Poszt ITT

Figyelő Top 200 (1999): Gépipar

Miközben a gépipar rendszeresen vezeti a politikusok és a statisztikusok toplistáját, sőt képviselői már a budapesti tőzsdén is felbukkantak, az ágazati összkép évek óta ellentmondásoktól terhes.








Figyelő Top 200 (1999): Gépipar 1

Ami az ágazat jövőjét…
…pozitívan befolyásolhatja

• A külföldi tőkebeáramlási bumm tovább tart
• Az itt megtermelt profitot Magyarországon fektetik be újra
…negatívan befolyásolhatja
• Az ágazatra jellemző krónikus tőkehiány továbbra sem enyhül
• A hazai vállalatok nem tudnak bekapcsolódni a multinacionális cégek termelési láncolatába

Figyelő Top 200 (1999): Gépipar 1
Figyelő Top 200 (1999): Gépipar 3

Amíg a multik uralta autóiparban, az elektronika terén, valamint a kutatás-fejlesztési tevékenységben folytatódott a látványos felfutás 1999-ben is, a többi, hagyományos ágazat az örökölt problémákat nyögte, és nem volt képest átugrani saját árnyékát. Az is igaz persze, hogy külföldi tőke hiányában a mai sikerágazatok egyszerűen nem is léteznének, ahogyan gazdasági növekedésről sem beszélhetnénk. A statisztikák szerint az 1998-ra jellemző 12,5 százalékos bővülést követően 1999-ben is 10,4 százalékkal gyarapodott az ipar összesített termelési értéke, amelyen belül a gépipar aránya drasztikusan nőtt: 40 százalék fölé emelkedett. Mivel ez az arány 1997-ben 27 százalék körül alakult, az ipari szerkezetváltás jól nyomon követhető. A külföldi tőkebeáramlási bumm gyümölcsét tavaly is elsősorban a gépipar élvezhette. A sikerek nem csupán a Nyugat-Magyarországon és a fővárosban – sőt immár az elmaradottabb országrészeken is – lépten nyomon felbukkanó látványos beruházásokban érhetők tetten, hanem abban is, hogy ennek nyomán az exportértékesítés is dinamikusan növekszik. A kilencvenes évek eleji mélypontjához képest évről évre 30-50 százalékkal nőtt például a járműalkatrész-ipar termelése, az export forintértéke pedig ebben az alágazatban fél évtized alatt megtízszereződött.

Lényeges kérdés, hogy a statisztikákban megjelenő bővülésből és átstrukturálódásból az ország miként profitálhat, mennyire képesek a hazai vállalkozások megragadni a kínálkozó lehetőségeket, illetve, hogy az országban megtelepedő cégek az itt megtermelt profit mekkora részét hajlandóak Magyarországon újra befektetni. A történelmileg kialakult krónikus tőkehiány az elmúlt évben ebben az ágazatban sem enyhült, ám ennél talán nagyobb probléma, hogy a hazai vállalatok nem tudtak zökkenőmentesen bekapcsolódni a multinacionális cégek termelési láncolatába. Ennek oka egyfelől az említett rossz tőkeellátottságban, másfelől viszont a munkák minőségében és az árak szintjében keresendő. A téma egyik szakértőjének megfogalmazásában a német precizitással, a japán minőséggel, valamint a tajvani árakkal jellemezhető követelményszintet alapul véve a magyar cégek hosszabb távon is csupán a középmezőnyben foglalhatnak helyet. Ebben a helyzetben azután gyakorlatilag elvész az a lehetőség, hogy a magyar kis- és középvállalkozások az óriáscégek fő beszállítói pozícióiért versenyezzenek, legfeljebb a beszállítók beszállítói vagy a beszállítók beszállítóinak a beszállítói lehetnek. Az alacsonyabb szinteken viszont alacsonyabb feldolgozottságú, magyarán kisebb nyereségtartalmú termékekre van csupán igény. Bár a helyzet kétségkívül sokkal jobb, mint néhány, tőlünk keletre fekvő országban, azért lemaradásunkat jelzi, hogy a szakminisztérium beszállítói célprogramjának is elsőrendű célja, hogy jelentősen növelni próbálja a termékek (bevallottan nagyon alacsony) hozzáadott értékét. Egy tanulmány szerint a Magyarországon megtelepedett mulitiknak az alkatrészek mellett elsősorban inkább szolgáltatásokat, szoftvereket, vagy csomagolóanyagokat szállíthatnak a magyar cégek.

A jellemzően ipari parkokba szerveződő sikerágazatokban ennek ellenére biztató a helyzet. Az autóiparba például karosszéria-elemeket, üvegeket, elektronikát, kábelkötegeket, üléseket, biztonsági öveket, műszerfalakat szállítnak a hazaiak. E téren a Magyar Suzuki Rt. jár az élen, hisz a “Mi autónk” összetevőinek közel fele nálunk készül. Nem túl biztató viszont, hogy az idehaza összeszerelt Opelek esetén 5-10 százalékos, a Fordnál pedig 20 százalék körül maradt ez az arány. A sikeres alkatrészgyártók emellett önállóan is értékesítenek a fejlett világban: a 8 milliárd forint körüli értékben magyar alkatrészt vásárló Audi mellett a BMW, a Mercedes, mi több, a Ferrari és a Rolls-Royce is rendszeresen rendel magyar termékeket. Nem kevésbé sikeres az elektronikai ágazat, amelyben például a General Electric, a Philips, a TDK, a Sony vagy az Electrolux-Lehel van jelen. A számítástechnikában és a híradástechnikában az IBM mellett a Siemens, a Nokia, az Ericsson, valamint néhány óriás-beszállító, például a keleti országrészben is beruházó Flextronics uralja a piacot. Problémát jelent, hogy több nagy multi vámszabadterületeken állítja elő termékeit, amelyből inkább a hazai munkavállalók, nem pedig a hazai cégek profitálnak. Ráadásul a statisztikai adatokat is torzítják ezek az üzemek, amelyek gazdaság- illetve exportélénkítő hatása inkább csak “papíron” jelentkezik. Az uniós csatlakozáshoz közeledve pedig éppen a vámszabadterületi státusz miatt ideérkező tőkének kell szembenéznie a kedvezmények csökkenésével.

Jó hír viszont, hogy lényeges áttörést hoztak az elmúlt évek a kutatás-fejlesztés terén. A GE-Tungsram, a Nokia, az Ericsson, a Siemens és több más óriáscég is létesített kutatóbázisokat Magyarországon. Becslések szerint ezekben akár ezer kutató is munkát kaphat, és a külföldi intézetek helyett idehaza állíthatja tudását az óriáscégek szolgálatába. Ezzel valamennyi érdekelt jól jár, hisz nem csupán a multik jutnak viszonylag olcsón, magasan képzett kutatókhoz, de a szakembereket is helyhez lehet kötni.
A magyar tulajdonú gépipari cégek közül volumen tekintetében egyedül a győri Rába képviselteti magát az élmezőnyben, méghozzá főként az Észak-Amerikába is szállító futómű gyára jóvoltából. A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett gépipari társaságok – Mezőgép, NABI, Rába – közül csupán az említett győri vállalkozás van magyar tulajdonban, a másik két társaság lényegében külföldi érdekeltségnek tekinthető. A NABI helyzete speciális, hisz az induló tőkét egy döntően külföldi nagybefektetők birtokában lévő, kockázati tőkealap biztosította, a Mezőgépet pedig egy magyar származású, kanadai üzletember vásárolta meg. A börzén szereplő vállalatok ugyanakkor a legkevésbé sem reprezentálják a magyar gépipari ágazatot, amelyről így, nyilvános információk hiányában, nehéz pontos képet felrajzolni, illetve e cégek teljesítménye nem mutatja meg az iparban zajló folyamatokat. Természetesen a gazdasági tendenciák e cégek stratégiájában, eredményeiben is tükröződnek: az életben maradáshoz minden egyes nagyobb, Magyarországon működő szereplőnek kiterjedt és tőkeerős vevőkörre van szüksége, hisz az olcsón és jó minőségben termelő – például távol-keleti – gyártókkal is fel kell venni a versenyt.







































































































Az első 24 gépipari cég rangsora a nettó árbevétel alapján
Rang-sorNettó árbevétel 1999, millió FtA gazdálkodó neve
1720854AUDI HUNGÁRIA MOTOR KFT
2529274IBM STORAGE PRODUCTS IPARI VÁMSZABADTERÜLETI KFT
3391422PHILIPS CSOPORT
4191336OPEL MAGYARORSZÁG JÁRMŰGYÁRTÓ KFT
5122694GE LIGHTING TUNGSRAM VILÁGÍTÁSTECHNIKAI RT
6110632FLEXTRONICS INTERNATIONAL TERMELŐ ÉS SZOLGÁLTATÓ VÁMSZABADTERÜLET KFT
791614MAGYAR SUZUKI SZEMÉLYGÉPKOCSIGYÁRTÓ ÉS ÉRTÉKESÍTŐ RT
869167SIEMENS NEMZETI VÁLLALAT
964499VISTEON HUNGARY KFT
1061837ELECTROLUX LEHEL HŰTŐGÉPGYÁR KFT
1152019NOKIA MONITOR MAGYARORSZÁG KFT
1252011SAMSUNG ELEKTRONICS MAGYAR RT
1347148RÁBA MAGYAR VAGON- ÉS GÉPGYÁR RT
1445422VIDEOTON HOLDING RT
1535848ERICSSON MAGYARORSZÁG KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK KFT
1625033DELPHI PACKARD HUNGARY TERMELŐ VÁMSZABADTERÜLET KFT
1722262ALCOA EURÓPAI KERÉKTERMÉK GYÁRTÓ ÉS KERESKEDELMI KFT
1821836MKM MAGYAR KÁBEL MŰVEK RT
1917500BPW-RÁBA FUTÓMŰGYÁR KFT
2016787LUK SAVARIA KUPLUNGGYÁRTÓ KFT
2114366SAPU IPARI ÉS KERESKEDELMI BT
2214030ZF HUNGÁRIA IPARI ÉS KERESKEDELMI KFT
2313958ZOLLNER ELECTRONIC VÁC GYÁRTÓ ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT
2413216PHOENIX MECANO KECSKEMÉT TERMELŐ ÉS KERESKEDELMI KFT

Ajánlott videó

Olvasói sztorik