Tudomány zöldövezet

9 ezerrel több fafaj van, mint amit jelenleg ismerünk

Jordan Siemens / Getty Images

Egy friss kutatás szerint 9 ezerrel több fafaj létezhet a bolygón, mint amennyit most ismerünk – írja a Study Finds. E fák egyharmada ritka faj, amelynek populációja alacsony, és csak speciális területeken él meg.

A világ fafajainak számára vonatkozó első becslés szerint több mint 73 000 különböző fafaj létezik – 9 ezerrel több, mint korábban gondolták. A tudósoknak három évbe telt, mire mindet összeszámolták. Összességében 150 tudós áll a Global Forest Biodiversity Initiative nevű kezdeményezés mögött, akik azt a célt tűzték ki a jelenlegi kutatás során, hogy megállapítsák, hány fafajt ismerünk.

A kutatók szerint eredményeik rávilágítanak arra, hogy a biológiai sokféleség mennyire sérülékeny, és mennyire érzékeny az emberek által okozott változásokra,

például az éghajlati válságra és a fenntarthatatlan földhasználatra, amelyek miatt a ritka fajok vannak a legnagyobb veszélyben. A tudósok szerint az ökoszisztémák megőrzéséhez kulcsfontosságú a fák fajgazdagságával és sokféleségével kapcsolatos jobb tudományos szakértelem.

A Minnesotai Egyetem kutatói kiterjedt adatbázist gyűjtöttek össze az erdei fafajokról. Ez a folyamat körülbelül 40 millió fát azonosított, amelyek 64 ezer fajhoz tartoznak. Miután az adatgyűjtés megtörtént, a kutatók mesterséges intelligenciát és szuperszámítógépet használtak, hogy összetett számításokat végezzenek, és kiderítsék: valójában 73 ezer fafaj létezik, ami 14 százalékkal több, mint korábban gondolták.

A Proceedings of the National Academy of Sciences szaklapban megjelent tanulmány szerint a kutatás előtt a tudósok ismeretei a fákkal kapcsolatban a világ számos részén hiányosak voltak, mivel az adatokat csak megfigyeléssel vagy a különböző területeken található fák listázásával gyűjtötték össze. Az ismeretlen fajok 40 százaléka dél-amerikai pusztákon és trópusi erdőkben lehet. Az egykor ismeretlen fák közül körülbelül 3000 ritka, és trópusi vagy szubtrópusi területeken él.