Poszt ITT

Hiányműsor

Miközben az MTV takarékosságból olcsóbb, következésképp kevésbé nézett műsorokat ad, a reklámbevétel is veszélybe kerülhet.






Hiányműsor 1

Hiányműsor 2
Tévészékház.
Napokon belül új szórakoztató műsorokat indítanak.
Hiányműsor 3

Sokat kritizálták a minősége miatt, de nem vitás, a Magyar Televízió (MTV) tavasszal megszüntetett műsora, a NévShowr nézettséget hozott vasárnap esténként a köztévének. A csatorna vezetése azonban összerúgta a port Hajdú Péter producerrel, így a szórakoztató műsor lekerült a képernyőről. Miközben aligha vitás, hogy a NévShowr nem illik egy közszolgálati televízióba, a csatorna bevételein erősen érződik, hogy vasárnap esténként többnyire fekete-fehér filmek próbálják felvenni a versenyt a kereskedelmi tévék különösen erős kínálatával.

ŐSZI CSALÓDÁS. Tavaly az olimpia és a foci Eb növelte a „királyi” tévé nézettségét és bevételét, ám a két sportesemény közvetítésének kiemelkedő volt a költségvonzata is. Az idén január és május között hasonló nézővonzó közvetítések nélkül is folyamatosan nőtt a reklámbevétel, a köztévé terven felül teljesített. A nyári pangás után a vezetés remélte: az új őszi műsorstruktúrával be tudják hozni a gyatra nyári hónapok veszteségeit – ebben azonban csalódniuk kellett. Az MTV nem tudta teljesíteni a vállalt nézettséget, így elmaradtak a spot értékesítésből várt bevételek. Pedig ha az első félévi ütemet tartani tudták volna, év végére terven felüli bevételt könyvelhettek volna el, ami akár egymilliárd forinttal gazdagíthatta volna a kasszát. Ehhez képest várhatóan 5-8 százalékkal elmaradnak a 4 milliárdos tervtől. Ez így sem rossz eredmény, hiszen a 2005-ös év tervszámai az említett sportesemények okán kiemelkedően jól sikerült elmúlt esztendő mutatóinál is magasabbak voltak.

A bevételek növelése persze nem elég, az ígértnél kisebb idei költségvetési támogatás miatt takarékosságra is szükség van. Ez a költségcsökkentés is meglátszik a műsorkínálaton, s így az MTV negatív spirálba kerülhet. A társaság ugyanakkor más területeken is igyekszik spórolni; erre mutat, hogy ezekben a hetekben is folyik a létszámleépítés, újabb 176 munkatárstól válnak meg.

A nézettség szempontjából kulcsfontosságú műsorok szinte mindegyikével történt valami a Szabadság téren. A nyári gyártási szünet előtt már tudott volt, a vasárnap esténként jelentkező NévShowr nem folytatódik, és hasonló sorsra jutottak Galambos Lajos műsorai is (Szuperbuli, Péntek esti sztár). A Szólás szabadsága is „léket kapott”: a Rudi Zoltán és a műsor vezetője, Friderikusz Sándor közötti – a sajtóban is zajló – vitának a tévéelnök úgy vetett véget, hogy kirúgta a műsorvezetőt. Utódja, Krizsó Szilvia korántsem hozza a Friderikusszal elért nézettséget, arról nem is beszélve, hogy Krizsó heteken belül szülési szabadságra megy, utódlása pedig egyelőre nem megoldott. A Figyelő információi szerint a Szólás szabadsága utoljára novemberben jelentkezik, s januárig biztos nem indul új heti közéleti magazinműsor az MTV-n. Így a tévének be kell majd érnie a kevésbé jól, de azért még muzsikáló programokkal: Önök kérték, Kékfény, Életképek.

Rudi Zoltán, az MTV elnöke a Figyelőnek elmondta, az új őszi struktúra kialakításakor a tartalmas, minőségi műsorok sugárzását tartotta fő szempontnak a közszolgálati televízió. Ez bizonyos nézőszámvesztéssel járt, de a közönségmegoszlás változása azt mutatja, hogy a felsőfokú végzettségűek – azaz a véleményformáló célcsoportok – még nagyobb arányban választják a nemzeti főadót szeptembertől. A mögöttünk álló néhány hét nézettségemelkedése jelzi, hogy az új műsorstruktúra megtalálja a maga nézőtáborát.

A tévéelnök megerősítette, hogy napokon belül új szórakoztató műsorok jelennek meg a képernyőn. Szerinte egyébként a köztévé nem ad feltűnően sok régi filmet, s az, hogy egy film fekete-fehér, semmit nem von le az értékéből.



Hiányműsor 4

NÉZETELTÉRÉS. Simon András, az MTV műsorokért felelős alelnöke egy múlt heti interjújában eredményként tálalta, hogy a köztévénél fél éve már nem a nézettség az elsődleges igazodási pont. A vele egy hajóban evező üzleti és termékfejlesztési igazgató ezt egészen máshogy látja. A lapunknak nyilatkozó Fischer András úgy véli, nem kell kereskedelmi televízióvá válnia az MTV-nek ahhoz, hogy eredményeket mutasson fel. „Elég, ha a rétegműsorokat odatesszük, ahol az adott réteg nézi azokat, minden korosztálynak próbálunk műsort adni, és csinálunk szórakoztató műsorokat is.” Ezen felül szerinte minden műsornál meg kellene jelölni az elvárt nézettséget, még akkor is, ha az MTV nem profitorientált televízió.

Az MTV nézettsége már alig tapintható, a kereskedelmi osztály mégis megpróbálja a királyi tévé még meglévő nézőit eladható formába hozni a hirdetők számára. A kereskedelmileg fontos 18-49 éves célcsoportot jövőre kibővíti, ezentúl a 18-59-es korosztályt veszi célba. Közülük is a legnagyobb vásárlóerővel rendelkező, prémium szegmenst. Elméletük szerint van olyan réteg, amelyik felismeri a közszolgálati televízió által nyújtott értékeket, és máshol nem talál magának műsort. A reklámértékesítés továbbra is GRP (gross rating point) alapú lesz, vagyis a nézőkkel létrejött kontaktusszámtól függ, tehát a nézettségtől nem tekinthetnek el.

„Önmagában a prémium célcsoportra való szűkítést jó döntésnek tartom, de az a félelmem, hogy ezt nem követi majd tudatos műsorpolitika az MTV-nél” – mondta a Figyelő kérdésére Pénzes Anna független médiatanácsadó, aki arra is figyelmeztetett, hogy a közszolgálati televízió imázsa – miszerint mindenkihez akarna szólni – ellentmond a prémium szegmensnek. Nem mindegy az sem, megfelel-e a piaci igényeknek a 18-59-es korosztályra való kibővítés. „Én azt tapasztalom, hogy a hirdetők továbbra is a 18-49-es célcsoportot preferálják” – tette hozzá.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik