Tudomány zöldövezet

Hiába szexelnek, nem lesz utód

A klímaváltozás okozta hőhullámok súlyosan károsítják a rovarok spermáját, akár teljesen terméketlenné tehetik őket. Ez várhat az emberre is.

A Kelet-angliai Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint az öt napig tartó hőhullámnak kitett kukorica-kislisztbogarak (Tribolium castaneum) spermatermelése 75 százalékkal csökkent, míg a nőstény egyedekre hatástalan volt a laboratóriumban végzett kísérlet.

Az első hőhullám nyomán felére csökkent a hímek által nemzett utódok száma, majd egy második – tíz nappal későbbi – hőhullám gyakorlatilag sterilizálta a rovarokat.

A szakemberek szerint a hőhullámnak kitett hímek hím utódai rövidebb ideig éltek, és nem jeleskedtek az utódnemzésben.A kutatók szerint további vizsgálatokra lesz szükség annak megállapításához, hogy a klímaváltozás szerepet játszhat-e a rovarpopulációk hanyatlásában.

Az emberre is hatással lehet

A szakemberek azért választották vizsgálatuk alanyául a rovarokat, mert 400 ezer fajukkal nagyjából az egynegyedét teszik ki a világon ma ismert állatfajoknak, vagyis a rovarpopulációk drasztikus hanyatlásának jelentős hatásai lehetnek a környezetre.

A lisztben tanyázó rovarok számának csökkenése jó hírnek tűnhet, az már kevésbé, hogy a náluk észlelt tendencia a tápláléklánc felsőbb szintjein is érvényes lehet, vagyis akár az ember esetében is.

Kevesebb fogantatás

Évszázadok óta tudjuk, hogy a hímek nemzőképessége érzékeny a hőre, nemzedékeken átívelő hatás azonban nagyon megdöbbentő.  Gyakorlatilag felmelegítjük a bolygót, ami megakadályoz bennünket a szaporodásban

– mondta Matt Gage, a Kelet-angliai Egyetem biológusa.

Egy a Demography című folyóiratban idén publikált tanulmány szerint a fogantatások száma már most alacsonyabb a hőhullámok idején, és ennek nem az az oka, hogy a hőség hatására megváltozik az emberek szexuális magatartása. Gage szerint sokkal inkább arról lehet szó, hogy a sperma károsodik a forróságban, ami genetikai károsodáshoz vezethet és csökkenti a sikeres terhesség esélyét.

Az éghajlatváltozás hatására a hőhullámok várhatóan egyre gyakoribbá válnak, aminek jelentős következményei lesznek az emberek és az állatok egészségére egyaránt.

Illusztráció: Wikipedia

The highly contaminated Claw, machine part in Chernobyl Exclusion Zone, 2019 closeup

Csernobil karma még ma is halálos

Nem véletlen, hogy csak néhány ember tudja, merre van, a zónán belül. Kérdés, hogy a turistahadak érkezésével, meddig maradhat titokban a helye.