Tech

Tervezett egy sálat, ami megváltoztatta az életét

Manapság, ha elindítunk egy videojátékot, akkor jó eséllyel találkozhatunk olyan lehetőséggel, hogy valódi pénzért mindenféle kiegészítők vásárolhatók, amikkel a programban irányítható karakter külseje módosítható: ruha, páncél, arcfestés, tetoválás, sisak, kesztyű – a lista lényegében a végtelenségig sorolható lenne. Ezek az apróságok legtöbbször csak pár dollárba kerülnek, amit a legtöbben vígan kifizetnek, és az olyan ingyen letölthető és használható játékok esetében, mint pl. a Fortnite vagy az Apex Legends ezekből a tranzakciókból származik a bevétel – sokszor konkrétan dollármilliók havonta.

Akadnak ugyanakkor olyan játékok is, ahol a felhasználók is készíthetnek kiegészítőket, majd részesülnek a vásárlásokból befolyó összegből. Ilyen játék a 2013-ban indult, szintén ingyenesen játszható, milliók által kedvelt Warframe is, ami konkrétan megváltoztatta a FrellingHazmot néven ismert játékos életét.

ADÓSSÁGCSAPDA

A PC Gamernek nyilatkozó, jelenleg a harmincas éveiben járó FrellingHazmot a lapnak elárulta, hogy fiatalon, még a 2000-es évek elején költözött San Franciscóba, hogy művészetet tanuljon, méghozzá azzal a céllal, hogy később a videojáték iparban kamatoztathassa a tehetségét és megszerzett tudást. Frelling azonban hiába szerzett diplomát, a 2008-ban beütő gazdasági válság közepette képtelen volt stabil munkát szerezni, miközben lakhatás szempontjából a világ egyik legdrágább városában élt, aminek a költségeit, illetve a diákhitelének részleteit hitelkártyák segítségével fedezte.

Egy ponton kénytelen volt belátni, hogy ezt nem tudja folytatni, így visszaköltözött középnyugatra, ahol a szülei ugyan biztosítottak tetőt a feje fölé, ugyanakkor a San Franciscóban töltött évek olyan adóssághalmazzá álltak össze, amit reménytelennek tűnt visszafizetni. Apró reménysugár volt számára, hogy egy barátjának hála eljutott a videojátékfejlesztőket megszólító legnagyobb nemzetközi rendezvényre, a Game Developers Forumra, ahol a portfóliójának köszönhetően külsős megbízást szerzett grafikusként. Az egyre csak növekvő adósságok visszafizetéséhez ez még kevés volt,

de legalább megmutatta, hogy lehet kiút a kétségbeejtő helyzetből.

Frelling ebben az időszakban ismerkedett meg a Warframe című játékkal, ekkor még csak felhasználóként, majd értesült arról, hogy a programot készítő Digital Extremes lehetőséget nyújt arra, hogy a TennoGen névre keresztelt program keretében bizonyos időközönként bárki benyújthassa a saját terveit a fejlesztőknek, akik aztán elbírálják a beérkezett munkákat, és a legjobbak megvásárolhatóvá válnak a játékosok számára. Ugyan csak a befolyó összeg 30 százaléka illeti meg az alkotót, ugyanakkor egy többmilliós játékosbázissal rendelkező videojáték esetében egy 5 dolláros kiegészítő is komoly összegeket fialhat – akár 2000-3000 dollárt (500-800 000 Ft) havonta.

MI IS AZ A WARFRAME?

A Warframe egy 2013-ban kiadott, és azóta folyamatosan bővített-fejlesztett sci-fi többszereplős akciójáték. PC-n és konzolokon is játszható, alapjáraton ingyenes, de mikrotranzakciókkal kozmetikai kiegészítők, és a játékmenetet befolyásoló fegyverek, páncélok is kiegészítők is vehetők benne. A játékosok egy Tenno nevű, generációkon át hibernált harcost alakítanak, akiket azért „ébresztettek fel”, hogy rendet hozzanak a háború szabdalta rendszerbe. Ebben pedig a címadó Warframe nevű páncélok lesznek főleg a segítségünkre, amelyek mindegyike egyedi aktív és passzív képességekkel segít a rendrakásban – attól függően, hogy melyiknek milyen képessége van, beszélhetünk gyógyító-támogató Warframe-ekről, közelharci ruhákról, illetve a lőfegyveres harcot preferáló osztályokról.

EGY SÁL HÚZTA KI A BAJBÓL

Frelling első körben a 2016-os TennoGen Round 3 keretében küldte el a munkáit a Digital Extremesnek, viszont ekkor még nem járt sikerrel: a terveit elutasították, de a fejlesztők hasznos észrevételek kíséretében arra biztatták, hogy próbálkozzon újra. A férfi először fel akarta adni, ugyanakkor arra lett figyelmes, hogy az egyik munkája, a Teplo Syandana (ami lényegében egy futurisztikus sál) egyre több pozitív visszajelzést kap a Warframe játékos közösségen belül, így mégsem dobta be a törölközőt.

A futurisztikus sál, ami megváltoztatta egy ember életét – Forrás: Steam

Még szerencse, ugyanis még ugyanezen év szeptemberében a Digital Extremes elfogadta Frelling teveit, ráadásul nemcsak a Teplo Syandanát, de a Zephyr Migisi sisakot is, ami egy csapásra megváltoztatta, és egészen új vágányra terelte hősünk életét. A futurisztikus sál hatalmas siker lett a felhasználók körében, rengetegen voltak hajlandóak öt dollárt fizetni érte, és az eladások olyan mértéket öltöttek, hogy még a bevételből befolyó 30% is elég volt arra, hogy Frelling elkezdhesse visszafizetni az adósságait.

Olyan volt, mintha megnyertem volna a lottót.”

Habár Frelling a PC Gamernek sem árulhatta el, hogy eddig pontosan mekkora összeg folyt be hozzá, de annyit elárult, hogy a havonta érkező pénzből simán fizethetné egy ház és egy autó részleteit. Ő persze nem erre költ, hanem törleszti a felhalmozott gigantikus tartozásait, amiből a cikk születésének pillanatában még 250 000 dollár (70 millió forint) volt hátra.

A sisak, amit a sállal együtt elfogadtak – Forrás: Steam

Hogy FrellingHazmotnak mekkora szerencséje volt (tényleg, mintha megnyerte volna az ötöst a lottón), jól mutatja, hogy a TennoGen 2015-ös indulása óta mindössze 30 alkotó munkái (összesen 200) kerültek be a megvásárolható kiegészítők közé a Warfarme-ben, ugyanakkor jó példa arra is, hogy nem szabad feladni, mert mindenki életében eljöhet az a pillanat, mikor végre azzal foglalkozhat amihez ért és amit szeret. Frellingnek például jelenleg már hat különböző munkája vásárolható meg a játékban, és egyike a legsikeresebb alkotóknak, akik valaha lehetőséget kaptak a TennoGen program keretében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik