Média

Visszaigényelhető az üres adathordozók jogdíja

Elfogadta a Gazdasági Versenyhivatal az ARTISJUS, az EJI, a Filmjus, a Hungart és a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége közös jogkezelők kötelezettségvállalását, így lehetővé válik például az üres adathordozók jogdíjának visszaigénylése.

Az üres hordozói díj fogyasztói visszaigénylésének lehetőségére vonatkozó kötelezettségvállalással zárult a közös jogkezelők ügye – jelentette be a GVH, miután elfogadta az ARTISJUS Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület, az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI), a Filmjus Filmszerzők és Előállítók Szerzői Jogvédő Egyesülete, a Hungart Vizuális Művészek Közös Jogkezelő Társasága Egyesület és a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége Közös Jogkezelő Egyesület (közös jogkezelők) kötelezettségvállalását.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy pontosabbá válik az üres hordozói díj meghatározása mind a díjfizetők, mind a díjjogosultak számára, és megvalósul az üres hordozói díj fogyasztói visszaigénylésének lehetősége is.

A jogdíj teszi lehetővé a zeneművek, filmek, irodalmi művek magáncélú legális másolását

A zeneművek, a filmek vagy akár az irodalmi művek szabadon másolhatók magáncélra. Ennek ellenértéke az üres hordozói díj, amely egy jogdíjátalány, és a magáncélú másolásra alkalmas adathordozók (pl. DVD-k, memóriakártyák, merevlemezek stb.) árába épül be. Az üres hordozói díjat a közös jogkezelők – jogszabályi felhatalmazás alapján – évente határozzák meg jogdíjközleményükben. Az üres hordozói díjat az adathordozókat forgalmazó vállalkozásoknak kell megfizetniük az Artisjus (mint a közös jogkezelők közül az üres hordozói díj érvényesítője) számára, amely az így befolyt összeget szétosztja az üres hordozói díjra jogosult alkotók között. Az üres hordozói díj meghatározása elsődlegesen a tartalomfogyasztási szokásokon alapul (azaz a magáncélra másolt adattartalmak típusán (elsősorban audio és audiovizuális), azok arányán, valamint az adathordozó típusán is), amelyeket a közös jogkezelők piackutatásaik és közgazdasági elemzéseik eredményeként tudnak meghatározni.

Nem követték eléggé a megváltozott tartalomfogyasztásokat

A GVH az eljárás során úgy tapasztalta, hogy a közös jogkezelők – mint az üres hordozói díj meghatározására, beszedésére és szétosztására jogszabályi felhatalmazással és jogi monopóliummal rendelkező vállalkozások – 2007 óta nem követték eléggé a tartalomfogyasztási szokások változásait, például továbbra is túlsúlyban volt a zenei célú másolás értékelése a díj meghatározásánál. Így az üres hordozói díj meghatározása torzulhatott piackutatási módszereik és a közgazdasági elemzéseik hiányosságai miatt, és ennek következtében mind a díjfizetésre kötelezett, mind a díjra jogosultak és végső soron a fogyasztók érdekei is sérülhettek.

A GVH a vállalkozások vállalásai alapján kötelezettségként írta elő, hogy az üres hordozói díj megállapításakor a közös jogkezelők piackutatásaik és közgazdasági elemzéseik pontosításával legyenek figyelemmel a tartalomfogyasztási szokások megváltozására, és szükség esetén vezessék ki az elavult eszközöket, illetve vegyék figyelembe az új tartalomfogyasztói technológiákat.

Visszaigénylés: Hollandia után másodikként Magyarországon

A kötelezettségvállalás elfogadásával megteremtődik az adathordozó megvásárlásával megfizetett üres hordozói díj visszaigénylésének jogintézménye Magyarországon. Az Európai Unióban Hollandia után másodikként nálunk bevezetett lehetőséggel azon fogyasztók élhetnek, akik az üres adathordozó(k)ra kizárólag saját, professzionális tartalmaikat másolják. A közös jogkezelők beépítették a visszatérítés jogintézményét a 2017. évi jogdíjközleményükbe, valamint vállalták, hogy abban az esetben, ha jogvita keletkezik a visszatérítést kérő fogyasztó és a közös jogkezelő között a visszatérítésről, ennek rendezése céljából részt vesznek a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala keretében működő Egyeztető Testület eljárásában. Továbbá vállalták, hogy az Egyeztető Testület előtt indult eljárás díját teljes egészében megfizetik, így lehetővé válik, hogy a fogyasztó díjmentesen vegye igénybe a peren kívüli vitarendezési fórumot.

A közös jogkezelők edukációs kampány megvalósítását is vállalták a visszatérítési igény népszerűsítésére, 3 évre összesen 45 millió forint erejéig. A célzott, évenként ismétlődő kampány a jogkezelőktől független online és nyomtatott média felületein jelenik meg – közölte Basa Andrea, a GVH szóvivője.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik