Több dologban hasonlíthat a Vénusz a Földre, mint hittük

A Vénuszt úgy ismerjük, mint egy pokoli, de halott bolygót – a jelenlegi konszenzus szerint a mérgező atmoszférájú, szuperforró planétán utoljára 2,5 millió évvel ezelőtt volt vulkánkitörés, ezt azonban most egy friss kutatás megcáfolhatta, írja az IFL Science.

A Science Advances tudományos folyóiratban megjelent tanulmány laboratóriumi szimulációkat használt, és azt vette figyelembe, hogy a kiömlő láva hogyan lépne kölcsönhatásba a Vénusz sűrű, főként szén-dioxidból álló légkörével. Amerikai kutatók szerint a légköri sajátosságok miatt a láva sokkal intenzívebben szilárdul meg, éppen ezért az olyan ásványok, mint az olivin megléte arra enged következtetni, hogy a lávafolyások néhány évesek lehetnek – legalább is egy jó részük.

Idunn Mons vulkanikus régió a Vénuszon. Kép: NASA

A kutatáshoz a laboratórium adatait kombinálták a Venus Express űrszonda által készített mérésekkel, az eszköz 2014-ig keringett a bolygó körül.

A szakértők szerint, ha a Vénusz tényleg aktív, akkor érdemes lenne közelebbről is meglátogatni, mivel meg lehetne figyelni rajta a bolygók belső szerkezetét. Példának okáért megtudhatnánk, hogy miért van a Földön és a Vénuszon is aktív vulkanizmus, a Marson viszont miért nincs.

A jövőbeli missziók közelebbről is megnézhetnék ezeket a lávafolyásokat, és bebizonyíthatnák, hogy tényleg jelenleg is zajlanak.

Ha tényleg van vulkanikus aktivitás a Vénuszon, azt a bolygó körül keringő szondákkal nagyon nehéz megfigyelni, hiszen a sűrű légkör miatt nem látni el a felszínig. Ha ilyen jellegű kutatásokat akarnak végezni, akkor olyan szondákat kell küldeni, amelyek képesek leszállni is a planéta felszínére.

Egyelőre úgy tudjuk, hogy a Naprendszerben csak a Földön és a Jupiter egyik holdján, az Ión van vulkanikus aktivitás.