Új részecske a láthatáron

A Tevatron ütköztetőben áprilisban eddig ismeretlen részecskére utaló jeleket mértek be. A jelek - úgy tűnnek - valódiak.

Az amerikai Illinois állambeli Fermilab intézetből áprilisban egy lehetséges új részecske felfedezésének híre szivárgott ki. A méréseket szkepticizmussal vegyes kiváncsiság fogadta, s a tudósoktól várták, hogy újabb proton-antiproton ütközésékkel – a DZero kísérlettel – bizonyítsák az ismeretlen részecske létezését.

Az eredmények megismétlődtek. Így a DZero csapata jövő héten várhatóan hivatalosan is közzéteszi a feltételezett új részecskéről szóló információkat.

Az elemi összetevő egyértelműen nem a régóta keresett Higgs-bozon, és valószínűleg nem illeszkedik bele a részecskefizika úgynevezett Standard Modelljébe.

Az is kiderült már, hogy nehezebb a W- illetve a Z-bozonnál. Egyesek a Z-bozon egyik szokatlan változatának tartják. Mások az új részecskétől várják a szuperszimmetria elmélet zavaró problémáinak megoldását. Vannak, akik úgy vélik, az új bozon egy 16 GeV körüli tömegű technipion részecske, ami egy eddig ismertelen, úgynevezett Technicolor erőt igazolna.

Ha ez így van a fizikusok állításai szerint tele lehet világunk eddig felfedezetlen részecskékkel, és nincs értelme a Nagy-hadronütköztetőben tovább keresni az isteni részecskét, azaz a Higgs-bozont.

AMI TÚLMUTAT A MAI FIZIKÁN ÉS “MEGÖLI” A HIGGS-BOZONT

A Technicolor elmélet szerint egy ötödik alapvető erő létezik a fizikában, mely csatlakozik a már ismert gravitáció, elektromágnesesség és a gyenge nukleáris erők mellé.

A Technicolor elmélet létjogosultságát eddig még nem tudták bizonyítani. Az ismeretlen erő nagyon hasonlít ahhoz az erős erőhöz, mely összetartja a kvarkokat az atomok magjában, a különbség csak az, hogy magasabb energiákon működik, és képes tömeggel felruházni részecskéket, fölöslegessé téve ezzel a Higgs-bozont.

Ha létezik az új erő, új részecskék garmadájával érkezik. Az ilyen részecskéken nevezik technirhonak, mely általában W-bozonná vagy egy másik részecskévé, egy technipionná bomlik. (forrás: SG.hu)