Kína minden mai tech és nem tech alapú vállalatnak hatalmas csábítás és egyben egy rendkívül nehéz megoldandó feladat. A szigorú helyi szabályok, a centralizált politika, a nyugatitól minden tekintetben eltérő kulturális háttér minden amerikai vállalat számára komoly kihívást jelentenek.
Közeledés és barátkozás
Az Apple, illetve Tim Cook is csak több menetben tudta bevenni az országot, pedig nekik „mindössze” pár terméket kellett valahogy piacra vinniük. A Facebook sokkal nehezebb helyzetben van, mivel a közösségi oldal egy platform, amelyen nagyon sok tartalom, vélemény, hír jelenhet meg. A kínai hatóságok számára a cenzúra, a tartalmak szabályozása, kézi vezérlése napi gyakorlat, ezért a Facebook maga a rémálom a számukra, nem véletlen, hogy 2009 óta nem is működik az oldal Kínában.
Amit a helyiek nem is nagyon éreznek meg, hiszen van ott bőven olyan közösségi szolgáltatás (pl. Weibo, Renren, Wechat, Tencent), amit használhatnak. Ha azonban Zuckerberg bővíteni szeretné a FB felhasználói bázist-, kénytelen lesz lépni, aminek érdekében egy ideje aktívan tanulja a mandarin nyelvet, keresi Hszi Csin-ping kínai elnök társaságát, és több alkalommal járt hivatalos úton Kínában.
Ez utóbbi, aprócska körülmény hivatalosan persze nem megerősített dolog, ennek ellenére több volt és jelenlegi Facebook alkalmazott is azt szivárogtatja (név nélkül), hogy jó ideje készül egy olyan eszköz, ami Kína kompatibilissé tehetné a közösségi oldalt.
A tartalmak blokkolása nem szokatlan gyakorlat a Facebook életében: a The New York Times szerint Pakisztán, Oroszország és Törökország és még vagy 15 állam felhasználói nagyjából fél év leforgása alatt (2015-ben) 55 ezer tartalommal lettek szegényebbek. Ezekben az esetekben mindig a hatóságok kérik a bejegyzések eltávolítását, a Facebook azonban Kína esetében egy teljesen más logikát követne.
Hozzáférést adna egy harmadik félnek
Nem magukat a szóban forgó posztokat vizsgálná, hanem a szoftvert átadná egy harmadik félnek, aki önállóan dönthetne arról, hogy mi jelenhetne meg a felületen és mi nem. Ez a külső fél persze egy kínai illetőségű szervezet, vagy hatóság lenne, de a gyakorlati megvalósításról ennél az alkalmazottak sem tudnak többet.
Azt azonban tudják, látják, hogy vannak erre utaló kódrészletek a Facebookban, ami már eddig is sok feszültséget okozott házon belül. Több sztori szól az ötlettel nem egyetértő, ezért a cégtől távozni kényszerülő programozókról, de a hírek szerint az időnként megtartott dolgozói fórumokon is rendszeresen előjön a téma.
Azt nyilvánvalóan nem szükséges részletezni, hogy ez a tervezett eszköz, vagy szoftver mennyire nem áll összhangban a Facebook egyébként hirdetett filozófiájával. Főleg most kényes a téma, amikor az álhírek kiszűrése is komoly gondot okoz a cég számára, ami egy-egy nagyobb politikai esemény közeledtével még nagyobb jelentőséget kap. Mindez kicsit hasonlít az iPhone kontra FBI ügyre, ahol az Apple azért nem adott hozzáférést a készülékhez, mert nem látta a garanciát, hogy a szoftveres hátsó ajtót nem fogják más alkalommal is bevetni.
Más területeken bevált módszer, hogy helyi vállalatokkal társulva, azokban részesedést vásárolva férnek hozzá a piachoz, ami persze lemondással, a vezető szerep átengedésével jár, cserébe azonban elhárul minden addigi probléma, és a párbeszéd is sokkal könnyebb lesz a kínai politikával és hatóságokkal.
Ennek hátránya egyértelműen az, hogy az így szerzett felhasználói szám és bevételek már nem vezethetők be olyan könnyen a Facebook könyvelésébe, de hosszú távon ez talán még mindig jobb megoldás (persze legfeljebb a részvényesek és a vezetőségé számára), mint egy megkérdőjelezhető, a FB felhasználóit kiszolgáltató cenzúragépezet beépítése.