Budapest, 2017. január 10.
A 3-as metróvonal Népliget állomása 2017. január 10-én.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Közélet

Presztízsépítkezéseken spórolhatnák ki a 3-as metró felújítását

Molnár Zoltán
Molnár Zoltán

bértollnok. 2017. 06. 07. 20:07

A Liget Projektnek csak egy részét kéne lecsippenteni, és máris lenne pénz a lerohadt 3-as metróvonal renoválására. Összegyűjtöttünk még pár fővárosi nagyberuházást, amik várhatnának pár évet, hogy Budapest legfontosabb felújítása elkészüljön végre.
Korábban a témában:

Ha bárki alá tudja támasztani az árakat, és a bírálóbizottságok úgy látják, hogy át merik engedni az ajánlatokat, akkor a főváros ki fogja pótolni a forrásokat ebből. Jóllehet, más fejlesztések súlyos rovására, mert azt egyszerűen nem tehetjük meg, hogy ezt a metrót nem újítjuk fel, most ha meg kell szakadnunk bele, akkor meg fogunk szakadni bele (…), de szar ember lennék, ha nem arra törekednék, hogy mindenáron újítsuk fel

– mondta múlt heti sajtótájékoztatóján a főpolgármester a 3-as metró felújításának újabb nehézségeiről. Ezúttal érthető a Tarlós Istvánt feszítő indulat: a metrófelújítás lassan Demszky Gábor időszakát juttatja az ember eszébe, amikor a nagyobb fejlesztések – a 4-es metró építése, a Margit híd felújítása, az M0-s autóút keleti szektora, a 2-es metró renoválása – iszonyatosan lassan, többéves csúszással és jelentős költségemelkedéssel valósultak meg.

A 2010-es fideszes hatalomátvétel után egy darabig sikeresen működött együtt a főváros és a kormány, a fejlesztések gyorsan, szinte csúszás nélkül valósultak meg, a fővárosi közlekedés is fejlődött, a város adósságát konszolidálta a kormányzat. Ez azért is fontos, mert Tarlós most is elmondta, enélkül nem vállalhatna kötelezettséget a főváros a 3-as metró felújítására. Ám épp ez a projekt lett az, ahol megakadt Budapest és a kormány együttműködése: előbb a pótlóbuszok ügye esett a kormánytagok és érdekkörök háborújának áldozatául, majd egyre kétségesebbé vált, hogy – EU-s forrásokkal együtt is – miből újítják fel a Kárpát-medence 2. leghosszabb (a bécsi U6 után) metróvonalát.

Mindenesetre 137,5 milliárd forintról szól a kormánnyal kötött támogatási szerződés, ami Tarlós szerint nem lesz elég, 30-40 milliárddal drágulhat a projekt. A déli szakasz állomásait és az alagutat elkezdhetik lassan csinálni, de a másik két szektorhoz nem lesz elég a pénz, Orbán Viktor márpedig nem ad. Mit lehet tenni? Elvenni más fejlesztésekből.

Melyik ujjába harapjon a főváros?

Ha valóban úgy marad, hogy a fővárostól az olimpiai bukta után látványosan eltávolodó Orbán-kormány behúzza a kéziféket, akkor van bőven nagyberuházási terv, ahonnan el lehet venni. A főváros hosszútávú közlekedésfejlesztési koncepciója, a Balázs Mór-terv nagy fejlesztéseket vázolt fel, aminek egyik konkrét megvalósulása volt az egyre inkább összefonódó villamosvonalak megépítése.

A budai hálózat nagyrészt kialakult, de az 1-es villamos budai ágainak folytatására már vannak tervek, sőt dátumokat és összegeket is megjelöltek. A vonal dél-budai meghosszabbítása áll közelebb a starthoz, akár idén is elkezdhetik építeni. Az egészet az Európai Unió finanszírozza, így itt erősen kérdéses lenne, ha az összeget át akarnák másra csoportosítani. A projekt 6,65 milliárd forintba kerül, de kapcsolódóan Pesten, a Győrffy István utca–Mester utca szakaszon is elvégeznének 697 millió forintnyi felújítást, ezt már fővárosi forrásból.

Megspórolható összeg a projekt kihagyásával: 7,347 milliárd Ft (ha az unió szemet húny) vagy 697 millió forint.

Elég nagy összeget el lehetne venni a Széchenyi lánchíd és a Váralagút felújításából, ami 23 milliárd forintba kerülne, de erre a konkrét fedezetet az Európai Beruházási Bank hitelkerete adja, úgyhogy itt is esélytelen, hogy egy konkrét projektre adott forrást másra használjanak fel.

Megspórolható összeg a projekt kihagyásával: 0-23 milliárd Ft.

A Millenáris Széllkapu projekt elakadása fájó pont lenne a szennyezett levegőjű Széna tér környékének (bár a volt ipari minisztériumi épület elbontásával végre nyitottak egy szélcsatornát ide), de sok pénz megmaradhatna. A projektre 8,5 milliárd forintot szánt a Millenáris Széllkapu Nonprofit Kft., volt is felzúdulás, amikor minden pályázó alaposan túlárazta a költséget. Persze ez állami projektnek mondható, ugyanis a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. áll a projektcég mögött. De hátha Tarlósnak engedne az állam, és parkolópályára tenné a mélygarázst és az új parkot.

Megspórolható összeg a projekt kihagyásával: 8,5 milliárd Ft.

Apránként már zajlik a fővárosi Duna-partok visszaadása a népnek az autósok helyett, ennek része volt a Duna Arénáig továbbvitt rakparti sétány, de a budai oldalon a Várkert Bazár környékének rendezése is. Az egyik leghasználhatatlanabb szakasz azonban a Fővám és a Széchenyi tér közötti, erre írtak ki pár éve tervpályázatot Rak-Park néven. Erre a főváros 5-6 milliárd forintot szán. Jó lenne, ha végre rendeznék ezeket a tereket, de ha nincs más, Tarlós innen is meríthet a metrófelújításra.

Megspórolható összeg a projekt kihagyásával: 5-6 milliárd Ft.

A kormány külön határozatban döntött úgy két éve, hogy 156,72 milliárd forintból támogatja majd a Liget Projektet, a Városliget felújítását. Tarlós esetleg hathatna a kormányra, hogy a Liget felújítására is szükség van, de a milliókat szállító 3-as metró megmentése fontosabb, át lehetne csatornázni innen pár milliárdot.

Megspórolható összeg a projekt kihagyásával: 0-156,72 milliárd Ft.

Meglepően nagy összeg a csodálatos szecessziós palota, az Iparművészeti Múzeum felújítása is, ami 25 milliárd forintot emészt fel. Az állagmegóváson túl talán várhatna pár évet a projekt – bár fog is várni, a jövő év helyett 2020-ban fejezik csak be a felújítást-bővítést, amiről szintén kormányhatározat rendelkezik.

Megspórolható összeg a projekt kihagyásával: 25 milliárd Ft.

Az LMP már ötletet is adott a kormánynak: inkább a 3-as metróra kéne a párt közleménye szerint költeni, mintsem a margitszigeti teniszcentrum kiépítésére, ami ráadásul zöldfelület elvételével és a Palatinus strand bezárásával is járhat. A párt is beleesett a kaotikus szigeti helyrajzi számok csapdájába, ugyanis az átépítés csak a Dózsa telepét érinti majd, ellenben 10 milliárd forintba kerül. Erről nehéz lenne Tarlósnak lebeszélni bárkit is, jövőre már ATP-tornát tartanának itt, igaz, az ideit is megrendezték Óbudán.

Megspórolható összeg a projekt kihagyásával: 10 milliárd Ft.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CHICAGO, IL - AUGUST 13: Four-year-old Leo Griffin leaves a protest against the alt-right movement held to mourn the victims of yesterdays rally in Charlottesville, Virginia on August 13, 2017 in Chicago, Illinois. One person was killed and 19 others were injured in Charlottesville when a car plowed into a group of activists who were preparing to march in opposition to a nearby white nationalists rally. Two police officers were also killed when a helicopter they were using to monitor the rally crashed.   Scott Olson/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.