Belföld

Erdőirtás Budaörsön: a polgármester szerint a beton jobbat tesz a városnak

Civil aktivista:

Tamás, ugye nem mondja komolyan, hogy légszennyezettség tekintetében jobban járunk, ha kivágunk egy erdőt, és helyette betonozunk, és autókat terelünk a területre?

Wittinghoff Tamás:

De bizony. Nem én mondom. Ez egy elég világos törvényszerűség.

Néhány nap alatt több mint 1500 budaörsi támogatta aláírásával az M1-M7-es autópálya nyolcsávos, közös budaörsi szakaszát szegélyező 3 hektáros erdő megmentéséért indított civil kezdeményezést.

A hatósági besorolás szerint véderdőként nyilvántartott zöldterület azért került veszélybe, mert a szomszédságában sorakozó bevásárlóközpontok mellett egy újabb óriásáruháznak is helyet akarnak szorítani.

A Lakóhely nyugalmáért nevű szerveződés már több mint egy éve próbálja elérni az önkormányzatnál, hogy vegye figyelembe a lakók kérését, és akadályozza meg az erdő kiirtását, a helyi politikusok, élükön a polgármesterrel, azonban arra jutottak, hogy a fák léte a város szempontjából nem annyira fontos, mint egy újabb vállalkozás betelepítése.

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás

A budaörsi lakosok tavaly szereztek tudomást arról, hogy a német Bauhaus barkács- és építőanyag-áruházlánc azt tervezi, hogy üzletet nyit az Auchan, az Ikea és a Decathlon szomszédságában. Az autópálya melletti, nagy részt az Auchan-csoport ingatlancége tulajdonában lévő területen viszont csak akkor tudják felépíteni a 15 ezer négyzetméteres alapterületű áruházat és a hozzátartozó parkolót, ha letarolják a város szempontjából fontos erdőt.

A jelentős kiterjedésű erdő, amely az M1-M7-es és a város között fekszik, a budaörsi civilek szerint jelentős szerepet játszik az autóforgalom okozta szálló por-, kipufogógáz- és zajszennyezés elleni védelemben. A Lakóhely nyugalmáért csoport képviselője is ezekkel az érvekkel akarta már a 2016. októberi közmeghallgatáson is meggyőzni a polgármestert, hogy lépjen fel minél hamarabb a terület beépítése ellen.

Wittinghoff Tamás akkor határozottan kijelentette, hogy nincs mitől tartani, egyelőre nem léteznek konkrét építési tervek, bármilyen beruházás jön, az csak a jövő zenéje lehet.

A civilek hittek a polgármesternek, aki azt ígérte, ha lényeges változás történik az ügyben, értesíti a csoportot. Értesítés nem érkezett, az önkormányzati újság augusztusban mégis közzé tett egy cikket arról, hogy indulhat az új áruház építése, a Bauhaus pedig egy a budaörsiek számára kitalált pr-akcióval, egy családi napi rendezvénnyel igyekezett megdolgozni a közvéleményt.

Az aktivisták átverve érezték magukat, ezért szeptemberben újrakezdték a tiltakozást, beindult az aláírásgyűjtés, a szórólapozás és a facebookos szervezkedés, hogy felhívják a lakosok figyelmét arra: az építkezés csak akkor kezdődhet meg, ha az önkormányzat módosítja a helyi építési szabályzatot, növelve a beépíthetőségi és csökkentve a kötelező zöldterületi arányokat.

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás

Wittinghoff az egyik ilyen Facebook-csoport vitájában szögezte le egy eddig nyilvánosságra nem hozott szakvéleményre hivatkozva, hogy Budaörsnek környezetvédelmi szempontból is kifejezetten jobb a beépítés, mint az erdő. A polgármester ezt az álláspontját azzal a természettudományos ténnyel is alátámasztotta, hogy télen amúgy sincs lomb a fákon.

Alig pár napja csak, hogy egy kiemelt kormányzati beruházás miatt kivágásra ítélt erdő sorsa a Fidesz vezető politikusai között robbantott ki nézeteltérést. Kormányzati tervek szerint a ferencvárosi Kiserdőn vezetnék át azt a kétszer kétsávos autóutat, amely a kormány által megálmodott új Duna-hidat kötné össze az Üllői úttal. Kocsis Máté VIII. kerületi polgármester hajmeresztőnek nevezte az ötletet, amelyről nem kérdezték meg az érintett kerületek vezetőit, és ott a tiltakozás eredményre vezetett, a politikusok a jelek szerint letettek az erdőirtásról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik