Üzleti tippek

Vészhelyzetben is segít az életmentő alkalmazás

A közbiztonság javításában – technológiai oldalról – egyre fontosabb szerephez juthatnak a közösségi internetes megoldások. Ezt szorgalmazza a Helpynet magyar fejlesztés is, amelyet már több hazai önkormányzat is bevezetett.

A Helpynet alkalmazást bárki ingyenesen használhatja. A mobil applikáció az Android és iOS operációs rendszerű okostelefonokra tölthető le. Az internetes programon keresztül a felhasználó egy gombnyomással jelezheti, ha azonnali segítségre van szüksége.

A regisztrációs felületen a lakcím és a segítő családtagok, ismerősök megadása mellett az is rögzíthető (az egészségügyi riasztásokhoz), hogy milyen a felhasználó vércsoportja, van-e gyógyszerérzékenysége vagy krónikus betegsége. De beállíthatóak a veszélyesebb utcák és pontok, illetve a programon keresztül is bejelenthetőek a gyanús események.

Az app a szülőknek is fontos lehet, hiszen baj esetén a gyermekük nekik is küldhet jelzést – a GPS-koordinátákkal együtt. Ugyanígy idős szülők vagy szomszédok esetében is távsegítséget biztosíthat a megoldás.

Az innovációs verseny élmezőnyében

A fejlesztés idén részt vett az Invitel InnoMax-pályázaton, és a kisvállalati kategóriában második helyezést ért el. Az Invitel 6 évvel ezelőtt azzal a céllal hozta létre az InnoMax Díjat, hogy támogassa a hazai vállalkozások innovációs törekvéseit és felhívja a figyelmet a magyarországi fejlesztésekre. A 2015-ös versenyben az info- és telekommunikációs vállalat a cégeken kívül a civilszervezeteket, a fiatal alkalmazásfejlesztőket és az iskolákat is díjazta.

Gere Ferenc, a Helpynet ötletgazdája, nyugalmazott rendőr alezredes a Hír24-nek elmondta: az okostelefonos segítségkérést a programban beállított ismerősök is megkapják, de a rendszer fontos újítása, hogy vészhelyzet esetén a közelben lévő járőrök is azonnal értesülnek a bejelentésről. A szakember hozzátette: 2013-ban kezdte el a fejlesztés kidolgozását. Az ötletet az adta, hogy szerinte a jelenlegi riasztási rendszert a technológia segítségével ma már jóval gyorsabbá és hatékonyabbá lehetne tenni.

A mostani gyakorlat, hogy a segélykérő hívásokat központi számon fogadják, a bejelentést sok esetben továbbítják egy másik szervezethez, majd ezt követően értesülnek a riasztásról a helyszín közelében lévő járőrök, polgárőrök – akik könnyen előfordulhat, hogy a bejelentés idején éppen távolodtak a segítségkérőtől. Az intézkedő járőrök megérkezéséig így súlyos percek, tíz percek telhetnek el, ennyi idő alatt nagyobb bűncselekmények is elkövethetőek, és akár életek is múlhatnak a minél gyorsabb riasztáson.

A Helpynet rendszeréhez néhány hónapja csatlakozhatnak az önkormányzatok, eddig 15-20 település döntött a bevezetéséről. A programot a helyhatóságok ingyenesen kipróbálhatják, jelenleg több nagyobb városban és budapesti kerületekben is tesztelik a fejlesztést. „A bevezetés után szinte mindig az a tapasztalat, hogy gyors és hatékony rendszerhez jutott a település, amellyel az ott élők biztonságérzetét növelhetik és visszaszoríthatják a területükön a bűnözést” – összegezte Gere Ferenc.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik