Bizonyítékot mutatott a NASA arra, hogy tényleg komolyan gondolja ezt a Hold-projektet: 11 űrkutatási magánvállalattal, köztük a SpaceX-szel és a Blue Originnel is együttműködik a Következő Felfedező Űrtechnológia Együttműködések (Next Space Technologies for Exploration Partnerships) keretein belül. A feladat az, hogy embert is szállítani képes landerek prototípusai készüljenek el, olyanok, amelyeket aztán a NASA tud használni a jövőbeni űrmisszióiban.
A cél alapvetően egy olyan lander megalkotása, amely képes a Gateway holdkörüli bázisról alacsonyabb pályára vinni az asztronautákat. Sőt, az eszköznek muszáj potenciálisan akár a felszínre is biztonságban lejuttatni őket, majd vissza a Gatewayre, ha szükséges. Az is fontos kikötés, hogy a lander ne egyszer használatos legyen, hanem egyfajta holdtaxiként tudja vinni az űrhajósokat a holdbázis és a felszín között.
A 11 cég közül nem mindegyik fog a projekt összes részén dolgozni, a SpaceX például csak a leszállóegységre végez kutatásokat, míg a Blue Origin a leszállóegységre és a transzferjárműre kutat, és egy prototípust is el akar készíteni.
A NASA pár napja jelentette be, hogy az éves büdzséjéhez kapott még 1,6 milliárd dollárt azért, hogy már 2024-re feljuttassa az első nőt és a következő férfit a Holdra. Az Artemis projekt kísérőnk déli sarkjához indul majd.
Az űrügynökség és a magánszektor együttműködése nagyban felgyorsíthatja az űrutazás fejlődését, így a SpaceX-szel és a Blue Originnal kötött egyezség akár tényleg azt eredményezheti, hogy a 2024-es határidőt a NASA tartani tudja, és valóban öt év múlva újra ember léphet az égi kísérőnkre. Onnan is látszik, hogy az űrügynökség milyen komolyan gondolja a határidőket, hogy az együttműködésben részt vevő vállalatok már akkor elkezdhetik a munkát, amikor még csak az egyezkedések folynak, és nincs aláírt szerződés – az amerikaiak most tényleg versenyt futnak az idővel.