Az Európai Adatújságírói Hálózat (EDJNet) friss jelentése alapján az európai fővárosok között Riga után Budapesten nőtt a legnagyobb mértékben az átlaghőmérséklet az elmúlt 50 évben.
Az Európai Unió Copernicus programjának adatai alapján a vizsgált 35 ország mindegyikében a nagyvárosok és környékük melegedett leginkább. A trend főként Közép- és Kelet-Európában figyelhető meg. A több mint 100 ezer európai településre vonatkozó információk azt mutatják, hogy szinte mindenütt egyre nőtt a hőmérséklet, átlagosan több mint 2 fokkal, de több helyen az emelkedés elérte az 5 fokot is. Mindössze 73 olyan települést találtak, ahol csökkent a hőmérséklet, de ezeken a helyeken is csak néhány tized fokkal.
A kutatási adatok értelmezéséhez az EDJNet a Levegő Munkacsoport elnökének a segítségét is kérte.
Bár az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai a Copernicus adatainál kisebb hőmérséklet-emelkedést mutatnak, Magyarország az éghajlatváltozás valószínűsíthető következményeit tekintve Európa egyik legsérülékenyebb országa. A főváros helyzetét pedig jelentősen súlyosbítja, hogy az elmúlt évtizedekben igyekeztek szinte minden talpalatnyi zöldet beépíteni utakkal, lakóparkokkal, bevásárlóközpontokkal, irodaházakkal, benzinkutakkal
– mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. A szakértő hozzátette, a szinte évről évre növekvő nyári hőségnapok alatt különösen érezzük ennek a hátrányát, hiszen ekkor az aszfalt akár 60, egy gépkocsi teteje pedig akár 70 fokra is felmelegszik, kályhaként fűtve a környezetét, de egy fákkal borított talaj hőmérséklete is legfeljebb 25 fok lehet. Tovább rontja a helyzetet, hogy a légszennyezés és a hőség elsősorban ugyanazokat a szerveinket támadja meg, az elmúlt időszakokban nem véletlenül növekszik gyakran 30 százalékkal a halálozások száma a nyári hőségnapok alatt.
Vargha Márton, a szervezet közlekedési témafelelőse kijelentette: a megbetegedések és a halálesetek további emelkedésének megelőzése elképzelhetetlen a zöldfelületek növelése és a meglévők megóvása nélkül.
Ehhez pedig elengedhetetlen az aszfalttal borított területek csökkentése a gépjármű-forgalom és parkolóhelyek rovására. Egy ilyen átalakítást nagymértékben elősegítene a Levegő Munkacsoport által már régóta javasolt városi útdíj bevezetése és egy parkolási támogatási reform, valamint a környezetkímélőbb közlekedési módok használatának kiemelt ösztönzése.
– tette hozzá.
A Levegő Munkacsoport a Budapesti Fejlesztési Központ megbízásából már részletes javaslatokat is kidolgozott a főváros közterületeinek zöldítésére, illetve a közlekedés közterület-használatának környezetbaráttá tételére.
A Másfél fok egy Facebook-bejegyzésben kommentálta a jelentést, melynek készítésében ők is részt vettek. Ebben kiemelték, hogy az 1960-as évek óta, az Országos Meteorológiai Szolgálat mérései ennél enyhébb, 2,1 fokos melegedést mutatnak. A két érték közti eltérés hátterében az éghajlati adatfeldolgozás során létrejövő bizonytalanság áll.