Stuth Nagy Niki / 24.hu
Tech zöldövezet

Álhírek nehezítik a klímaváltozás elleni harcot

Hiába tudjuk, hogy a tudósok 99,9 százaléka biztos abban, hogy klímaváltozás zajlik éppen, amit az ember okoz, az álhírek nem akarnak csappanni a témában. Éppen ezért a klímaközösség tagjai, márkák és hirdetők adtak ki most nyílt levelet arról, hogy itt az ideje, hogy komolyan vegyük a klímaváltozással kapcsolatos álhíreket, és fel is lépjünk ellenük.

A nyílt levél a COP26 döntéshozóihoz és a nagy tech vállalatokhoz szól. Az aláírók között van

  • Laurence Tubiana, az Európai Klímaalapítvány vezérigazgatója,
  • Manuel Pulgar-Vidal a WWF globális klíma- és energiaügyi vezetője, a COP20 elnöke, Peru volt környezetvédelmi minisztere,
  • May Boeve, a 350.org igazgatója,
  • Bill Hare, a Climate Analytics vezérigazgatója.

Ezen kívül ott van még a WWF, a Friends of the Earth, a Központ a Digitális Gyűlölet Ellen (CCDH), illetve olyan márkák, mint a Ben & Jerry’s vagy a Virgin Media O2.

A cél az, hogy a klíma-álhíreknek pontos definíciója legyen, amely alapján belevehető a COP26 végső tárgyalásos eredményeibe az ezek elleni küzdelem.

Ezen kívül az olyan technológiai platformok, mint a Facebook, Instagram, Twitter vagy Tiktok, tartalomra, algoritmusokra és hirdetésekre kiterjedő szabályozásokat vezessenek be a klímaváltozást tagadók, és azzal kapcsolatban álhíreket terjesztőkkel szemben.

Az aláírók szerint a klímaváltozással kapcsolatos álhírek alá kellene venni nemcsak azokat, amelyek a felmelegedés tényét tagadják, hanem azokat is, amelyek hamisan ábrázolják a tudományos adatokat, hogy aláássák a tudományba, kutatóintézetekbe vagy szakértőkbe vetett bizalmat, illetve amelyek a klímaváltozás elleni erőfeszítéseket hamisan ábrázolják.

Korábban mi is írtunk arról, hogy például a Facebook mennyire melegágya a klímatagadó véleményeknek, de arról is beszámoltunk, hogy a Google megszünteti az ilyen tartalmak támogatását. Ez azonban még mindig csak az első lépés az álhírek megfékezése felé vezető úton.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.