Csak egy vaginát szeretett volna
A most 36 éves McKinnon érettségi után a Columbia Egyetemre járt, itt alapított egy komédiás kört, ahol zenei paródiákat adtak elő a hallgatók. Számottevő változást 2007 hozott neki: csatlakozott a Logo TV-hez, ami az LMBTQ+ nézőközönséget célozta meg műsoraival. Ezek között voltak paródiafilmek, dokusorozatok és zenei videók is, illetve a The Big Gay Sketch Show is, ami a Saturday Night Live-hoz, azaz az SNL-hez hasonlóan szkeccsekből álló tévéműsor volt. McKinnon azonnal egy ikonikus szerepet kapott, ahol egy fiatal fiút, a brit Fitzwilliamet alakította, aki női vaginát szeretett volna magának, legjobb barátja pedig egy unikornis plüssfigura volt.
Apropó, LMBTQ-közeg: a melegséggel elég korán, négyévesen találkozott, amiről egy 2007-es interjúban emlékezett meg.
Megkérdeztem anyát, mit jelent az, hogy valaki meleg. Elmagyarázta, hogy a meleg ember olyan, aki a saját nemét szereti, a melegek pedig nagyon kreatív emberek, amilyen Michelangelo is volt. Imádtam Michelangelót, így azt gondoltam, én is meleg szeretnék lenni. Nagyon örültem, mikor végül rájöttem, tényleg az vagyok.
Arról, hogy meleg, csak gimnáziumi éveiben mert először nyíltan beszélni, de eleinte akkor is nehezen, mert félénk, visszahúzódó diák volt annak ellenére, hogy most egészen más kép él róla a fejünkben. Aztán jött az X-Akták és vele együtt Gillian Anderson, akihez elkezdett vonzódni, ez pedig akkora bátorságot adott neki, hogy egy iskolai beszédben is felemlegette a lányok iránti vonzalmát.
Arteriovenous Plexus
Kanyarodjunk vissza karrierjének kezdetéhez: 2012-ben tűnt fel először az SNL-ben, azóta is ő a leghosszabb ideje a sorozatban szereplő női tag – a hétszezonos Vanessa Bayert előzte meg, mert már kilencnél tart. Ha azt hinnénk, belecsöppent a könnyűbe, tévedünk: Abby Elliott és Kristen Wiig örökébe kellett lépnie – utóbbi például hat díjat nyert a produkcióban nyújtott teljesítményéért.
Legelső jelenete a műsor harminchetedik évadában volt, mikor Penélope Cruzt kellett utánoznia, az oldalán pedig Sofía Vergara szerepelt. A szkeccs lényege annyi volt, hogy egy sampont kellett reklámozniuk, ahol Vergara csupa egyszerű kifejezéssel írja le, mennyire jó a termék, míg az akcentusával amúgy is küzdő Cruznak tudományos kifejezések jutottak (többi közt a közcímben is szereplő), a rendező pedig nem érti, miért annyival jobb Vergara, mint ő. A közel ötperces anyag komolyat futott a YouTube-on is, lassan nyolc és fél millió megtekintésnél jár, ráadásul a spanyolul anyanyelvű kommentelők megjegyezték, McKinnon mennyire jól tudta hozni a spanyol akcentust.
Ennél is jobb számokat hozott a Justin Bieber-utánzása, amit már több mint tízmilliószor láttak csak a YouTube-on és amiben az énekes alsógatyareklámját figurázta ki a produkció. Az eredeti verzióban Bieber mellett a modell Lara Stone is helyet kapott, az SNL verziójában őt Cecily Strong alakította. A paródiában Biebernek sámlira kell állnia, hogy azonos magasságba kerüljön Stone-nal, akit szeretne megfogdosni, ráadásul az énekes XXS-es gatyát hord. McKinnonnak abból a szempontból könnyű dolga volt, hogy Biebernek több emlékezetes mozzanata van a reklámból, például a nézése, illetve a kézmozgása.
A színésznő a CONAN-ben elmondta, hogyan kell Justin Bieber módjára nézni. Ahogy fogalmazott, Bieber „olyan, akár egy kölyökkutya, aki bepisilt, ezt pedig nagyon sajnálja”. Az énekes nem haragszik amúgy McKinnonra, sőt tetszett neki a produkció, ráadásul ő maga is szerepelt az SNL-ben, nem is egyszer: a Jeopardy! kvízműsor paródiáinak egyikében is feltűnt, de megjelent egy MTV-díjátadó kifigurázásban is.
McKinnon másik emlékezetes pillanata volt a Casablanca című film paródiája is, ahol Ingrid Bergman bőrébe bújt, erősen hangsúlyozva a legendás díva akcentusát.
Hillaryből Conway
McKinnon soha nem csinált titkot abból, hogy a Demokrata Párttal szimpatizál. Nem kedveli Donald Trumpot, Hillary Clintont viszont annál inkább, így adta magát a helyzet, hogy Clintonként bekapcsolódjon az aktuálpolitikával foglalkozó jelenetekbe is, miután fokozódott a népszerűsége. Jó játszótársakat kapott, hiszen Alec Baldwin a színészi munkái mellett manapság már jobban ismert Trump-utánzásáról, amit az amerikai elnök nem díjaz túlzottan: többször nekiment a műsornak, mert szerinte nem egyformán „ütik” a demokrata és republikánus politikusokat.
A Bustler készített is a 2016-os választás idején egy elemzést, hogy mennyire befolyásolják az SNL-ben látottak a szavazókat. Mint kiderült, a műsorkészítők inkább csak leképezik azt, amit a közvélemény gondol az adott politikusról, ám voltak ellenpéldák is, George W. Busht úgy mutatták be, mint aki keveset tud az aktuálpolitikáról. Mint írják, addig nincs is baj a politikai paródiával, míg átgondolt módon, túlzott részrehajlás nélkül sarkítják ki a parodizált személyek jellemvonásait – ebben jól lavíroz a show.
A 2016-os amerikai választási kampányból jócskán kivették a részüket. Számos paródia készült Trump és Clinton vonatkozásában, így Baldwin és McKinnon egymásnak feszülhettek, ami jól működött, mert a YouTube-on pörgött a megtekintés, miképp a tévés nézettségi adatok is erős számokat mutattak:
- Clinton és Trump vitái erős pillanatokat hoztak, McKinnon pedig minden eddiginél jobban élvezte a feladatot,
- készítettek kampányvideót,
- de az Igazából szerelem kultikus táblamutogatós jelenetét is újraértelmezték,
- sőt, maga Hillary is felbukkant egy szkeccsben, amit Trump „szép munkaként” aposztrofált.
Miután a 2016-os elnökválasztást megnyerte Donald Trump, az SNL is reagált az eseményre – szomorú hangvétellel, ugyanis még a választás végkimenetele előtti napokban hunyt el Leonard Cohen énekes-zeneszerző. Így McKinnonék érzelmes módot választottak a Clinton-Trump harc ideiglenes lezárására, a színésznő egy zongora előtt adta elő Cohen ikonikus Hallelujah című zenéjét. Mindez túlmutatott a paródián, inkább tisztelgés volt Cohen munkássága előtt, de azért minimális üzenetet tartogatott a demokraták szavazóinak is, merthogy McKinnon a kamera felé fordulva azt mondta: „Nem fogom feladni és ti se tegyétek.”
Clinton is megszólalt a produkció után.
A választás másnapján bekapcsoltam az SNL-t, és megnéztem, amint Kate McKinnon a műsort egy rólam készült paródiával indítja. Ott ült a zongoránál és ezt a csodás Leonard Cohen-dalt játszotta. Ahogy énekelte, láttam, mennyire küzd a könnyeivel. Ahogy én is, miközben néztem.
Az előadás közel tizenkét millió megtekintést hozott eddig a YouTube-on.
Miután a kampány és az eredmény okozta visszhang is elcsendesedett, mással próbálkoztak a műsorkészítők, maradva azért az amerikai politikánál. McKinnont új szerepbe helyezték, Trump elnök személyes tanácsadójának, az általában minden Trumpot illető kényelmetlen újságírói kérdést „Ugyan, ez nem igaz!” mondattal elintéző Kellyanne Conway-t személyesítette meg, és Stephen King Krajcáros nevű bohócának maszkírozták el.
A jelenetben Anderson Cooper (megformálója Alex Moffat), a CNN hírolvasója sárga esőkabátban sétálgat az utcán, majd egy újságot elejtve eljut egy kanálisig, ahol Conway megpróbálja rábeszélni, hogy tegye be őt a tévébe, szívesen nyilatkozik bármiről. Cooper nem dől be a trükknek, majd Conway átváltozik Clintonná, aki felajánl egy önéletrajzi könyvet a híradósnak, így bekapja a horgot, Conway pedig lerántja őt a csatornába.
Theresa May sem kerülhette el, hogy McKinnon kifigurázza, a brexit után lőtávolba került a volt brit miniszterelnök, a SNL pedig bemutatta, milyen lehetett megélni a népszerűtlenséget Maynek.
Díjeső Józsefvárosban
McKinnont felfedezték a hollywoodi rendezők is: a Szellemirtók 2016-os női változatában kapott először igazán nagy szerepet, majd a Csajok hajnaligban már Scarlett Johansson oldalán poénkodott. Az első olyan mozifilm viszont, amiben nemcsak sokadik, hanem fő-főszereplő lehetett, az a Budapesten forgatott A kém, aki dobott engem volt. Ebben Mila Kunisszal kémkedték át Európát, McKinnon amúgy az itteni forgatás alatt tanult meg magyarul rappelni, amit Jimmy Fallon late-night show-jában előadott. Ekkor kerestük meg Eriket, a taxisofőrt, aki megtanította neki a slágert. Mint kiderült, a színésznő passzióból kezdett el magyarul tanulni, mert kihívásnak tekintette a dolgot. Hasonló motiváció vezérelte gyerekként, mikor csellózni, zongorázni és gitározni is megtanult, hogy minél több dologhoz értsen. Ennek eredménye volt a már említett Hallelujah-feldolgozás is.
2009 óta 39 különböző díjra jelölték (ebbe a filmes és tévés jelölések egyaránt beleértendők) tizenkettőt pedig haza is vihetett. Az SNL miatt Primetime Emmy-díjat is kapott, ami kimondottan nagy elismerés a szakmában. Az idei Golden Globe-on őt ugyan nem díjazták, de a színésznő átadott egy elismerést Ellen DeGeneresnek, akit Carol Burnett-életműdíjjal jutalmaztak kimagasló tévés karrierje miatt. A díjat McKinnon adta át, aki példaképként tekint DeGeneresre, hiszen miatta indult el az előadói pályán – számtalanszor parodizálta is.
Az egész életét és a karrierjét kockáztatta azzal, hogy elmondta az igazat és szenvedett is miatta. Az elfogadás mértéke azóta változott, de csak azért, mert az olyan bátor emberek, mint Ellen harcoltak, hogy változást érjenek el. Ha nem láttam volna őt a tévében, azt gondoltam volna, hogy én soha nem kerülhetek oda, mert nem fogják hagyni, hogy az LMBTQ emberek szerepeljenek a tévében. Szóval köszönöm, Ellen, hogy esélyt adtál. Esélyt egy jó életre.
McKinnont a komikai vénája tette Hollywood és az amerikai tévézés kiemelkedő tagjává, amihez szükség volt legalább tíz évre. A tehetsége ugyanakkor nehezen ér el Magyarországra, a SNL vetítési jogait egy hazai csatorna sem vásárolta meg, így csak egy-egy nagyobb hollywoodi filmben láthatjuk a színésznőt, na meg az angol nyelvű YouTube-tartalmakban. Az ő esetében is fennáll, hogy beskatulyázás áldozatává válhat, akárcsak Neil Patrick Harris, aki Barney Stinson karakteréből nehezen lépett ki, de Ed O’Neillt is említhetnénk, aki Al Bundy figurája után akkora utat járt be, hogy ma már a Modern család főszereplőjeként azonosítsák legalább ugyanannyian.
Mindenesetre Kate McKinnon előtt is állhat egy középút Jonah Hillhez hasonlóan, aki a temérdek vicces figurától Oscar-jelölésig küzdötte fel magát.
Kiemelt kép: John Lamparski/Getty Images