Szórakozás

Választási retro – 2002

Folytatjuk sorozatunkat, mely a rendszerváltás utáni parlamenti választások tárgyi emlékeit mutatja be.

Ez volt az egyik legizgalmasabb választás 1990 óta. A kormányzó konzervatív pártok jelentős eséllyel indultak vezető szerepük megtartásáért, ám a közvélemény-kutatások ezúttal rendesen “mellé lőttek”.

Orbán Viktor miniszterelnök és környezete, a média- és közvélemény-kutatások üzeneteiből azt olvashatta ki, hogy gazdaságilag sikeres kormányzás önmagában is biztosítani fogja fölényét a balközép ellenzék fölött. A politikai elit azonban érzékelhetően megosztott volt a kormány megítélésében. Különösen a nagyvárosi középrétegekben halmozódott fel elégedetlenség a kabinet jogilag nem, de morálisan támadható lépéseivel szemben. Ilyen volt például a tűzijáték árának titkossága, Ezüsthajó Kft., vagy a Kisgazdapárttal való szövetség és a radikális jobboldal felé történő elmozdulás.

Végül az MSZP 178, az SZDSZ (a szocialistákkal közös jelölttel együtt) 20, a Fidesz és az MDF összesen 188 mandátumot szerzett az összesített eredmények alapján. A kisgazdáknak és a MIÉP-nek nem sikerült bejutnia a törvényhozásba: az FKGP fényévekkel maradt le, de a MIÉP-nek mindössze 36 ezer szavazatra lett volna szüksége még ahhoz, hogy újra tagja lehessen a Parlamentnek. Az SZDSZ-szavazók aránya 2002-ben érte el a mélypontot: a pártnak mindössze 5,4 százalékot sikerült szereznie, éppen átbillenve a bejutási küszöb fölött.

Az MSZP győzelme mellett a 2002-es választásokat egy másik meglepetés is tarkította: a pár hónappal korábban alapított Centrum Párt váratlan és hirtelen sikere. Bár a Kupa Mihály egykori pénzügyminiszter vezette párt végül mégsem érte el az ötszázalékos küszöböt, mindenképpen nagy eredmény, hogy ilyen rövid idő alatt ekkora népszerűségre tett szert. A választások első fordulójában a Centrum Párt 219 ezer szavazatot szerzett, ez az összes szavazatok 3,9 százalékát jelentette, amellyel az ötödikek lettek a pártok rangsorában.

A Csongrád megyei jelöltek kampányát bemutató galériánkban igen szellemes szóranyagokat is találhatunk, de megcsodálhatjuk Orbán Viktor eddigi legrosszabb kampányfotóját is. Ha alaposan átnézzük az anyagot, rengeteg hasonlóságot találunk a 2002-es és a mostani kampány szlogenjei között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik