Január 31-én lejárt a TikTok és a Universal Music Group (UMG) közötti megállapodás. A részletek körüli viták miatt egyelőre nem is írtak alá újabb szerződést – ami azt jelenti, hogy a tiktokozók népes táborának az elkövetkezendő időszakban – valószínűsíthetően – nélkülözniük kell az óriáskiadó 3 millió dalt tartalmazó katalógusát.
A szerződés lejárta a gyakorlatban annyit jelentett, hogy amikor az USA nyugati partján éjfélt ütött az óra, TikTok-felhasználók milliói kaptak a világ minden pontján üzenetet arról, hogy bizonyos videóik elnémultak, mert szerzői jog által védett dallam szólt alattuk. Kollégánk fiókjában is felütötte fejét az anomália: február 1-én, magyar idő szerint reggel 9 órakor, a tiltás érvénybe lépésekor számos videója elnémult.
Ugyan a lehetőség adott, hogy ezen tartalmak alá az érintettek új, a platformon még elérhető zenét válasszanak, de például az olyan posztoknál, ahol beszéd és zene váltotta egymást, nincs lehetőség arra, hogy a korábbi szerkesztéshez hasonlóan ott csendüljenek fel dallamok, ahol az alkotó korábban azt beállította.
A változás rengeteg amatőr és profi tartalomgyártót dühített fel, de a TikToknak most nemcsak emiatt főhet a feje, hanem azért is, mert a platform egy csapásra megtelt jobbára élvezhetetlen és értelmetlen néma tartalmakkal.
Zene nélkül mit érek én?
A 2023-ban havi szinten átlagosan 1,3 milliárd felhasználót vonzó TikTok eredetileg a slágerekre tátogós-táncolós vicces, rövid videók megosztásának helyet adva robbant be. A kínai recept annyira bevált, hogy azóta minden fő vetélytársuk lemásolta a módszert.
Sőt, egy ideig úgy tűnt, hogy a recept mindenkinek ízlik is. A slágerek bevonzották a fiatalokat, ami a TikTok aktív felhasználói bázisának az alapjává vált, de a kiadók is jól jártak, hiszen a közösségi oldal nagy löketet adott a feltörekvő előadóknak. TikTok nélkül például Lil Nas X sem juthatott volna el ilyen rövid idő alatt az Old Town Roadtól az Ördögnek adott öltáncáig.
Ezért a teljesség igénye nélkül olyan sztárok dalai intettek búcsút a platformnak, mint Taylor Swift, Kendrick Lamar, Drake, The Weeknd, Bad Bunny, Ariana Grande, Lady Gaga, Rosalía vagy Billie Eilish, Madonna, Eminem és a Beatles.
Nem csupán a pénzen megy a vita
Alapvető küldetésünk egyszerű: segíteni előadóinkat és dalszerzőinket abban, hogy elérjék legnagyobb kreatív és kereskedelmi potenciáljukat. E célok elérése érdekében csapataink szakértelmüket és szenvedélyüket arra fordítják, hogy a világ minden táján olyan partnerekkel kössenek megállapodásokat, akik komolyan veszik a művészek és dalszerzők méltányos díjazására és a felhasználói élmény tiszteletben tartására vonatkozó kötelezettségeiket
– kezdődik a kiadó a Nyílt levél a művészek és dalszerzők közösségének – Miért kell időt kérnünk a TikToktól című, a szerződés lejárta előtti órákban megjelent szakítólevele.
A szerződésmegújítási megbeszélések során a Universal három fontos kérdésben szeretett volna előrelépést elérni:
- egyrészt javítanának a felhasználók online biztonságán a közösségi oldal által elszabadított álhír- és gyűlöletbeszéd-cunami hullámai között;
- másrészt magasabb jogdíjat szeretnének kapni a videók aláfestő zenéjeként felhasznált dalok után;
- harmadrészt pedig a mesterséges intelligencia káros hatásaitól is megvédenék művészeiket.
Az elsőt talán magyarázni sem kell azoknak, akik jártak a TikTokon – pláne, ha figyelembe vesszük, hogy a fiatalok körében a legnépszerűbb közösségi platformról beszélünk.
„Ami a művészek és dalszerzők díjazásának kérdését illeti, a TikTok olyan díjazást javasolt a művészeinknek és dalszerzőinknek, amely töredéke annak, amit a hasonló helyzetben lévő meghatározó közösségi platformok fizetnek. Mindaz jól szemlélteti, hogy a TikTok milyen kevés kompenzációt fizet a művészeknek és a dalszerzőknek, hogy a hatalmas és növekvő felhasználói bázisuk, gyorsan növekvő reklámbevételeik, valamint a zenei alapú tartalmakra való egyre nagyobb támaszkodásuk ellenére, a tőlük kapott pénz a teljes bevételünknek csak körülbelül egy százalékát teszi ki.”
A TikTok egy zenealapú üzletet próbál felépíteni anélkül, hogy tisztességes árat fizetne a zenéért
– olvasható a UMG levelében.
Pedig nem is a Spotify-tól kapott jogdíjakból indulnak ki
Hogy ez mit jelent számok terén?
A Music Business Worldwide szerint a lemezkiadó 2022-ben 10,87 milliárd dollár bevételt termelt – aminek egy százaléka 108,7 millió dollár. Bár az Apple Musictól, a Spotifytól és a YouTube-tól kapott jogdíjak ezt az összeget valószínűleg meghaladják, a zeneipari szakportál szerint a levél szóhasználatából kiindulva a Universal nem várna el hasonló mértékű jutalékot a lejátszások után a TikToktól.
A „meghatározó közösségi platform” kifejezés használata miatt feltételezhető, hogy hiába van a TikTok-videók többsége alatt valamilyen sláger – így a TikTok sokkal inkább egy zenén alapuló platform, mint mondjuk az Instagram –, a Universal beérné azzal is, ha olyan nagyságrendű jogdíjat kapnának a lejátszások után, mint a Meta közösségi oldalaitól (Facebook, Instagram). A Guggenheim Partners befektetési és tanácsadócég cikkében idézett szakértője szerint
A UMG nyílt levele szerint a ByteDance a most lejáró szerződés után még kisebb jogdíjjal akarta kiszúrni a kiadó szemét. Miközben a TikTok éves bevétele a becslések szerint 18 milliárd dollár lehet, és a másik két nagy kiadóval is hasonló feltételekkel állapodhattak meg korábban – így eddig évente 400 millió dollárból letudták a kiadókat, akiknek a katalógusát a tiktokkerek ezután szabadon felhasználhatták.
A TikTok válaszából – amiben azzal vádolják a Universalt, hogy a lemezkiadó „a saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei fölé helyezi” – feltételezhető, hogy a Warnernek és a Sonynak is megfelelnek a jelenlegi feltétek, hiszen a szöveg példálózik is a Universal versenytársaival.
Még Taylor Swift saját videói is elnémultak
Hogy mekkora veszélyt jelenthetnek a sztárokra a technológiai újítások, azt legutóbb akkor láthattuk, amikor több közösségi oldalon is megjelentek olyan erotikus felnőtt tartalmak, amiket deepfake-technológia alkalmazásával készítettek Taylor Swiftről. A TikTok nem védi meg a sztárokat rendesen.
A már említett nyílt levél arra is kitér, hogy a kínai közösségi oldal egyik unortodox fegyvere az volt a tárgyalás során, hogy pont azoknak az általuk kiadott feltörekvő előadóknak törölték a zenéit TikTokról, akiknek a legnagyobb szükségük lenne a platform nyújtotta marketinglehetőségekre.
Az énekesnőnek ugyanis van olyan júliusi videója, ami alatt még mindig hallható a Cruel Summer című slágere. Azonban a lent beágyazott posztból jelenleg nem lehet átkattintani arra a gyűjtőoldalra, ahol abból a több millió videóból szemezgethetnénk, amik szintén ezt az aláfestő zenét kapták.
@taylorswift Summer forecast: Cruel. 😎
♬ Cruel Summer - Taylor Swift
15 évvel ezelőtt a Warner és a YouTube állt egymással hasonló vitában
Bár most nagy a csend a TikTokon és a médiában is, a korábbi hasonló esetekből, és abból kiindulva, hogy mindkét fél elemi üzleti érdeke a megállapodás, valószínűleg nem kell sokáig nélkülöznie a TikTok népének a Universal katalógusát. A zeneipari portál elemzése szerint akár még egyhónapos záradék is lehet a most lejárt szerződésben, ami adott esetben elő is segíthet egy gyors kompromisszumot.
Egyébként volt már egy hasonlóan nagy kaliberű ügy, amikor a még gyerekcipőben járó YouTube kedvező megállapodásokat kötött a nagy kiadókkal, de a Warner Music Group elállt az együttműködéstől, mivel nem részesednek eléggé a platformra feltöltött videókban felhasznált zenéik utáni jogdíjból.
Egyszerűen nem kaptunk elég kompenzációt. Nem találták ki, hogyan lehet elég jól monetizálni ahhoz, hogy a részesedésünk elég jelentős legyen. (…) Szerintem önmagunk ellensége vagyunk, amikor megengedjük a cégeknek, hogy a mi tartalmainkat használják fel az üzletük építésére, miközben nem kompenzálnak minket tisztességesen
– nyilatkozta évekkel korábban a lemezkiadó (később a YouTube Music élére igazoló) vezetője, Lyor Cohen.
A Warner videóklipjei és zenéi a döntés árnyékában 9 hónapra eltűntek a YouTube-ról, de a nem hivatalos csatornákon olyan sok videós használhatta őket, hogy a kiadó egyes becslések szerint 2 millió dollárt fizetett ki csupán saját ügyvédjeinek a YouTube-ra nem jogtisztán feltöltött tartalmak elleni harcban.
Akár az elnökválasztásban is fontos szerep juthat a TikToknak
Azonban van valami, ami egy kicsit megbonyolítja a helyzetet. A Music Business Worldwide cikkében azt írják, hogy egyes elemzők szerint a TikTok elleni harc akár az év egyik legmeghatározóbb eseményének, a 2024-es amerikai elnökválasztásnak is az egyik fő témája lehet, hiszen a populista és megrögzötten Kína-ellenes Donald Trump még korábban, az elnöki ciklusa alatt be akarta tiltani a platformot az Egyesült Államokban.
A republikánusok mindenesetre már beleálltak a TikTok elleni harcba, ami azért is szimbolikus, mert a country fellegvárának számító Nashville-ben akarja megnyitni az első amerikai irodáját a kínai közösségi oldal. Tennessee állam egyik republikánus szenátora, Marsha Blackburn pedig a levél megjelenése utáni egy techcégek vezetőjének részvételével zajló kongresszusi meghallgatáson már a lemezkiadó és a közösségi oldal közti csörtét is felhozta érvként, mintegy az iroda megnyitása ellen tiltakozva.
A UMG magyar leányvállalata, a Universal Music Hungary egyébként tavaly függesztette fel a magyar előadók kiadását, de Krúbi első két albumát ők adták ki, ahogy Beton.Hofi zenéit is az a Banana Records jelentette meg, ami eredetileg a Universal Music Hungary alkiadója volt. Így tehát a vita által gerjesztett hullámok már a magyar TikTokra is elértek, sőt, elkezdtek eltűnni a zenék az olyan videók alól, ahol a rendes számrészleteiket használták a felhasználók. Még Beton.Hofi saját profilján is nyoma veszett bizonyos videók hangjának.
@beton_hofi feeling: őrült itt: dzsungel vele: @H̨UND͠R͝E̕D͞ SI͢N͡S ♬ eredeti hang - Hofi Beton