Pénzügy

Ezért lehet kínos az előfizetői hűség

Számos kedvezményt jelenthet a telefon, a tévé vagy az internet előfizetésénél, ha vállaljuk, hogy 1-2 évig biztosan kitartunk. A felmondásnál azonban érhetnek meglepetések.

Az elektronikus hírközlési szolgáltatásoknál bizonyára mindenki találkozott már a hűségidő fogalmával. Ez a gyakorlatban egyet jelent a határozott időtartamú szerződéssel, amikor a szolgáltatók az adott időszakra alapozva alakítják ki akcióikat és az igénybe vehető árengedményeket, a pluszszolgáltatások körét. Vagyis a vállalkozások „díjazzák”, ha egy fogyasztó egy vagy két évig az előfizetőjük marad. 

A hűségszerződésből azonban nem csupán előnyök származhatnak. Nem várt nehézségekbe ütközhetnek a fogyasztók például akkor, ha a határozott időtartamú szerződéseket meg akarják szüntetni. Ezt jelzi, hogy a hűségszerződésekkel, de leginkább azok felmondásával kapcsolatban több panasz érkezett például a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez.

Számos előnnyel járt

A panaszosok határozott időre szóló előfizetői szerződést kötöttek, telefon-, internet, vagy televíziószolgáltatás igénybe vételére. Vállalták, hogy a szolgáltatásra meghatározott ideig előfizetnek, cserébe a szolgáltatók különféle kedvezményeket nyújtanak részükre.

A fogyasztók számára kedvező helyzet állt  elő, hiszen például ingyenesen kaphattak készüléket, akciós percdíjakon beszélhettek, gyorsabb lett az internetkapcsolatuk vagy éppen olyan csatornákon nézhették kedvenc filmjeiket, amelyek korábban nem szerepeltek az általuk választott csomagban.

A válás igen sokba kerülhet

Problémájuk adódott azonban akkor, amikor – például költözés vagy szolgáltatóváltás, illetve a szolgáltató egyoldalú szerződésmódosítása miatt – fel szerették volna mondani előfizetői szerződésüket. Ekkor szembesültek azzal, hogy a hűségszerződés megszüntetése súlyos összegekbe is kerülhet…

A legfőbb szabály, hogy határozott időtartamú előfizetői szerződést legfeljebb 24 hónapra lehet kötni (de a szolgáltató köteles felajánlani a határozatlan, valamint a 12 hónapig tartó előfizetői szerződés megkötésének a lehetőségét is). 
Ez azt jelenti, hogy az előfizető legfeljebb 2 évre köteles vállalni azt, hogy a szerződést rendes felmondással nem szünteti meg.

A hűségidő legfontosabb ismérve tehát az, hogy az előfizetés megszüntetésre eltérő szabályok vonatkoznak, mint egy határozatlan időre szóló szerződés esetében.

Amikor csak szankció mellett lehet megszüntetni

Amennyiben az előfizető a határozott időtartam lejárta előtt felmondja a szerződést, a szolgáltató – általában kötbér formájában – követelheti az igénybe vett azon kedvezményeket, amelyeket a hűségidőre tekintettel nyújtott az előfizető számára. A szerződés felmondási ideje legfeljebb 8 nap lehet, a szolgáltató az igénybe vett kedvezményeket a felmondási idő lejártáig jogosult felszámítani. Főszabályként tehát elmondható, hogy a hűségszerződés csak „szankciósan” szüntethető meg.

És amikor nem feltétlenül

A hűségszerződés felmondásának másik esetében az előfizetés felmondását a szolgáltató egyoldalú módosítása indokolhatja. Amennyiben például az előfizető által kedvelt csatorna kikerül a csomagból, az előfizető a módosításról szóló értesítéstől számított 15 napon belül kötbérfizetési kötelezettség nélkül felmondhatja a hűségszerződést, hiszen a szolgáltató eljárása hátrányosan érinti őt.

Nem mondhatja fel azonban szankció nélkül a szerződést akkor, ha a módosítás a hűségidőre tekintettel járó kedvezményeket nem érinti (például a módosítás a percdíjakat érinti, de az előfizető a készüléket kapta a hűség fejében ingyen).

Amennyiben pedig a módosítás a kedvezményeket érinti – például a szolgáltató áremelést hajt végre az előfizető által „akciós áron” igénybe vett percdíjaknál vagy csomagoknál –, az előfizető felmondása miatt a szolgáltató nem követelheti a szerződés felmondását követő időszakra eső kedvezmény összegét. Ebben az esetben a szerződés felmondási ideje legfeljebb 8 nap lehet, a szolgáltató az igénybe vett kedvezményeket a felmondási idő lejártáig jogosult felszámítani.

Ha gond van

Amennyiben az előfizető és a szolgáltató között probléma merül fel a felmondás, illetve az esetleges kötbérfizetés miatt, az előfizető igénye érvényesítésére a vállalkozás székhelye szerint illetékes bíróságon kezdeményezhet peres eljárást. Ezen felül pedig a lakóhelye szerint illetékes Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti. Ez utóbbi megoldás azért lehet jobb, mert az ügy ingyenes és gyorsabban megoldódhat, mint bíróságon – tanácsolja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik