A jövő kutatói a Mars és a Hold porából nyomtathatnak felszerelést maguknak

24.hu

2017. 04. 19. 17:28

Kutatók egy csoportja felfedezte, hogy bizonyos Marson és Holdon található anyagok alkalmasak a 3D nyomtatáshoz való felhasználásra.

Az új kísérletet az Illinois-i Északnyugati Egyetem szakértői vezették, eredményeikről a Nature Scientific Reports-ban számoltak be. A vizsgálatban a Hold és a Mars szimulált porának felhasználásával hoztak létre festékszerű anyagot, melyből később különböző tárgyakat, például eszközöket és legódarabot is kinyomtattak.

Ramille Shah, a tanulmány vezető szerzője szerint az idegen bolygókon és holdakon, ahol kevés a nyersanyag, a kutatóknak mindent fel kell majd használniuk, ha életben akarnak maradni.

Az űrben történő 3D nyomtatás valójában nem új ötlet, az ESA és a NASA régóta foglalkozik a témával, sőt, a Nemzetközi Űrállomáson már van is egy nyomtató.

A távoli világokban azonban, ahol nem találhatóak meg a földi anyagok, az űrhajósoknak új kihívásokkal kell majd megküzdeniük. Shah úgy véli, technikájuknak köszönhetően a szükséges tárgyak előállításával élhetővé válhatnak a Földön kívüli környezetek.

A kísérlet során olyan anyagot használtak, amely 90 százalékban marsi vagy holdi hamuból, 10 százalékban pedig egyszerű oldószerből és egy biopolimerből állt. Az elkészült matéria némiképp hasonlított a radírra: rugalmas volt és szívós.

Tanulmányukban a szakértők leírják, hogy a korábbi kísérleteikben más-más technikákat használtak a festék előállításához. Az új teszt során a korábbi módszereket ötvözték. A kutatócsapat szerint a jövőben képesek lesznek felmelegíteni és megszilárdítani az anyagot, így jóval szilárdabb szerkezeteket, például falakat is létrehozhatnak majd.

Ha az emberiség valóban szeretné meghódítani a távoli világokat, az efféle újítások fontosak lehetnek. Az idegen környezet kiaknázása és az önellátás ugyanis kulcsfontosságú.

Budapest, 2017. szeptember 6.
Patyi András rektor (középen b) és Trócsányi László igazságügyi miniszter (középen j) érkezik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanévnyitó ünnepségére az egyetem új oktatási épületében 2017. szeptember 6-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán