A Marson egykor hatalmas óceán lehetett

24.hu

2016. 05. 25. 17:24

A Mars nem mindig volt olyan száraz és terméketlen, mint napjainkban. A felszínen egykori folyók nyomait és sós tavak maradványait lehet felfedezni. A bizonyítékok arra utalnak, hogy régen akár egy hatalmas óceán is lehetett a bolygón.

Egy új kutatás szerint a Marson gyakoriak a vas és kalciumban gazdag karbonátok. A földön hasonló kőzet a mészkő, amely vízi, elsősorban tengeri környezetből származó oldott szenet tartalmaz. Ha a lerakódások valóban olyan gyakoriak, mint ahogy azt a tanulmány írja, akkor a bolygó felszíne egykor minden bizonnyal vízben gazdag volt.

A tudomány újabb előrelépései abban segítenek, hogy a kutatók immár helyszíni munka nélkül is tudják elemezni egy közelebbi bolygó felszínét. A Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) pontosan egy ilyen készüléket tartalmaz, a Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer Mars-ot (CRISM), amely infravörös fény kibocsátásával azonosítja a kőzetek ásványtani jellemzőit.

Ezt a technikát felhasználva a kutatók a Huygens-medencét vizsgálták, egy 456 kilométer átmérőjű becsapódási krátert. A hatalmas kráterben több fiatalabb becsapódási pont is van, ezek feltehetőleg alkalmasak a karbonátok felfedezésére, ugyanis a becsapódási energiával ezek a kőzetek könnyen a felszínre kerülhettek.

A csoport számításai bejöttek, több kráterben is karbonátra bukkantak, a kőzetek korábban nagyjából 5 kilométeres mélységbe voltak eltemetve. Hasonló köveket a Mars más pontjain is találtak, így a kutatók arra következtettek, hogy a bolygón egykor egy hatalmas óceán lehetett.

Janice Bishop, a felfedezést bemutató tanulmány társszerzője szerint a kőzetek azonosításával egy olyan korszak tanulmányozható, amikor a vörös bolygó nem volt sivatagos.

Az 5 kilométeres mélység ugyanakkor arra utal, hogy a terület már igen régóta száraz. A szakértők szerint az egykori világtenger 4,1-3,7 milliárd évvel ezelőtt létezhetett, egy olyan korszakban, amikor a Belső Naprendszerben igen gyakoriak voltak a hatalmas becsapódások – a szaknyelv ezt a késői nagy bombázásnak nevezi.

Amennyire jelenleg tudjuk, nagyjából ebben az időszakban alakult ki az élet a Földön. Ehhez legfőképp vízre volt szükség, olyanra, amely egykor a Marson is volt.

Nem elképzelhetetlen tehát, hogy éppen ezért egykor a vörös bolygó is élőlényektől hemzsegett. Ugyanakkor amíg a kutatók nem találnak valamilyen nyomot – mondjuk megkövesedett mikrobákat – addig csak találgatni lehet ezzel kapcsolatban.

Iraqi security forces arrest suspected militants of the al Qaeda-linked Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL) during a raid and weapons search operation in Hawija April 24, 2014. The operation led to the arrest of wanted figures and the seizing of various weapons and ammunition, according to an Iraqi security forces officer.   REUTERS/Yahya Ahmad (IRAQ - Tags: CIVIL UNREST POLITICS)