Közélet

Népszabadság-gate: Új vezérigazgató, felmondólevelek és cenzúragyanú

24.hu
24.hu

2016. 10. 08. 09:33

A kiadó Mediaworks szombattól felfüggeszti a Népszabadság nyomtatott és internetes formában történő kiadását a lap új koncepciójának kialakításáig, illetve megvalósításáig – közölte a társaság szombaton, az MTI-vel. A nol.hu oldala hibaüzenetet adott szombat délelőtt: a szolgáltatás nem elérhető. (Azóta már ott is az alábbi közlemény olvasható.)

A Mediaworks közleményben ezt írja:

(…) A Népszabadság példányszáma az elmúlt tíz évben 74 %-kal, azaz 100.000 példányt meghaladó mértékben csökkent. Ennek következtében a lap 2007 óta több mint 5 milliárd forint veszteséget termelt, és az idei évben ez idáig szintén jelentős veszteséget halmozott fel.

Azért, hogy valamennyi érdekelt teljes mértékben ezen kiemelt feladatra tudjon koncentrálni, a Népszabadság kiadása valamennyi formájában (beleértve a nyomtatott és az on-line kiadást is) a mai nappal, az új koncepció kialakításáig illetve megvalósításáig, felfüggesztésre kerül. A fentiek következményeként az érintett területhez rendelt munkavállalók a munkavégzés alól felmentésre, míg a szerződéses partnerek szolgáltatásai időlegesen felfüggesztésre kerülnek. (…)

Képtelen ajánlatot kaptak

A kiadó délután ajánlatot tett, mely szerint a Mediaworks haladéktalanul tárgyal a lap finanszírozásáról vagy újraindításáról, amennyiben a szerkesztőség vezetése olyan stratégiát és üzleti tervet tesz le az asztalra, amely alapján biztosítható a hosszú távú gazdaságos működés.

Murányi András a Népszabadság mellet kiálló Kossuth téri tüntetésen újságíróknak megerősítette: szombaton tárgyaltak a kiadó képviselőivel, de egyelőre nincs megegyezés, vasárnap folytatják. Hozzátette, hogy az üzleti tervet 12 óra alatt nem lehet összeállítani.

Tüntetés is volt a Kossuth téren

Szombat este több ezer ember gyűlt össze a budapesti Kossuth téren, a Parlament épülete előtt szolidaritást vállalva a Népszabadság újságíróival.

Hargitai Miklós újságíró, szakszervezeti vezető egy létrán állva, megafonon keresztül beszélt a tömeghez. Azt mondta, voltak előjelei a lépésnek, például a kollektív szerződés felmondása.

A Fidesz közleményére reagálva, mely szerint ésszerű gazdasági döntés született, kijelentette: ha a háromezres példányszámú Magyar Időket el tudja tartani a piac, akkor az 50 ezres Népszabadságot is.

A tüntetésen felszólalt Tamás Gáspár Miklós is, aki szerint a magyar vezetés a magyar nép ellensége, és ezt még csak el sem lehet mondani.

A demonstrálók a rendezvény végén a kormánypárti Magyar Idők példányait égették a téren. Egy idős férfi rosszul lett, őt újra kellett éleszteni.

A Népszabadság beszántásával a nemzetközi sajtó is foglalkozott. A BBC internetes oldalán címlapon szerepelt a hír.

Veletek vagyunk!

A Magyar Nemzet, a Vasárnapi Hírek, a 168óra és az Élet és Irodalom szerkesztősége is közösséget vállalt a Népszabadsággal. az utóbbi két hírportál a honlapján írt néhány sorban fejti ki véleményét a szombaton történtekről.

A 168óra többek között ezt írja:

A szokásos, ócska „üzleti modell átformálása”, „iparági trendeknek” való megfelelés az indok, ismerjük már jól az origós időkből, mit jelent a „szinergiákat jobban érvényesítő szervezet kialakítása”. Akkor az internetes lap főszerkesztőjének, Sáling Gergőnek kellett távoznia, mert a lap túl sokat kérdezett Lázár János kétmilliós hotelszámlájáról.

Az ÉS pedig ezt:

Nem vitatva, hogy a tulajdonosnak végső esetben akár ilyen döntés is jogában áll, a szombat délig nyilvánosságra került információk ismeretében megütközve állunk az intézkedés brutalitása láttán – fenntartva azt, hogy jogi kételyek is mutatkoznak. Ez a módszer az Orbán-kormány politikai kegyetlenkedésének példája, a kormányzati kulturálatlanságnak, az értelmetlen és romboló gőgnek a terméke. Szolidárisak vagyunk a szerkesztőséggel és kollégáinkkal.

“Ennél gyávább megoldás nincs”

Ezt már a lap főszerkesztő-helyettese mondta riporterünknek szombaton délután a Népszabadság székháza előtt. Pető Péter a 24.hu-nak azt is elárulta, hogy a következő számban nagyon erős sztorijuk lett volna Rogán Antalról, amit egyelőre úgy néz ki, nem tudnak már felgöngyölíteni. Murányi András főszerkesztő a helyszínen tárgyalt a vezetőséggel. Mint mondta, a szerkesztőség célja az, hogy a lap továbbra is megjelenjen minden platformon.

Motorosfutár hozta a felmondólevelet

Bár a Mediaworks közleményében mást állít, a 24.hu belső információi szerint a Népszabadság és a NOL működésének felfüggesztése a Mediaworks várható tulajdonosváltásával függhet össze. Ez ügyben vásárlóként Mészáros Lőrinc felcsúti polgármestert, illetve a Duna Aszfalt leánycégét is emlegették pletykaként a piacon. A Népszabadságnál  hónapok óta téma, hogy például az Opimus cég  felvásárolná a Mediaworksöt, mely éppen a múlt héten pénteken  felvásárolta a megyei lapokat kiadó PLT céget, illetve a Népszabadságon kívül kiadja a miniszterelnök kedvenc újságját, a Nemzeti Sportot, továbbá a Világgazdaságot és a Menedzser Magazint és több magazint is. A termékportfólióból azonban kilógott a Népszabadság, egyrészt a veszteségei miatt, másrészt mert politikailag is útban volt.

Bár a Mediaworks Hungary tagadta mostanáig, hogy eladásáról tárgyalnának, a Népszabadság jövőjével kapcsolatos szakszervezeti érdeklődő levelekre azonban a Mediaworks tulajdonosa, a bécsi Heinrich Pecina nem adott egyértelmű választ, ahogyan a 24.hu is hiába küldött neki kérdéseket, egyszerűen nem válaszolt.

A szerkesztőség ezért úgy döntött, hogy a várható tulajdonosváltás ellenére harcolni fognak, nem állnak fel,  ahogyan például a VS.hu esetében történt, és továbbra is megírják a cikkeiket, ahogyan eddig.

A kiadó most a szerkesztőség belső ellenállását elégelhette meg,  ezért a Népszabadság Bécsi úti székházba történő átköltöztetését kihasználva minden munkatárssal összecsomagoltatták a személyes holmiját, és elkezdték letiltani az újságírók belépőit. Így most nem kellett egyesével kirúgni az újságírókat, hanem egyszerűen leállítják a terméket – állította belső forrásunk.

A Népszabadság és a nol.hu több munkatársát szombat reggel motorosfutár értesítette arról, hogy felmentik őket a munkavégzés alól. Ugyanebben a levélben írták azt is, hogy mind a cég telephelyéről, mind a IT-rendszerből kizárják őket.

Úgy tudjuk, az utóbbi nagyjából két hétben azt lebegtették a nol.hu-nál, hogy a lapot velük együtt kiveszik a portfólióból és eladják a 168 óra-tulajdonos Brit Mediának. A magyarázat az volt, hogy Mészáros Lőrincék nem akarnak nemzetközi botrányt okozni azzal, hogy megszüntetik a legnagyobb ellenzéki napilapot, úgyis csak a megyei lapok kellenek nekik. (A lényeg a vidéki infrastruktúra: vagy kormányhoz hű Lokált terjesztik majd a megyei lapok hálózatával, vagy lesz egy új országos kormányközeli lap, és azt.) A pletyka miatt a Népszabadság újságírói valamennyire megnyugodtak, azt hitték, hogy Mészárosék valóban tartanak a botránytól, ezért sem számítottak a mai bejelentésre.)

Megpuccsolták a szerkesztőséget?

A Népszabadság Facebook-oldalán üzent a szerkesztőség. Puccsra gyanakodnak:

Ha már Facebook: a témában Gyurcsány Ferenc is megszólalt.

És akkor az előzmények bővebben:

Cenzúragyanú

Szeptember elején kisebb botrány tört ki a Mediaworks egyik lapja körül, amikor kiderült, hogy miután lejárt az oknyomozó újságíró Máriás Leonárd próbaideje a Világgazdaságnál, nem hosszabbított vele szerződést a napilap. Az Átlátszó értesülései szerint a riporternek néhány napja konfliktusa volt amiatt, megírhatja-e a Magyar Nemzeti Kereskedőház veszteségéről szóló hírt.

Az újságíró később az Átlátszónak részletesen elmondta, mi történt (Máriás cenzúrát és öncenzúrát emlegetett az interjúban), a munkáltatója közeléből érkező információk szerint viszont komoly konfliktus alakult ki közte és a szerkesztők között.

A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. nem sokkal azelőtt közzé tette 2015-ös beszámolóját, amiből kiderült, csaknem 6 milliárdos veszteséggel gazdálkodott. Máriás ezt akarta megírni, de a szerkesztőség nem díjazta a témaötletét. Az esetet több újságíró is megerősítette.

Később a szerkesztőség egy  közleményben azt állította, hogy Máriás Leonárddal “egyéb okokból nem hosszabbítottak szerződést”, és az Átlátszó csak a munkavállaló nézőpontjából, egyoldalúan mutatta be a történéseket. A Világgazdaság közleménye szerint “a mi szemszögünkből nézve egészen másként történt az eset”, bár az nem derült ki a közleményből, hogy mi is történt, mivel az érdeklődőknek azt tanácsolják, keressék őket az elérhetőségeiken.

Mezősi Tamás, a Világgazdaság főszerkesztője akkor azt nyilatkozta a 24.hu-nak, hogy Máriás Leonárdtól azért váltak meg, mert nem volt meg közte és a szerkesztőség között a kémia, Máriás meglehetősen konfliktusos volt. Önmagában a munkája minőségével, írásai színvonalával elégedettek voltak, de a kémia hiánya nagyon akadályozta a vele való együttműködést, túl sok volt a szükségtelen súrlódás – mondta Mezősi.

Megyei lapokkal turbózva

A Mediaworks nemrég tudatta, hogy a szükséges hatósági engedélyek birtokában szeptember végén tulajdonosává vált a Pannon Lapok Társasága (PLT) cégnek. A PLT és a Mediaworks fúzióját követően egy közel 25 milliárdos árbevételű és csaknem 1150 munkavállalót foglalkoztató médiabirodalom jött létre. Az új médiacsoport tizenkét megyében (Bács-Kiskun, Baranya, Békés, Heves, Komárom-Esztergom, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy, Tolna, Fejér, Vas, Veszprém, Zala) van jelen megyei lapokkal. A Mediaworks emellett három országos napilapot (Nemzeti Sport, Világgazdaság, Népszabadság) ad ki, valamint több magazin és több digitális médiatermék tulajdonosa.

A Ringier-Axel Springer fúzió oldalvizén jött létre a Mediaworks

A Mediaworks cég 2014 októberében jött létre egy meglehetősen összetett felvásárlási folyamat végén. Korábban ugyanis a GVH  megakadályozta, hogy a Ringier és az Axel Springer médiacsoportok Magyarországon is egyesüljenek, ám mivel egyes termékeket az újonnan létrehozott Mediaworks tőlük megvásárolt, már nem volt versenyjogi akadálya a Ringier és az Axel Springer magyarországi egyesülésének, ekkor jött létre a Ringier Axel Springer (RAS) Magyarország, amely főleg a bulvárportfólióját tartotta meg, többek között a Blikket és a Kiskegyedet. A GVH-jóváhagyás után a Vienna Capital Partners (VCP) létrehozta a Mediaworks Hungaryt és megvásárolta a magyarországi Ringier és Axel Springer érdekeltségek jelentős részét, a Népszabadságot, a Nemzeti Sportot, a Világgazdaságot és több más médiaterméket, illetve leányvállalatot.

Rónai megy, Katona jön

Katona Viktor | Fotó: mediaworks.hu

Katona Vikor váltja Rónai Balázst a vezérigazgatói székben. A honlapjuk szerint Katona 2013-ban lett a Mediaworks tulajdonosának, az osztrák Vienna Capital Partners (VCP) befektető cégnek a tanácsadója, 2014 őszétől, a Mediaworks megalakulásától pedig ő tölti be a cég pénzügyi és operatív igazgatói pozícióját.

Rónai rövid ideig volt a cég vezetője, elődje, Mihók Attila egyébként
épp nemrégiben lett a Budapest 2024 Zrt. vezérigazgatója.

Úgy tudjuk, a következő hetekben kormányzati és közeli személyekről számos ütős cikk volt betárazva, továbbá Matolcsy Györgyről és Rogán Antalról is folyamatosan készülnek a cikkek. Mint írtuk, a szerkesztőség a Facebook-oldalukon keresztül üzen – úgy néz ki tehát, hogy egyelőre nem vonták meg tőlük a hozzáférést.

Frissítés: dél előtt kaptuk a hírt, hogy az újságírók Facebook-admin jogosultságát visszavonták, nem tudnak már posztolni.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.