Az Xbox Game Pass egy előfizetéses szolgáltatás Xbox konzolokra és Windows 10 operációs rendszert futtató számítógépekre, ami havi 3000 forintért száznál is több játékhoz ad hozzáférést. Az előfizetés ideje alatt ezek a programok bármikor letölthetők és játszhatók bármiféle megkötés nélkül. Létezik ugyanakkor a havi 4190 forintért kínált Xbox Game Pass Ultimate variáns is.
Ennek nemcsak olyan előnye van, hogy PC-n és konzolon egyaránt elérhetővé teszi a játékokat, de átjárást biztosít köztük, tehát a számítógépen elkezdett programok folytathatók Xbox One-on vagy Xbox Series X-en és S-en is. A ráadás, hogy Ultimate előfizetéssel Android operációs rendszert futtató telefonon is elérhetővé válik az Xbox Game Pass száznál is több játéka. A csavar ott van a dologban, hogy ez esetben nincs letöltés és telepítés, a játék egy távoli szerveren fut, a telefonra csak a kép érkezik a neten keresztül streamelve, de az irányítás a felhasználó kezében van.
A mobilos platform hivatalos rajtja előtt már tettem egy próbát a bétával, az otthoni vezeték nélküli hálózatomat használva, ezúttal pedig annak jártam utána, miképp teljesít az Xbox Games Pass, ha 4G és 5G mobilhálózaton keresztül állok neki a játékok streamelésének. Hardverként ezúttal egy Samsung Galaxy Note20 Ultra okostelefont vetettem be, amit kiegészítettem egy Moga XP5-X+ kontrollerrel. Utóbbi különlegessége, hogy a hagyományos Xbox kontrollerek mintájára készült, de kifejezetten mobilos és streamelős játékokhoz. Egyik legnagyobb előnye egy felpattintható kis konzol, amivel a telefon egyrészt rögzíthető magára a kontrollerre, de használható mini állványként is, ha szeretnénk mondjuk az asztalra tenni a mobilt, amin játszunk.
5G-n hasítunk
Ami a mobilnetet illeti, a Magyar Telekom hálózatán akcióztam, elsősorban azért, mert a Vodafone után ez a szolgáltató is elindította a kereskedelmi 5G szolgáltatását. Tavaly megnéztem, mit tud a konkurencia, így adta magát, hogy idén a másodikként érkező telekomos rendszert próbáljam ki.
Az újgenerációs mobilhálózatok a korábbinál jóval nagyobb sávszélesség és letöltési sebesség mellett válaszidő tekintetében is jobban teljesítenek, mint az elődeik. Ez kiemelten fontos, ha videójátékot streamelünk, hiszen nagyon nem mindegy, hogy milyen gyorsan cserél információt a telefonunk és a szerver, amin a program fut. Minél nagyobb a késleltetés, annál több idő (milliszekundumokról beszélünk) telik el a kiadott parancsok (kérés) és azok megvalósulása (válasz) között, így nő a lag, ezzel párhuzamosan pedig csökken a játék élvezhetősége.
A Telekom 5G szolgáltatása jelenleg főleg Budapest belvárosában használható, én átlag 600 megabites letöltési és 100 megabites feltöltési sebességet mértem, méghozzá 8-10-es ping mellett, a legjobb eredmény pedig 700 megabit volt. Sávszél szempontjából ez messze elégséges a jó minőségű streamhez, és a két eszköz közti kommunikáció sebességét jelölő ping sem nevezhető rossznak, habár elméletileg az 5G ennél jóval többre képes – ami azt jelenti, hogy a 8-10-es érték (ami a milliszekundumot jelöli) lehetne alacsonyabb is.
Mindez ugyanakkor bőven jó volt ahhoz, hogy teljesen élvezhető minőségben játszhassak mobilon olyan játékokkal, mint a Halo 5, a Forza Horizon 4 vagy éppen a Gears 5. A Note20 Ultra 6,9 hüvelykes kijelzőjéhez mérten a grafika csodás volt, egyszer sem fordult elő kockásodás, nem esett szét a kép, és a 30 képkocka per másodperces frissítés sem okozott gondot a hálózatnak. Ennél is fontosabb ugyanakkor, hogy egyáltalán nem érzékeltem jelentős lagot játék közben, tehát az 5G és az Xbox Games Pass kombó kiválóan vizsgázott a tesztemen.
Érdekesség ugyanakkor, hogy az élmény a jóval elterjedtebb 4G hálózaton is értékelhető. Itt ugyan 70/20 megabit volt a maximum amit mértem, méghozzá 18-19-es ping mellett, de a játékok még ilyen értékek mellett is élvezhetők maradtak. Egy-két döccenés itt ugyan már érezhető volt a közvetítésben, a Gears 5 esetében pedig olykor már érzékelhető volt némi „csúszás” az 5G-n tapasztaltakhoz képest, de a kép itt sem esett szét, és nem volt bántóan hosszú szaggatás sem.
A streamelős játék – legalábbis single player kampányok esetén – tehát mobilneten keresztül is működik, csupán egyetlen nagy baj van vele: az adatforgalom. Az Xbox Game Pass telefonon zabálja a gigabájtokat, így mobilneten csakis azoknak érdemes elindítani egy-egy játékot, akik korlátlan adatcsomaggal rendelkeznek. Ami jó hír, hogy mind a Telekom, mind a Vodafone kínálatában elérhetők már olyan konstrukciók, amik 5G mellett is végtelen adatot biztosítanak.
A technológia diadala
Sokakban persze felmerül a kérdés, hogy miért lenne jó ilyen kis méretben játszani? A különböző mobiljátékok esetén ez már korábban sem volt probléma, ráadásul az Xbox Game Passnak köszönhetően már olyan programokkal is szórakozhatunk androidos okostelefonokon, amikre korábban nem volt lehetőség. A mindezt lehetővé tévő Ultimate csomag persze főleg kiegészítés azoknak, akik PC-n és/vagy konzolon már eleve használják a szolgáltatást, és ott is szeretnék folytatni a játékaikat, ahová nem vihetik magukkal a számítógépüket és a konzoljukat.
– legalábbis technikai szempontból. A videójátékok felhőből streamelése nem újdonság, különböző cégek már évek óta kísérleteznek ezzel a megoldással, jó pár elbukott szolgáltatás van a hátunk mögött. Ettől függetlenül érdekes rácsodálkozni, hogy ma már mire képes a technológia: kellően gyors internet mellett úgy játszhatunk, ahogy tíz éve még lehetetlennek tűnt.
Én legalábbis biztos kételkedve néztem volna 2010-ben, ha valaki azt mondja, hamarosan mobilon fogok játszani úgy a legújabb Forzával, Halóval és Gears of Warral, hogy a programot nem a kezemben lévő eszköz futtatja, hanem egy messzi szerver, tőlem kilométerekre.