztalat, mint ami a kollégáinak van, majd az adott napi szerkesztő kapcsán még olyan szavakat is emlegetett mint „hitlerjugend”, „szalonnáci”, „f*sz”. Hozzátette, kéri, hogy többet ne osszák be őt és a napi szerkesztőt azonos napra, mivel „alkalmi találkozónkkor a Róna 175 adná neki a másikat”.

„Ez nem a Fidesz-konyha”

Polgár levelére válaszul megszólalt egy 25 éve tévésként a cégnél dolgozó, de aznap éppen pihenőidejét töltő, vagyis az ügyben közvetlenül nem érintett Gyenes Gábor adásrendező is, mondván, nem indulnak el úgy adással, hogy az első anyag még nincs beemelve, majd Tóth Tamás Antal hírigazgató-helyettes is védelmébe vette a Polgár által bírált napi szerkesztőt azzal, hogy a riporter szerinte az adásbiztonságot veszélyeztette volna feleslegesen. Polgár azonban még ekkor sem állt meg, levele elején azt írta, „megjött az Ébredő Erő”, illetve hozzátette: „Tamás nekem te ne magyarázd el, hogy mi az adásveszélyeztetés, mert a sarkon nem vagy a kérdésben”. Polgár ezek után még ügyvédi levéllel is fenyegetőzött, illetve azt kérdezte a hírigazgató-helyettestől, hogy milyen színű a zsebében a bölcsek köve, illetve káromkodásokat sem mellőzve beszélt az adott napi szerkesztőről, aki szerinte szimplán rosszindulatból hátráltatni próbálta őt. Polgár a több tucatnyi TV2-s munkatárs által látott levelezőlistán felszólította főnökét, legyen precíz, ahogy egy televízióstól elvárható, mert mi abban az adásveszélyeztetés, ha néhány perccel adásbakerülés előtt még belenyúl az anyagába.

Kérlek légy precíz. Ahogy egy televíziós. Ez most nem a Fidesz-konyha. Nem a megszokott terep.

Polgárban egyébként ekkor már annyira felment a pumpa, hogy a levélre rátette Kökény-Szalai Vivien hírigazgatót is. A levélbe azt is írta:

Majd ha kivizsgáltad Tamás, hogy mi történt, akkor erőltessük az ítélkezést. Én azt szoktam meg, hogy hagynak dolgozni. Ha bármi para van, a vita maradjon tényszerű. Ha ezt a szösszenetedet az adásveszélyeztetésről nem vonod vissza, akkor a munkaügyi bíróságon foglak megizzasztani nagyon hamarosan. Tényszerűen. Tévészerűen. És nem csak ezért.

Tóth erre úgy reagált, hogy a munkatárs által használt hangnem egyrészt megengedhetetlen, másrészt felidézte saját karrierjét, hogy már 1994-95-ben adásrendező asszisztens gyakornok volt a Magyar Televíziónál, de ilyesmivel ő nem szokott naponta kérkedni, „mert az, hogy ötven éves vagyok, és van tapasztalatom ebben, abban, az nem érdem, hanem csak egy állapot.” Tóth ezek után feltette a kérdést, hogy ha Polgár ennyire tapasztalt, akkor miért nem segíti a szerinte tapasztalatlanabb munkatárs munkáját kollegialitással, levelezés és ordibálás helyett.

Hol a Kutya újság?

Polgár erre még egyet reagált, melyben figyelmeztette Tóth Tamás Antalt, hogy szakmai életútjának említésekor kifelejtette a Kutya elnevezésű újságot, majd hozzátette, hogy ha Tóth valóban értene a tévézéshez és a hírműfajhoz, „nem tartanál fenn szerkesztőséget 14 riporterrel 54 percre”, majd azt írta, hogy van olyan munkatárs, aki emiatt összesen napi 10 percnyi anyagot kénytelen leadni. Polgár végezetül hozzátette, hogy az adásveszélyeztetés valójában az, hogy ő hiába mondja idén január eleje óta, hogy kevesen dolgoznak a stábban, mivel szavai nem találtak meghallgattatásra. A riporter ezután újfent munkaügyi pert helyezett kilátásba, amiért nem hagyták, hogy befejezze a munkáját.

Azt már nem a levelekből tudjuk, hogy az ominózus e-mailek után több mint két héttel Polgár Géza távozott a csatornától, miután felmondtak neki. További érdekesség, hogy az ominózus levélváltás és a vezetőség „kiosztása” utáni napon Kökény-Szalai Vivien hírigazgató éppen Polgár Gézának adott interjút arról, hogy a TV2 hírműsorai megkapták a Miniszterelnökség által is támogatott Magyar Termék Nagydíjat az Országgyűlésben.

Kökény-Szalai Vivien
Államilag támogatott díjat kaptak a TV2 hírműsorai
Kökény-Szalai Vivien, Andy Vajna csatornájának hírigazgatója a Parlamentben, az Országgyűlés alelnökétől vehette át a Miniszterelnökség által is támogatott Magyar Termék Nagydíjat.

A riportban azonban tévesen Jakab Istvánt, az Országgyűlés alelnökét az Országgyűlés elnökeként mutatták be, aminek a Népszava szerint aligha örülhetett Kövér László házelnök.

Távozik Kovásznai-Szász Réka is

A TV2 Tényekkel kapcsolatos történetnek azonban itt még nincs vége. Most hétfőn, éppen az ugyancsak távozó Kiss András társszerkesztő utolsó munkanapjára időzítve felmondott a tavaly nyáron a Tényekhez érkező Kovásznai-Szász Réka is. Úgy tűnik, ez láncreakcióban működik a Tényeknél, hiszen korábban Kiss András is pont aznap mondott fel, amikor Tuka Nikoletta társszerkesztő az utolsó munkanapját töltötte. Telefonon utolértük Kovásznai-Szász Rékát is, aki megerősítette, hogy elmegy a csatornától, de az okokat nem kívánta elmondani, de annyit hozzátett, nem sértetten vagy rosszindulatúan jön el.

Nehéz helyzetben egy egyházi tévé a TV2 miatt

A Tények számára mindenesetre elég komoly problémát okoz a meglehetősen jelentős távozási hullám. De nem csak a TV2 és a Tények számára, hanem a katolikus egyházi tévének, a Bonum TV-nek is. A helyzetet ugyanis a TV2 úgy próbálja megoldani, hogy a következő napokban megkezdi a munkát a Tényeknél a Bonum TV nevű katolikus vallási csatornától érkező Varga Attila. A 24.hu a témáról megjelent korábbi írását követően a Szemlélek blog megkereste Jakab Pétert, a vallási csatorna vezetőjét, aki azt nyilatkozta nekik, hogy a TV2 több kollégájukat is átcsábította az elmúlt napokban, az „emberhalászat” miatt pedig a Bonum TV szerény kollektívája annyira megfogyatkozik, hogy emiatt a túlélésért kénytelenek küzdeni a katolikus tévénél. Jakab Péter hozzátette: megérti a fiatalok döntését, de abban reménykedik, hogy ezek a jólelkű szakemberek talán némi plusz értéket is csempésznek majd a „tények” közé. Ezzel együtt Jakab szeretettel buzdítja azokat, akik szívesen dolgoznának egy katolikus televíziónál, hogy jelentkezzenek bátran, számos területen tud a Bonum munkát adni. A blog azt is írja, hogy valószínűleg azért is épp a Bonum lett a több kollégát is érintő személyügyi befolyásolás célpontja, mert kormányzati oldalról jelezték: nem örülnek annak, hogy a televízió elkötelezett Ferenc pápa személye és tevékenysége mellett. Emiatt pályázatokat sem igazán tud elnyerni a Bonum Televízió, s az eddigi megtűrt állapot változhatott ennél is kevésbé kedvezővé a TV2 „szükségállapota” miatt – fogalmazott a tévé vezetőjét megkérdező blog.

A Tényeknél egyébként a távozó két társszerkesztőt, Tuka Nikolettát és Kiss Andrást Balás Árpád vezető politikai riporterrel pótolták egyelőre.

A távozási hullám másik mellékszála, hogy néhány napja a Tények egyik felelős szerkesztője vicces hibát vétett: a műsor végén a stáblistába csak Kökény-Szalai Vivien nevét írta ki. A hvg.hu ezen élcelődve azt írta, talán ennyire nagy a baj, ennyire nincs már ember. Érdekesség, hogy a feliratozásért is felelős Kázmér Viktor Tények-szerkesztő ezek után a portál cikke alatt bekommentálta, hogy érdekes kritika ez a HVG online munkatársaitól, akik még a helyesírással sem tudják megtisztelni az olvasóikat. Azt viszont Kázmér már nem tette hozzá, hogy éppen az ő hibájából maradhatott le a stáb többi tagjának a neve.

Kitöltetlen stáblista a Tények végén. Fotó: hvg.hu (engedéllyel)
Kitöltetlen stáblista a Tények végén. Fotó: hvg.hu (a szerkesztőség engedélyével)

A TV2 etikai okokkal magyarázza Polgár Géza kirúgását

Izgalmas kérdés, hogy ilyen hisztérikus hangulatban és káoszban, ahol egymás után mondanak fel a Tények munkatársai, illetve akár egymást is fasisztázzák, mikorra győzheti le a TV2 a konkurenciát, ahogy azt Dirk Gerkens, a TV2 vezérigazgatója egy év eleji sajtótájékoztatón az idei évre prognosztizálta. Ma 12:59-kor megkérdeztük minderről Fürst-Borsos Ádámot, a TV2 Hírigazgatóságának kommunikációs menedzserét is, aki 14 órára ígért érdemi válasz helyett gyorsan egy néhány mondatos sajtóközleményt adott ki arról, hogy rendes felmondással elbocsátották a riportert etikai összeférhetetlenség miatt, akinek szeptember 21-én szűnt meg a munkaviszonya. A kirúgás hírét, majd a közleményt cikkünk megjelentetése előttre időzítve gyorsan meg is jelentették az origo.hu-n. (Végül a TV2 nekünk is elküldte ezt a közleményt azzal a kiegészítéssel, hogy egyéb kérdéseinkre nem kívánnak válaszolni, illetve állították ismét, hogy a Tények nézettségével elégedettek.)

Polgár Géza sajnálja, hogy nem vizsgálták ki, amit sérelmezett

Csütörtökön utolértük Polgár Gézát is, aki azt mondta, valóban volt egy ilyen levélváltása, mely feltehetőleg 50-80 főhöz jutott el a TV2 berkein belül, de nem gondolta volna, hogy ezek az információk kiszivárognak a 24.hu-hoz, illetve remélte, hogy a kritikai észrevételeit ki fogják vizsgálni, ő ugyanis szakmailag aggályosnak tartja, hogy nem volt leírva sehová, hogy adás előtt nem nyúlhat bele az anyagába, és ez régebben nem is okozott még gondot a TV2-nél. Az, hogy e levél kiszivárgott, Polgár szerint annak igazolása, hogy nem ő akart ebből botrányt csinálni, és még most is úgy érzi, ez az egész egy szakmai kérdés volt, és mindössze azért fogalmazott erősebben, nyersen, mert úgy gondolta, hogy  ezekkel az erősebb szavakkal tud azoknak az embereknek a gondolkodásmódjára hatni, akik hasonló stílusban szoktak fogalmazni nap mint nap a cégnél. „Nem én voltam arról híres, hogy rondán beszélek a szerkesztőségben, vagy szexista vicceket mond, vagy valakit a háta mögött szid. Márpedig e vitát megelőzően is voltak ilyenek, nem én voltam elsőként nyers”.

Szerinte egyébként a Tényeknél komoly gondot okoz, hogy nagyon nehéz több generációt és többféle televíziós attitűdöt összeegyeztetni, például többen bulvárnapilapos múlttal érkeztek. Probléma az is, hogy egyre kevesebben vannak a cégnél jelentősebb tévés múlttal. „Ugyan meg kellene férnünk egymás mellett, de nem jó dolog az, ha egy fiatal kolléga belenyúl abba a munkafolyamatba, amit egy idősebb szeretne befejezni. Nem jó az, ha kiveszik a kezemből 3 perccel adás előtt az anyagomat, és nem vizsgálja ki a csatorna, hogy ezt jól tette-e az illető, hanem engem kiáltanak ki bűnbaknak. Én 3 perc alatt rengeteg mindent tudok csinálni, és ezért nagyon zavart, hogy elvették tőlem azt a pár percet, a riport hibával ment ki adásba, pedig egyébként arra a riportra nagyon büszke voltam, nagyon sokat dolgoztam rajta, mert sikerült megszólaltatni többeket, akik az ügyben jelentőséggel bírtak. 16:30 körül értem vissza a vidéki forgatásokból, nagyon kevés idő volt a munkát elvégezni, de elkészült a riport, ezért is sajnálom, hogy végül is a levélről van szó, nem pedig arról, hogy készült egy amúgy jó riport. Sajnálom, hogy a kritikám ide vezetett, mert imádom a munkámat és igyekszem mindent sikerre vinni, és ezért érzékeny voltam arra, hogy elvettek tőlem 3 percet”.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Hungary's Sandor Liu Shaolin reacts in the men's 5,000m relay short track speed skating A final event during the Pyeongchang 2018 Winter Olympic Games, at the Gangneung Ice Arena in Gangneung on February 22, 2018. / AFP PHOTO / ARIS MESSINIS
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.