Üzleti tippek

A világ 2010-ben már 1800 milliárd dollárt költ szórakozásra

A globális média- és szórakoztatóipar évi 6,6 százalékos növekedési ütemet produkálva 2010-re elérheti az 1800 milliárd dolláros összértéket, derül ki a PricewaterhouseCoopers Globális szórakoztatóipari és médiakitekintés: 2006–2010 című felméréséből.

A fizikai formátumok egyre inkább háttérbe szorulnak, a térítés ellenében, széles körben rendelkezésre álló digitális termékek pedig komoly alternatívát jelentenek a kalózmásolatokkal szemben. A széles sávú internetelérés és a mobiltechnológiák dinamikus terjedése nagymértékben befolyásolja a fogyasztói szokásokat. Az online, illetve vezeték nélküli csatornákon keresztül lebonyolított vásárlás összértéke 2005-ben elérte a 19 milliárd dolláros értéket, 2010-ig pedig várhatóan 67 milliárd dollárra emelkedik.

A PricewaterhouseCoopers felmérése öt kategóriában vizsgálja a digitális technológiákat: online előfizetés videofájlok megtekintésére (digital streaming), zeneszámok letöltése térítés ellenében, online és vezeték nélküli videojátékok, elektronikus könyvek, valamint online szerencsejátékok.

„Gyakorlatilag a szórakoztatóipar minden területén megfigyelhető az áttérés a digitális terjesztésre, melynek térnyerése nagymértékben javítja az iparág meghatározó vállalatainak eredményességét” – mondta Wayne Jackson, a PricewaterhouseCoopers média- és szórakoztatóipari csoportjának globális vezetője.

2009-re Kína megelőzi Japánt

„Földrajzi tekintetben továbbra is az ázsiai–csendes-óceáni térségtől várunk kiemelkedő növekedési ütemet az iparágon belül, főként a lendületes gazdasági környezet és a helyi fejlesztések eredményeként. Az iparági növekedés hajtómotorja a két számjegyű bővülést produkáló internetszektor, a televíziós műsorszórás, a szerencsejátékok, valamint a videojátékok piaca” – jelentette Marcel Fenez, a PwC ázsiai–csendes-óceáni régió média- és szórakoztatóipari részlegének vezetője. „Előrejelzésünk szerint 2009-re Kína megelőzi Japánt, és a régió legnagyobb piacává válik.”

A növekedés meghatározó elemei

A növekedés egyik legfontosabb eleme a széles sávú internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások számának ugrásszerű növekedése, illetve az egyre gyorsabb vezeték nélküli, hordozható eszközök térnyerése. 2005-ben 187 millió háztartás rendelkezett széles sávú internet-hozzáféréssel, amely igen jelentős előrelépés a 2001-es 30 millióhoz képest. Az előrejelzés szerint 2010-re további 246 millióval bővülve, 433 milliós lesz a széles sávval rendelkező háztartások tábora világszerte. A mobil-előfizetéssel rendelkező ügyfelek száma szintén rohamosan növekszik. Tavaly világszerte mintegy 1,8 milliárd volt a számuk, amely 2010-re 2,8 milliárdra fog bővülni.

Bár a kalózmásolatok továbbra is visszafogják a piac egyes szegmenseit, a kereskedelmi szövetségek, illetve a kormányzatok egyre komolyabb összefogása eredményeként az általuk okozott károk folyamatosan csökkenthetők. Továbbra is komoly problémákkal kell azonban szembenézni az ázsiai–csendes-óceáni térségben a televíziós műsorszórás területén. Összességében azonban elmondható, hogy az iparágon belül javuló tendencia figyelhető meg az illegális másolatok ellen folyatott harcban.

Globális hirdetési piac – Az olimpia és a labdarúgó-világbajnokság a csúcs

A globális hirdetési piac összértéke 6,2 százalékos bővülési ütem mellett a tavalyi 385 milliárd dollárról 2010-re 521 milliárdra növekszik. Az elmúlt két évre jellemző dinamikus növekedési ütem előreláthatóan 2008-ig megmarad, azt követően a most még lendületesen fejlődő gazdaságok visszafogottabb bővülése nyomán alacsonyabb értékek várhatók. A legdinamikusabban fejlődő hirdetési felület továbbra is az internet marad, amely éves szinten 18,1 százalékos fejlődést produkálva 2010-re 52 milliárd dolláros összértéket érhet el. Ezzel az online hirdetések 2010-re mintegy 10 százalékos részt hasítanak ki a hirdetési piacból, szemben a 2002-es alig 3 százalékos értékkel.

Internet-hozzáférés, online hirdetési piac: Az egyre szélesebb körben elérhető széles sávú internet a növekedés hajtómotorja, melynek eredményeként a vonalas telefonhoz kapcsolódó szolgáltatások egyre inkább háttérbe szorulnak az USA-ban, Kanadában és Európában. A széles sávú hozzáférés nagymértékben segíti a hirdetési piac fellendülését, főként a videofájlok felhasználásának eredményeként. Az internetszolgáltatást a tévés műsorszórással és a telefonálási lehetőséggel együtt kínáló csomagok kiemelkedő jelentőséggel bírnak az internet további népszerűsítésében. Globális viszonylatban az internetes hirdetések piaca 18,1 százalékos átlagos növekedés mellett 51,6 milliárd dolláros, a széles sávú internet piaca pedig 11,9 százalékos ütem mellett 214 milliárd dolláros összértéket ér el az évtized végéig.

Videojátékok: 2005 az új generációs konzolokra való várakozással telt el a játékgépek piacán, ami a szerénynek nevezhető 3,3 százalékos növekedésben is megmutatkozott. Az új (főleg mobil) gépekre írt játékok terjedése a világ fejlettebb régióiban a számítógépes játékok folyamatos térvesztéséhez vezet, miközben a komolyabb játékok letöltésére is alkalmassá váló mobiltelefonok piaca lendületesen növekszik. Összességében a videojátékok piaca 11,4 százalékos átlagos növekedési ütemmel 2010-re 46 milliárdos összértéket fog elérni a tavalyi 27 milliárd után.

Szerencsejátékok: A tavalyi év során ez a szegmens produkálta a második legmagasabb növekedési ütemet (10,9 százalék). A legdinamikusabb fejlődést az online játékok és az új kaszinók piacán figyelhetjük meg. Külön említést érdemel Macao, amely az amúgy is dinamikusan fejlődő ázsiai régió legfelkapottabb szerencsejáték-központjává nőtte ki magát. A szerencsejátékokra kiadott összegek 8,8 százalékos növekedési ütem mellett 2010-re 125 milliárd dolláros összértéket fognak elérni. (2005-ben még csak 82 milliárd dollár volt ez az érték.)

Televíziós műsorszórás: A telített piacok továbbra is visszafogják az amerikai és kanadai növekedést. Ezzel szemben az európai, ázsiai és latin-amerikai régióban két számjegyű növekedés figyelhető meg az előfizetések területén. Az internetes tévézés elterjedése és a fogyasztók egyre igényesebb digitális eszközök felé fordulása meghatározó lesz a nyereségesség szempontjából. A szegmens összértéke 8,3 százalékos növekedési ütem mellett 2010-re 230,3 milliárd dollárra emelkedik a tavalyi 154,4 milliárd-ról.

Televíziós hálózatok: A digitális technológiák fejlődésének köszönhetően az elkövetkező öt évben a többcsatornás hirdetések térnyerése várható. Az új analóg csatornák, a digitális műsorszórás és a digitális tv terjedése az ingyenes műsorok további népszerűségét hozzák. A mobiltelefonokra küldhető hirdetések egyre fontosabbá válnak. A tv-előfizetői díjak továbbra is csak visszafogott mértékben emelkednek. A kiadások 6,6 százalékos átlagos növekedés mellett 2010-re 227 milliárd dolláros összértéket érhetnek el a tavalyi 164 milliárd után.

Mozifilmek: A szegmens a tavalyi év folyamán visszaesett ugyan, idén azonban már a forgalom újbóli növekedésével számolhatunk, miközben a HD (high-definition) DVD-k terjedésével a videofilmek piaca is tovább bővül. A mozifilmek népszerűsítésében nagy szerep jut az új moziknak, melyek építése főként Közép-Kelet-Európában, Ázsiában és Dél-Amerikában figyelhető meg. Emellett a digitális filmszínházak terjedése szintén hozzájárul a forgalom növekedéséhez. A szegmens átlagos növekedési üteme 5,3 százalék, melynek eredményeként összértéke 2010-re 104 milliárd dollárra emelkedik.

Zeneipar: A digitális terjesztés és a mobiltelefonokra történő zeneletöltések terjedésével a fizikai formátumok folyamatosan veszítenek jelentőségükből. A növekedés hajtómotorja itt is a széles sávú internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások számának rohamos növekedése. A szegmens 5,2 százalékos éves növekedés mellett 2010-re 47,9 milliárd dolláros összértéket ér el globális szinten. Az USA-ban ugyanezen mutatók 3,7 százalékot, illetve 14,7 milliárd dollárt érnek el.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik