A környezettudatosság felé haladó út egyik legkönnyebb lépése az, ha nem használunk többet műanyagpalackokat – igaz, így üdítőitalt se nagyon lehet venni, kivéve az alumíniumdobozosokat, de az, aki, mondjuk, vizet vásárol csak palackosan, könnyen kiválthatja a napi szükségletét csapvízzel vagy tisztított vízzel. A műanyag palackok vásárlását könnyű bojkottálni, ezzel profitkiesést okozva az óriásvállalatoknak, amelyek talán ennek hatására megváltoztatják a csomagolás anyagát – de a helyzet nem ilyen egyszerű. Úgy tűnik, csak nem akarnak lemondani a gyártók a műanyagból készült, egyszer használatos palackokról, legalábbis
Az üdítőgyártót a BBC idézi, a fenntarthatóságért felelős vezető, Bea Perez azt nyilatkozta a brit oldalnak, hogy az emberek szeretik a műanyagpalackos megoldást, mert visszazárható, ráadásul könnyű, ezért nem tervezik, hogy abbahagyják a gyártásukat. Viszont 2030-ra minden egyes műanyagpalackot újra szeretnének hasznosítani, amit kiadnak a kezeik közül – csakhogy ehhez az is kell, hogy az emberek szelektíven gyűjtsék őket, ami valószínűleg soha nem fog összejönni.
A Coca-Cola évente 3 millió tonnányi műanyag-csomagolást gyárt, ez percenként 200 ezer palacknak felel meg. 2019-ben kijelentették, hogy az amerikai vállalat a legszennyezőbb mind közül. Most, a davosi Világgazdasági Fórumon azonban a Coca-Cola kijelentette: tudja, hogy részt kell vennie a fenntarthatóságban – viszont a műanyagból készült csomagolásról nem fog lemondani, mert óriási profitkiesés lenne számára, hiszen a vásárlók elpártolnának tőle.
Az óriásvállalat 2030-ra azt tervezi, hogy a termékei legalább 50 százalékát újrahasznosított műanyagba fogja csomagolni, és civil szervezetekkel is együttműködik, hogy minél környezettudatosabbá váljon. A világfórumon a vállalat képviselője megjegyezte, hogy ha csak alumíniumba és üvegbe csomagolná az áruit, akkor megnövekedne a szénlábnyoma.
Főkép: Kirill Kallinikov / Sputnik