Üzleti tippek

Utazás a válság körül

Előfoglalási akciókkal és válságra szabott kínálattal készülnek az idei nyárra a hazai utazási irodák, amelyek a rövidebb üdülések és a közelebbi úti célok népszerűségére alapoznak.

Szokványosnak nem mondható promócióval állt elő az idén immár másodszor az IBUSZ. Ennek lényege, hogy az utas megmondja, mekkora összeget szán nyaralásra, az iroda pedig garantálja, hogy a megadott részvételi díjért cserébe az ügyfél egy hétig tengerparton üdülhet. A lapunknak nyilatkozó Komora Zoltán, az IBUSZ Utazási Irodák Kft. turisztikai igazgatója úgy véli, az Utazás kiállításon elindított Alkudj és Nyaralj! akcióval nagyon eltalálták a hazai utazóközönség igényeit. Ezt azzal is alátámasztja, hogy a szakmai rendezvényen naponta több mint kétszáz utat sikerült értékesíteniük. „A legkisebb ajánlás hatezer forint volt, ennek fejében egyhetes görögországi apartmanos üdülést tudtunk kínálni, egyénileg megoldott utazással. De ötvenezer forintért már repülős nyaralást kaphatnak az utazni vágyók” – sorolja a példákat a vezető. Az egyetlen izgalomfaktor a történetben az, hogy az utas csak az utolsó pillanatban tudja meg, hogy pontosan milyen szálláshelyre kerül. Ennek oka, hogy az iroda az akció keretében mindig az éppen szabadon maradt kapacitásokat „tölti fel” a bevállalósabb utazókkal.

Rövid vakációk

Az említett promócióval az IBUSZ azokat a családokat szeretné utazásra ösztönözni, amelyek anyagi okok miatt nem terveztek nyaralást az idén, vagy hezitáltak azzal kapcsolatban. A bizonytalanság pedig nem ritka válság idején, mint ahogy az is érthető, hogy a nehéz gazdasági helyzetben változtak az utazási szokások, amelyekhez eddigi kínálatuk átformálásával próbálnak alkalmazkodni a turisztikai cégek. „Tapasztalataink szerint az utóbbi időben rövidült az utazások időtartama, s ennek a tendenciának megfelelően az eddigi 10-11 napos szervezett utak helyett az idén már csak egyheteseket értékesítünk európai desztinációinkra” – mutat rá az egyik legjelentősebb változásra Komora Zoltán.

A Vistánál ugyanakkor még az ennél is rövidebb, néhány napos vagy éppen hosszú hétvégés városlátogatásoké az egyik fő szerep. „Ezek az ajánlatok a válságban is keresettek, hiszen sok látnivalót, élményt nyújtanak, méghozzá kedvező áron” – világít rá az ilyen típusú kirándulások előnyeire Lovas Edina, a cég marketingvezetője, aki elmondta: az idén kiemelt figyelmet szentelnek a hajóutaknak is, mivel a közhiedelemmel ellentétben ez nem egy drága kategória. „Egy egyhetes törökországi üdülés árából már hajóútra is el lehet menni, annál is inkább, mert több hajótársaság ingyen fogadja a 18 év alatti gyerekeket” – ecseteli Lovas Edina, hogy egyebek mellett miért éri meg vízi kalandozásra vállalkozni.

Vonzó végletek

A rövidebb utak népszerűségét persze nem az indokolja, hogy újabban szívesen lemondunk a hosszabb nyaralásról, sokkal inkább anyagi okokból döntünk a kurtább vakációk mellett. A szakemberek szerint a végletek jellemzik a piacot. „A 100 ezer forint alatti és a 200 ezer forint feletti utakra van a legnagyobb kereslet” – összegzi tapasztalatait Komora Zoltán. Vagyis a luxusutak esetén kevésbé érhető tetten a recesszió, hiszen akiknek fontos a kikapcsolódás és azt meg is tudják fizetni, egyelőre nem ezen spórolnak. A visszaesés inkább a középkategóriás utaknál – például Egyiptom, Jordánia, Marokkó – tapasztalható.

A Neckermann-nál nem látnak különösebb változást az európai úti célok kedveltsége tekintetében. „A legnépszerűbb az idén is Görögország, Bulgária, Spanyolország és a mediterrán szigetek. Ezek mellett a hegyvidéki nyaralócélpontok is keresettek” – mondta el lapunknak Farkas Andrea, a turisztikai cég marketingese. A Vista marketingvezetője ugyanakkor úgy látja, a magyarok egyre szívesebben utaznak a közeli országokba. „Nő az igény az osztrák, horvát, szlovák, szlovén, lengyel, erdélyi, montenegrói utak iránt, ezért rá is erősítettünk erre a típusú kínálatra” – árulta el Lovas Edina.

First minute

Mivel a magyar lakosság meglehetősen árérzékeny, a hazai utazási irodák az imázshirdetésekkel szemben elsősorban az áralapú, illetve a kedvezményeket ismertető kommunikációra koncentrálnak. Az eddig igen elterjedt last minute utakkal szemben mostanság leginkább az előfoglalás, azaz a first minute kedvezmények dominálnak.

„A Neckermann már tavaly novemberben megjelentette az idei nyárra vonatkozó first minute kiadványát. Az előfoglalási akció keretében akár 30 százalékos kedvezményt is kaphattak azok, akik március 8-ig foglaltak” – tudtuk meg Farkas Andreától.
First minute kedvezményt a Vista és az IBUSZ is indított: előbbi 10, utóbbi 20-30 százalékkal alacsonyabb árakat alkalmaz a nyári utakra. Az előfoglalási akciókkal persze az utazók mellett az irodák is nyernek, hiszen jó előre értékesíteni tudják a lefoglalt kapacitásaikat, ezáltal tervezhetővé válnak a bevételeik.

Nyerő ajánlás

Az általunk megkérdezett irodák mindegyike azt nyilatkozta, hogy a tavalyi – a válság hatására nemritkán csökkentett – marketingbüdzsék mértékében az idén nem lesz változás, a médiamixek pedig az online javára módosulnak. „A Vistánál az idén egyértelműen az internet kerül előtérbe: a büdzsé nagy részét itt költjük el, a maradékot nyomtatott médiafelületeken – helyi újságokban, utazási tematikájú lapokban, magazinokban – megjelenő reklámokra fordítjuk” – avat be az utazási iroda marketingstratégiájába Lovas Edina.

Az IBUSZ listaáras reklámköltése tavaly körülbelül 60 százalékkal csökkent a TNS Media Intelligence adatai szerint, s a tervek szerint az idén is marad a 2009-es szint. „Inkább promóciókra, mint reklámokra fordítjuk a pénzt. Ez kifizetődő, ugyanis az igazán jó promóciókat nem kell hirdetni, mert úgyis futótűzként terjed a hírük” – vallja Komora Zoltán, akinek állítása egybecseng a Magyar Turizmus Zrt. 2009-re vonatkozó utazási szokásokat elemző megállapításaival. Ebből kide-rül, hogy az úti cél kiválasztásában elsősorban a rokonok, ismerősök és a barátok meghívása, ajánlása, valamint a korábbi utazások kedvező tapasztalata a döntő, a többség ez alapján választ. A különböző médiumokban hallott, látott ajánlatok alapján csak kevesebb mint 10 százalék választ úti célt.

A belföldi utazásokat tekintve jóval nagyobb szerep jut az internetnek, mert a barátok, ismerősök ajánlása (63 százalék) után néhány százalékkal lemaradva ez a második legnépszerűbb információforrás (57 százalék) a többnapos utazások esetén. A tévéműsorok (16 százalék), a sajtó (11 százalék) és a rádióműsorok (3 százalék) azonban a belföldi utaknál sem meghatározók.

Az idei kilátásokkal kapcsolatban a megkérdezett szakemberek bizakodók, 2010-ben a forgalom enyhe növekedésére számítanak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik