Mi tagadás, erős szkepticizmussal és lekicsinylő félmosollyal az ajkunkon vettük hírét a korszakalkotó új fejlesztésnek, a kutyatelefonnak. Mindjárt mutatjuk videón is, de előbb a dolog lényege.
Egy kamerás, képernyős eszköz a falon “kutyamagasságban”, amire ha okostelefonnal rácsörgünk, látjuk és halljuk is az otthon hagyott ebet. Ő is hívhat minket, amint megnyomja a számára kifejlesztett hívógombot, majd elugathatja, mi nyomja a szívét. Sőt, ha jó gyerek volt, még egy jutalomfalatot is guríthatunk neki egy ujjmozdulattal. Íme:
Itt ugye azt mondják, bármikor és bárhonnan “beszélhetünk” a kutyánkkal, kényeztethetjük is, de ő is bármikor ránk csöröghet. Ezzel pedig az eb számára vége a tétlen várakozás unalmának, és a gazdit is feldobja munka közben, ha kicsit dumcsizhat az otthon hagyott kedvenccel.
Akar velünk “csevegni” a kutya?
Első látásra tényleg fura. Aztán belegondolva, hogy nem minden hülyeség, ami annak látszik, megkértük Pongrácz Péter etológust, az ELTE Etológia Tanszékének docensét, hogy nézze meg a videót, és mondja el nekünk, mi értelme van, van-e értelme mindennek?
A témát mindenekelőtt érdemes két részre, vagyis az ember és az állat szempontjára bontani – mondja a szakember, és utóbbival kezdünk.
El nem ítélhető módon saját magunkból indulunk ki, fajunknak pedig lételeme a kommunikáció, közlés akár szóban, akár írásban. Természetes módon ezt szeretnénk kivetíteni az állatokra is, főleg a társállatként tartott kutyákra.
Az igazság viszont az, hogy a kutya nem akar “cseverészni”. Eszébe sem jut. Egészen egyedülálló módon kommunikál az emberrel, jelzi minden szükségletét, figyeli és értelmezi a gazdi hangulatát, mozdulatait, parancsszavait, de ennyi.
A kutya által az ember felé kezdeményezett kommunikáció kimerül pillanatnyi testi és lelki állapotok, igények közlésében. Kiválóan megérjük egymást, ez a sok évezredes együttélésből fakadó tény. De a kutya nem akar emberek módjára “csevegni”.
![Kutyatelefon: lelkes bizonytalanság a vonal másik végén 1 Forrás: Thinkstock.com](http://24.hu/app/uploads/2016/08/thinkstockphotos-aa031831-masolat-1024x747.jpg)
Bármilyen “okos”, nem tudja értelmezni
Kísérletek igazolják, hogy az ebek felismerik gazdájuk hangját és képét, és még utóbbit is meg tudják különböztetni más emberekétől.
Nem tudja összerakni, hogy a gazdi most távol van, és csak “beköszönt” hozzá, így az is lehet, elsőre őrült módon keresni fogja a készülék közelében. Kezelhetetlen szituáció számára, hogy hallja (talán látja is) az embert, aki viszont még sincs ott. Idővel nyilván a legtöbb eb megszokja (megunja), attól semmiképp nem kell tartani, hogy hívásunkkal súlyosan megzavarnánk az egyébként nyugodt kutyát.
Viszont amelyik eb különben is rosszul viseli az egyedüllétet, ettől a gazdi telefonhívásától nem biztos, hogy megnyugszik, sőt fenti gondolatmenetet folytatva: még izgatottabb lehet, vagyis egyéniségtől függően a dolog többféle is elsülhet.
Mit mondana önnek a kutyája?
Ami azt illeti, hogy a kutya hívja fel a gazdit… Nos, erre valószínűleg bármelyik kutya beidomítható, de kérdés, hogy érdemes-e rá betanítani? Mi, emberek elsősorban akkor hívjuk egymást, ha valamit közölni akarunk, sürgős, fontos információt akarunk átadni.
![Kutyatelefon: lelkes bizonytalanság a vonal másik végén 2 Forrás: Thinkstock.com](http://24.hu/app/uploads/2016/08/thinkstockphotos-sb10069719ai-001-masolat-1024x681.jpg)
A telefon, mint a távolsági kommunikáció eszköze kiválóan alkalmas az emberi kapcsolatok ápolására, elmélyítésére is. De a kutya fejében ez meg sem fordul. Ha mellette vagyunk, nyilván elhalmoz szeretete jeleivel, de otthon egyedül kuksolva ne várjuk, hogy eszébe jut: “úgy hiányzik a gazdi, fel is hívom, elmondom neki”. Ilyen nincs az ő világában.
Sokkal valószínűbb, hogy ha jutalmazással betanítjuk a “hívógomb” használatára, és rászoktatjuk, a kutyatelefon használatával jutalomfalatokat kap, magunk alatt vágjuk a fát. Étel reményében a kutyus feltehetően őrült tempóban indítaná a hívásokat, amivel rövid idő alatt kiborítaná a gazdit – jegyzi meg Pongrácz Péter.
A mami úgy szeret!!!
Ügyes trenírozással viszont – elvileg – lehet hasznos is az eb hívása. Már amennyiben sikerül betanítani, hogy csak bizonyos esetekben nyúljon a telefonhoz: ha valaki megpróbál bejutni a lakásba, ha netán tűz ütött ki vagy ha nagyon megijedt, mert például a vihar betört egy ablakot. Komoly szakértelem kell, hozzá, de nem lehetetlen, és igencsak hasznos opció.
Ezzel pedig már nyakig benne is vagyunk a cikk elején ígért második, emberi szempont kifejtésében. Sokaknak nyilván örömöt nyújt, ha a távolból is ránézhetnek kis kedvencükre, és elmondhatják, mennyire szereti őt a mami vagy a papi, rohan hozzá haza, ahogy tud.
![Kutyatelefon: lelkes bizonytalanság a vonal másik végén 3 Forrás: Thinkstock.com](http://24.hu/app/uploads/2016/08/thinkstockphotos-86542739-masolat-1024x683.jpg)
Összességében tehát szórakozásra, önmagunk szórakoztatására kiváló a kutyatelefon. Miért is ne használnánk, hisz végső soron mindenki saját örömére, mondjuk ki harmadszor is a szót: szórakoztatására tart társállatot. A kutyának viszont teljesen mindegy. Közlendője ugyan nincs, de nem fogja ránk csapni a kagylót, ha felhívjuk, és nem is ártunk vele. De az egyedüllét (szeparáció) miatti szorongást, károkozást nagy valószínűséggel ez a módszer nem fogja megakadályozni.
A tapéta letépése, bútorok, könyvek szétrágása, a szemetes tartalmának akkurátus széthordása, az általunk bosszúnak vélt “tudatos” bepiszkítás más tészta, nem lehet egyedül az unalom számlájára írni. Ez az úgynevezett szeparációs szorongás,ami számtalan tulajdonost kerget az őrületbe – nem is beszélve a kutyákról, akiknek gyakran az életükbe kerül…
Folytatásként ezzel a témával is meg fogjuk keresni Pongrácz Péter etológust.