A Jupiter holdjára küldene robotot a NASA

Horváth Balázs

hírszerkesztő. 2014. 03. 05. 13:17

Az Európára korábban észlelt víz miatt valamilyen formában talán létezhet itt élet.

A NASA pénzügyi igazgatója, Elizabeth Robinson kedden elmondta: az utazás a 2020-as évek közepén indulhat, és a hivatal 2015-ös költségvetési javaslatában 15 millió dollárt (3,4 milliárd forint) tett rá félre, ám semmilyen részletről nem döntöttek még.

Nagy kihívást jelent majd a Jupiter körüli erőteljes sugárzás és a Földtől való távolság. Amikor a NASA 1989-ben a Galileo űrszondát a bolygó közelébe küldte, hat évig tartott, míg odaért a Naprendszer legnagyobb planétájához.

Korábbi NASA-űrjárművek – köztük a Galileo is – elrepültek az Európa mellett, ám egyikük sem törődött a holddal, amely a bolygó körül keringő több tucat égitest egyike. Tavaly felfedezték, hogy a hold fagyott felszínén át vízsugarak törnek fel, így az Európa-misszió legfőbb célja az lenne, hogy az élet nyomai után kutassanak.

Avi Loeb, a Harvard Egyetem csillagásza szerint az Európa-utazás izgalmasabb lesz, mint a száraz Marx felfedezése, mert “a jég alatt halak is lehetnek”.

CHULA VISTA, CA - SEPTEMBER 16:  Vocalist Chester Bennington performs on stage with Linkin Park at Sleep Train Amphitheatre on September 16, 2014 in Chula Vista, California.  (Photo by Daniel Knighton/FilmMagic)